Temp. na nieuw koelpasta

Status
Niet open voor verdere reacties.

soege

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
Hallo,

Ik vroeg me af wat ongv. de tempraturen moeten zijn van de cpu als je nieuw koelpasta hebt gebruikt.

Als ik helemaal niets aan het doen ben op de computer word mijn cpu: 46graden.
En tijdens het spelen word hij al gauw: 64graden.

Hiervoor met mijn oude koelpasta werd hij 63,5graden tijdens het spelen(de helft van mijn koelpasta was er tussenuitgeknepen)

En hoe kun je het beste koelpasta erop smeren? Want ik had gelezen dat de grote van een rijstkorreltje genoeg is. Maar mijn vader wou het helemaal gaan uitstrijken(dan krijg je toch juist meer luchtbelletjes, waardoor hij minder koelt toch?)

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet te bepalen hoe bij jou processor het verschil zou zijn. Het is van meerdere dingen afhankelijk. (kast koeling enzovoort.)

Uitsmeren, de 1 zegt van wel de ander niet. Ik doe al jaren een drupje van ongeveer een rijstkorrel en laat de heatsink het zelf verspreiden. Met uitspreiden heb je kans dat je toch nog wat erbij doet, omdat het niet dekt. Gevolg is dan teveel koelpasta, wat juist isolerend gaat werken.

ik strijk het uit maar je moet het wel goed doen
opzig is het bijde wel goed

Ik heb zojuist weer nieuw koelpasta erop gedaan. Dat vorige koelpasta zat er wel goed op, alleen ik denk dat het te dik was. Want aan de tempraturen te zien was hiervoor beter dan dat ik nu heb

Ik ben bang dat het nu ook nog niet goed is(ik heb de grote van een rijstkorrel genomen) maar, hij word nu al 63,5 en zit nu alleen nog op internet.
Heb zonet weer even een spel gespeeld, en dan word hij al 66,5(ik heb nu 2x opnieuw koelpasta gebruikt, en hiervoor werd hij ook al 66,5, terwijl hij eerst maar max. 65 werd na uren lang spelen)

Ik heb gecontroleerd of de Fan's wel draaiden, en dat deden ze ook. Ze draaiden ook op de juiste toeren, wat het normaal anders ook doet. Het frame van het koelblok zit er ook goed op.

Ik heb nu het stekkertje van de cpu fan op een andere aansluiting gezet, die hem op 100% laat draaien, en een andere koeler heb ik op het aansluitpunt van de cpu fan gezet.

Ik vind het wel vreemd, want mijn vader heeft nog nooit last van het koelpasta gehad, en ik zit er elke keer weer mee te klooien :S
En met het oude koelpasta(voordat ik begon met nieuwe der op te doen) was mijn koelpasta voor de helft er tussen uitgeknepen, maar zelfs toen bleef hij 63,5 dus het kan koeler dan 66,5.

Iemand nog tips of ideën? Als het echt niet beter wilt, laat ik hem zo gewoon, en dan zie ik wel wanneer hij ophoud:P

Laatst bewerkt:
heb je het koel blok er wel heel stevig opgeschroeft
het moederbord mag bol staan zo strak hoor je het erop te schroeven

Ik heb het koelblok zo vast gezet dat die schroefjes niet verder konden draaien(kan wel, maar dan draai je 't draad eruit :P)

Ik probeer het weer even, maar nu met uitsmeren, hopelijk is het daarna wel goed! :)

wat voor een processor heb je eigenlijk en gebruik je een standaard koelblok?

als dit de i5 2500 is dan kloppen die temps wel dat zijn heet hoofden die mogen max 73C worden hoger kan ook maar dan moet je gaan oppassen

Hahah nee, ik ben niet zo luxe met mijn computer

ik heb een:

i3
Pentium D Dual core 3ghz(weet ik niet zeker, iets met een 3 in iedergeval)

Had zojuist nieuw koelpasta erop gedaan en uitsmeerd, maar werd te heet, dat kon je ook zien aan het koelpasta op het koelblok, dus nu heb ik wat meer gebruikt, maar ik vind hem eigenlijk nog wat aan de hete kant ten opzichte van dat hij eerst wel goed was.

Hij is nu trouwens rond de 55 a 62 als ik zit te internetten, met gamen(ff 2 rondjes racen) dan zit hij op 70 en dat vind ik eigenlijk nog wat te hoog, want voorheen werd hij max. 65 na lang gamen

Ik gebruik een standaard koeler ja, het is een heatsink met 4 koperen staafjes/buisjes.

Kan het ook zo zijn dat het koelpasta wat te oud is? Ik heb deze koelpasta al ruim een jaar.

BTW: Ik heb een regelbare Fan boven in mijn kast, die kan max. tot 2800 a 3000 toeren, als ik die eens voor de cpu koeler ga zetten en de standaard cpu fan weglaat, hopelijk werkt dat dan beter.

PS: Toen ik deze computer had gekocht, was hij bij de vorige eigenaar al een paar keer uitgegaan doordat hij te warm werd, omdat het koelpasta er tussenuit was.

Zou het daar misschien ook door komen, dat hij al eerder een knoei heeft gehad?

Laatst bewerkt:
Waarom koop je niet gewoon een waterkoeler voor 50 euro, dan heb je al aardig lage temps

Daar heb ik idd ook al aangedacht, en had er ook al wat vragen overgesteld in dit topic:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/645989-Waterkoeling-medion?highlight=

Waarschijnlijk is mijn kast te klein, want grotere Fan's kunnen er bijna ook niet in.

en ook daar had ik gevraagd of die koeling van de cpu ook anders kon...

Maar op dit moment denk ik dat het probleem bij de koelpasta van de cpu ligt, want de rest is wel goed qua tempratuur.

Ik dacht anders ook van deze computer maar verkopen en een nieuwere kopen met een grotere kast en waar je meer bij kunt uitbreiden(grotere koelers eznv.)

Laatst bewerkt:
Ziet er idd niet raar uit!

Maar zou mijn moederbord erin passen(of de gaten overeen komen waar het moederbord mee vast word gezet)

Of ''als'' ik wel voor die kast zou gaan, kan ik mijn pc dan beter ombouwen in die kast, of alles nieuw kopen?(hoe duur ben ik ongv. dan uit?)

Ligt eraan, als je zwaar wilt gamen dan zou ik niet voor de Thermaltake Dokker gaan. Ik kies zelf voor de Cooler Master HAF X. en als je zwaar gaat gamen ben je misschien wel 1000,- + kwijt.
En wat mij betreft over je moederbord. is je moederbord een ATX, mATX, eATX? etc. etc.
Je zult eerst naar de info van de kast moeten kijken. is je moederbord een ATX model, en ondersteund de kast ATX moederborden dan past hij er wel in.

Suc6 verder en als je nog hulp nodig hebt. Ik help je graag! :thumb:

Ik ben niet echt zo'n zware gamer, af en toe doe ik welleens van die ''zware'' spellen. Maar met een dual of triple core ben ik wel blij, dual core ook wel... zolang het maar niet te veel gaat kosten:P (videokaart heb ik al, nvidia gt220 1gb)

laatsten was er zo'n actie bij de aldi van een quad core medion pc, voor 400 euro... alleen dan zit je weer met zo'n kleine kast opgescheept. En dan is nog maar de vraag als hij de warmte wel kwijt kan in zo'n kast, vooral met een quad core(ik weet niet hoe warm die pc's worden, heb nog nooit een quad core gehad:o). Maar dat is dan wel weer goedkoper dan 1 om te samenstellen.

Wat ik misschien ook kan doen(ik weet niet of die actie nog geldig is van de aldi) maar om die pc te kopen en dan een andere kast kopen, en daar alles inbouwen, zou dat kunnen t.o.v het moederbord, voeding enzv?

Waar kan ik zien welk type moederbord ik heb?

Laatst bewerkt:
Je kan beter de pc die je nu hebt in een andere kast zetten. Bespaart geld + moeite + tijd + humeur.
Je kan altijd een nieuw moederbord kopen.

Je kan dat zien aan het aantal sloten voor PCI kaarten etc. Als je nu een extreem kleine kast hebt (zoals ik, met de nadruk op extreem), dan heb je zeker een µATX.

EDIT: Je moederbord past in die Thermaltake, want die kast ondersteund ATX en µATX, jij hebt 1 van beide. Je kan wel kijken naar kasten met ATX en µATX.

Laatst bewerkt:
Dat is wel zo... maar dan zit ik alsnog met de koeling. Op 't een of andere manier krijg ik het koelpasta er niet goed op, dan weer te weinig, dan weer teveel. Ik heb al een stuk of 5 keer geprobeerd, en het is nu nog niet goed.

Maar zoals ik al zei: toen ik hem gekocht had, was hij bij de vorige eigenaar ook al een paar keer te heet geworden, zou hij daarom nu ook zo doen, of ligt het echt aan de koelpasta die al een jaartje oud is?

Ik heb hem momenteel op single core staan, de tempraturen zijn nu ook lager, maar de computer ook wat trager:P. Ik heb hem zo even gezet om scarface te spelen(scarface ondersteunt geen meerdere ''core's'')

Probeer het heel lichtjes uit te smeren met een kwastje (advies op eigen risico).
Misschien helpt dat. Anders is je koeler gewoon kapot. (Ik zat net op HWmonitor te kijken, en mijn CPU koeler heeft 0rpm :/ raar?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan mijn koeler nu kapot zijn? het is een heatsink, een aluminium blok, met 4 koperen buisjes er door heen.

En de huidige cpu fan draaide nog wel op de jusite toeren volgens speedfan.

Die huidige cpu fan heb ik verwisseld met een andere fan, die draaid nu 2600 toeren(is regelbaar)

ik heb de 1e paar keer met het koelpasta, gewoon iets groter dan een rijstkorreltje genomen, en bij de laatste 2 of 3 keer heb ik het uitgesmeerd, maar zonder succes

EDIT: heb ook HWmonitor geprobeerd en daar geeft hij precies het zelfde aan als in speedfan.

Laatst bewerkt:
Ok, dan is je koeler/heatsink niet kapot. Misschien nieuwe manieren vinden voor koelerpasta?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan