temp meter

Status
Niet open voor verdere reacties.

wdekreij

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Hallo,

Ik heb nu een nieuwe kast gekocht, zon Thermalthake..
Daar zit dus zon temperatuur meter bij, maar wat is het slimst om hem te plaatsen?

mij lijkt het slim om hem bij de proccesor te plaatsen, maar ik wil absoluut niet de koeler van de proccesor afhebben, dus alles moet intact blijven..

Mvg. Wilco de Kreij

Tja je koeler zal er toch af moeten wanneer je dat wil hebben. Anders kun je em op de HD plakken en/of de temp. in de kast meten. Maar de processor is wel het mooiste. Je zou het in een winkel kunnen laten doen.

als ik de kast wil doen, dan moet ik zkr zorgen dat dat ding "vrij" is?

MVg. Wilco de Kreij

Ja zoiets. Het is niet met die gedachte gemaakt denk ik maar het kan wel. Let wel op plek waar je het neer hangt. Door de lucht stroom in de PC kan de temperatuur verschillen per plek. Je kan je dan ook afvragen of het dan nog wel nut heeft.

ik denk dat ik het op op mijn hd ofzo doe...

iemand anders nog tips?

ik heb eens zitten denken....

of op het ram, of op mn chipset...

als ik hem op het chipset doe, kan ik hem dan gewoon op dat koelblok plakken (is een koelblok zonder fan..)

en het ram, waarop kan ik hem dan plakken (lijkt mij dat je um nie zomaar overal op kunt plakken??)

en wat is er slimmer, chipset of ram?

of moet ik voor het chipset perse de temp meter ONDER dat oranje koelding plaatsen?

Dat probleem had ik ook laatst met een tempgestuurde fan. Ik heb de tempsensor eraf geknipt en de draadjes ervan verbonden; zodoende geen weerstand meer en fan draait dus op volle toeren.

Dat was dan wel weer te luidruchtig, dus zit er nu een Zalman potmeterje tussen: kan ik het toerental met een draaiknopje aanpassen.

Dus: S'nachts fan op iets van 4/5 volt en overdag op 11/12! :)

Dit heb ik gedaan omdat ik heel onrustig werd van een fan die telkens weer harder, en dan weer zachter gaat draaien.

Bovendien was het plaatsen van de sensor net als bij de topicstarter een probleem, want nergens is het zo warm dat de fan op >1500rpm ging draaien.....

P.S. ik moet echt minder lange posts posten :(........

Je weet de temp pas goed wanneer y zo dicht mogelijk op het onderdeel zit dat je wilt meten. Bij de chipset is dat dus tussen de heatsink en de chip. Op de heatsink zal een lagere temp weergeven. Zo is het ook bij de processor.
Het geheugen zou kunnen maar dat vin ik zelf wat riskant wanneer er geen heatspreader op zit.

heatspreader koop ik nog, maar dat over 2/3 weken want dan is er een beurs in de buurt...

maar waarom is het riskant om een temp meter op ram te doen als er geen heatspreader opzit?

Lijk me wat kwetsbaar. En de iets direct op de chip plakken vind ik zelf ook niet zo'n fijn. Maar das m'n persoonlijke gevoel.

Ik gebruik de extra tempsensor die bij m'n moederbord zit voor m'n videokaart.
Tegenwoordig zijn de moederborden op de plek van de processor al voorzien van een tempsensor.

ja maar dan moet ik dus ook weer een coeler eraf slopen voor dat dat kan....

STEL dat ik het op het chipset doe, en deze koeling eraf haal, dan doe ik er meteen een active koeling op, maar ik had pas een goede handleiding gevonden speciaal voor de ECS K7S5A om dat te verwisselen... kan het alleen niet meer vinden...

Ik heb die tempsensor niet onder de koeler(heatsink) geplaatst.
Maar aan de andere kant dan waar de koeler op de videokaart zit.;)
Je hebt dan niet een extacte meting, maar grote temp verschillen vallen dan wel goed op.
Het is ook niet aan te raden om die sensor tussen je processor en heatsink te plaatsen.
Het contact tussen de heatsink en je processor gaat heel erg slecht,
omdat die sensor er dan tussen zit.
Dus het koelen van de processor gaat dan ook niet goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan