Temp processor te hoog geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickt

Meubilair
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
5.421
Ik heb hier een P4 3.0 Ghz staan(van collega).

Na het herinstalleren(wegens teveel spyware)van de pc, werd de pc steeds trager, totdat er bijna niet meer mee te werken was.

Na een herstart liep hij voor een paar minuten weer lekker.

FF het bios ingedoken voor het controleren van de temp.

Wat bleek, de processor had een temp. van 76 graden.

Oorzaak, koelblok op de processor zat helemaal dicht.

De pc is 4 maanden oud.
Hoe kan het dat een pc van deze leeftijd zo vervuild is?
Kan het een verkeerde airflow in de kast zijn?
Kan het te maken hebben met het type kast?

Kan het zijn dat een fan de verkeerde kant op blaast?
Is de fan van de processor een puller of pusher fan?
Nu blaast hij in ieder geval op de processor, dus blaast hij het stof het koelblok in.

Zoals mijn collega ook al opmerkte, zijn vorige pc heeft 6 jaar op hetzelfde plekje gestaan, en daar heeft dit probleem zich nooit voorgedaan.

Dan de belangrijkste vraag: de pc loopt na een schoonmaakbeurt weer goed, maar kan er evt. schade aan de processor zijn ontstaan?

Mvg Patrick
 
bij mij blaast hij in elk geval. (net nog even gevoeld...)

Tja schade kan, maar als hij het nog doet, dan doet ie t... of niet?
Heeft hij de pc gekocht in een winkel, of is het zelfbouw?
 
Een koeler op een processor moet lucht naar de processor toe zuigen!!

En jaa er kan schade zijn ontstaan als ie een tijdlang te heet geworden is!

Type kast jaa kan maar het gaat vooral om een verkeerde airflow! en bovendien zou ik er altijd nog een koeler bij doen ipv alleen een processorkoeler!

groet ed
 
De koeler moet idd op het cpu blazen, en niet ervan af! De kast zou heel goed kunnen, wat zijn de verschillen?

Ik zelf heb drie koelers in de kast zitten en heb dus net een nieuwe kast (met spijt) in gebruik. Mijn vorige had openingen in de voorkant die er voor zorgde dat de airflow veel beter was dan in deze kast die alleen aan de onderkant een sleuf heeft zitten. Zet ik hem bijv. op vloerbedekking dan kan die niet goed aanzuigen aan de voorkant.
 
ik had slecht gekeken...
Mijn koeler blaast niet, maar mijn kastkoeler zuigt de lucht er zo hard uit, dat het lijkt dat mijn prockoeler blaast...

Sorry voor de twijfel...
 
Staat de kast op de grond?
Als hij te laag bij de grond staat kan hij vuiligheid aantrekken. Met een oudere kast die geen ventilator aan de voorzijde had zal dit probleem een stuk minder zijn geweest.

Ik ben altijd van mening geweest dat een p4 zichzelf terugklokt op het moment van te warm worden. Ik vermoed dat er geen blijvende schade is ontstaan.

Zoals reeds eerder is gezegd is een goede airflow belangrijk. Gebruik eens de zoekfunctie van helpmij en ziet verschillende topics die hierover gaan.
 
Het vervuilen van de Heatsink(koelblok) gebeurt met elke pc, bij de ene wat sneller/meer dan de ander.
Dit is afhankelijk van hoe vuil(stoffig) de omgeving is en hoe snel de Processor fan draait(rpm).

Als de pc 4 maanden oud is zou je nog garantie moeten hebben, maar helaas heb je hem al open gehad.
Tenzij het een eigenbouw is, heb je kans geen garantie meer te hebben als de PC-kast open is geweest.:(


@Tarabass,
Zet je pc op twee balkjes, zodat deze een ±4CM van de grond af staat.:)
 
Bedankt voor de tip.. Had ik al gedaan;)

Heb er nu een rolletje schilderstape onderliggen:cool:
 
Geplaatst door crash
Het vervuilen van de Heatsink(koelblok) gebeurt met elke pc, bij de ene wat sneller/meer dan de ander.
Dit is afhankelijk van hoe vuil(stoffig) de omgeving is en hoe snel de Processor fan draait(rpm).

Als de pc 4 maanden oud is zou je nog garantie moeten hebben, maar helaas heb je hem al open gehad.
Tenzij het een eigenbouw is, heb je kans geen garantie meer te hebben als de PC-kast open is geweest.:(


@Tarabass,
Zet je pc op twee balkjes, zodat deze een ±4CM van de grond af staat.:)

De pc heeft nog garantie, heb telefonisch contact gehad, en heb van hun toestemming gekregen om hem te reinigen.

Echter, stof valt niet onder de garantie.

En wat betreft die balkjes, die tip had ik mijn collega ook al gegeven.

Mvg Patrick
 
Hoe zit het met de koeling van de PC-kast zelf?
 
De temp van het mobo is gewoon goed.

De processor komt na de schoonmaak ook niet meer hoger dan 45 graden.

Wat ik in vergelijking van mijn processor hoog vind.

De mijne komt niet hoger dan 35 graden.
En dan heb ik zelfs geen casefan.

Mvg Patrick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan