Temp te hoog

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trotiel

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2001
Heb met mijn vorige PC ( Medion van Aldi) het zelfde probleem gehad. zie topic

Nu heb ik gisteren 11-12 een nieuwe pc aangeschaft fujitsi Siemens 3200.

Dit zijn de temperaturen;

MB = 49 graden
CPU = 45 graden
Aux = 30 graden
HD1 = 58 graden
HD2 = 60 graden

Er zitten 2x 19" flat monitoren op aangesloten, kast staat op een verhoging onder mijn bureau en heeft rondom voldoende ruimte.

Het volgende het ik uit geprobeerd met een geheel afgekoelde computer.

Kast aangesloten op een 15" flat monitor, kast op een tafel gezet en alleen een toetsenbord en een muis aan gesloten.

Kreeg na anderhalf uur de zelfde temperaturen te zien als hier boven.

In beide opstellingen was de screensaver van het windows aquarium aktief.

Heb gisteren nog kontact gehad met de helpdesk van fujitsi Siemens en daar me medegedeeld dat die waarden normaal waren. :8-0:

De temperaturen zijn niet schrikbarend, alleen die van de harddisken zijn wel hoog.
Ik heb ook ergens een hd van 40 Gb, die net te warm wordt om vast te houden.
Echter draait die pc van 's morgens vroeg, tot 's avonds laat, al een paar maanden.

Wat je kunt doen is een extra systeem-fan in je kast hangen, aan voor en/of achterkant.
Deze moet dan voorop koele lucht aanzuigen, en achterop je kast de warme lucht eruit blazen.

Zorg dat de hd's niet tegen elkaar liggen, maar dat er 2 cm ruimte tussen zit.
Niet teveel loze kabels eromheen, zodat ze voldoende kunnen koelen.

Ik heb hier een aldi pc. De waarde van de processor en case ligt wel beduidend hoger. Maar de hd ligt wel lager.
Tja ik ben gewoon aan het wachten tot gsc belgie iets gaat doen aan het geluid voor de rest is het voor mij goed.
De processor mag toch tot 70 graden gaan volgens intel

Geplaatst door Paul-RT

Wat je kunt doen is een extra systeem-fan in je kast hangen, aan voor en/of achterkant.
Deze moet dan voorop koele lucht aanzuigen, en achterop je kast de warme lucht eruit blazen.

Zorg dat de hd's niet tegen elkaar liggen, maar dat er 2 cm ruimte tussen zit.
Niet teveel loze kabels eromheen, zodat ze voldoende kunnen koelen.

Je moet wel begrijpen dat niet een zelfbouw kast is maar een pc die 1 dag oud is.

Vriend van mij een ook een Fujitsu Siemens met ook een 3.2 processor en ook twee HD´s van elke 160 MB
maar daar zijn de temp waarden stukken lager;

MB = 30
CPU = 27
AUX = 35
HD1 = 37
HD2 = 38

en Lamp volgens de helpdesk van medion klopt dat niet en vinden zij die waarden veelste hoog, ze zouden bij mij een nieuwe koelerfan en een nieuw moderbord er in plaatsen alleen zit ik al ruim drie weken te wachten, vandaar dat ik hem terug breng.
(mocht zelfs de pc niet meer gebruiken omdat ze bang earen voor over verhitting.

Idd, een schijf boven de veertig graden doet bij mij ook een lampje branden. Dat is in mijn ogen veelste warm. Tenminste als we over een 7600 toeren-schijf praten. Is het een 10000 toeren-schijf dan wordt het anders, bij zulke schijven adviseer ik toch hdd-koelers te monteren!

Gezien je garantie mag je waarschijnlijk de kast niet openmaken, maar anders zou ik de schijven zover mogelijk uit mekaar plaatsen! Dat scheelt aannemelijk, want de koude lucht van de voorste fan kan er dan goed doorheen blazen!

Zit er uberhaupt wel een fan voorin?

Schijven zijn elk 200 MB en 7200 toeren.

Kast is verzegeld, dus die laat ik even zo zitten.

Heb gekeken door de roosters en kan een fan zien zitten bij de voeding, via het rooster aan de zijkant word ook lucht aangezogen.

Volgens de helpdesk van Fijitsu Siemens zitten er drie fan's in.

Zal morgen nogmaals de helpdesk bellen met de mededeling dat die temperaturen van de HD's niet normaal ziijn.

Er komt me een warme lucht onder mijn bureau vandaag, het is konstant zweten, vraag me af wat dat van de zomer moet worden.

Anders maandag retour, en dan wederom opzoek naar een pc.

Ja psies, laat hun dat dan maar uitzoeken anders ben jij je garantie kwijt! Denk dat het probleem zit in de plaatsing van de fans! Achterin heb je er toch echt twee nodig die lucht uitblazen. De lucht stapelt zich nu in je kast op en wordt steeds warmer. Maar misschien willen ze in de winkel (met behoud van garantie) wel een fan extra plaatsen achterin (uitgaand) en de schijven van elkaar plaatsen. Denk dat je dan van het probleem af bent, mits de derde fan voorin zit uiteraard!

ps:neem aan dat je 200GB bedoelt...

Volgens medion is het niet normaal de temp van hun pc.
Maar volgens gsc (het bedrijf dat blijkbaar in belgie voor de garantie zorgt is dit oer normaal)

Eigenlijk gewoon straf dezelfde pc in nederland word hij herstelt in belgie word gezegt dat het normaal is.

Dus degene die in de kosten komt zegt het is normaal (neem aan dat jij niet de enige bent)! Zo ken ik er nog wel een paar :p

Ja sorry Tarabass, moest natuurlijk GB zijn.

Sta je niet eerst in kontact met Helpdesk Medion.

Ik moet eerst Helpdesk Medion bellen en die laten de monteur van ICC kontact opnemen met mij.

Je kan je altijd nog vragen waar dat verschil van inzicht in zit.

3 koelers:
midden, achter-boven en processor.

Als dat zo is, dan is dat de reden dat de harde schijven zo heet worden.
De schijven zitten natuurlijk voor, daar komt geen sterke luchtstroom langs, dus worden deze veel te heet.

Extra koeler voorin moet dan wel helpen.

Geplaatst door marsmannetje
3 koelers:
midden, achter-boven en processor.

Als dat zo is, dan is dat de reden dat de harde schijven zo heet worden.
De schijven zitten natuurlijk voor, daar komt geen sterke luchtstroom langs, dus worden deze veel te heet.

Extra koeler voorin moet dan wel helpen.

Als je het zo bekijkt moet je achterin ook een fan bijplaatsen, anders blijft de lucht hangen in het systeem en warmt deze zich snel op! Je zult altijd meer uitgaande fans (achterin) moeten hebben dan ingaande! Heb zelf twee 7600 toeren hdd's met één fan voor, twee achter en dit werkt perfect! Mits je de hdd's ver uit elkaar plaatst!! Wil je twee fans voorin hebben, zul je er ook twee achter moeten hebben en het liefst ook één uitgaand in het plafond...
Het is dus altijd meer uitgaande dan inkomende...

klopt, maar als mijn inschatting van de luchtstroom goed is, dan kun je achterin nog 20 fans plaatsen, maar voorin zal de temp echt niet dalen.

Nou probleem is opgelost.

Heb bij verschillende bronnen geinformeerd, maar die temperaturen schijnen voor deze pc's normaal te zijn.

Heb mijn pc (Fujitsu Siemens Scaleo T320) wel terug gebracht, heb daar voor de Fujitsu Siemens Scaleo T DX15 gekocht.

Het gekke is dat deze pc zwaarder is maar veel koeler.

de waarden zijn;
M B = 45
cpu = 47
Aux = 30
hd1 = 31
hd2 = 30

rara maar ik ben er blij mee.

Wil een ieder bedanken voor zijn inzet. :thumb:

Dat is geweldig! Dat zijn tenminste temperaturen.

Veel plezier en suc6 met je nieuwe pc:thumb:

Op de lange termijn is die hoge cputemp ook niet goed voor je unit.

Kan je geen 90mm fan plaatsen op je graka? Dat scheelt ook aanzienlijk [en in geluid].

Geplaatst door hehe
Op de lange termijn is die hoge cputemp ook niet goed voor je unit.

Kan je geen 90mm fan plaatsen op je graka? Dat scheelt ook aanzienlijk [en in geluid].

Bedankt voor je advies, maar wat is een graka.

denk zelf GRAfischeKAart,maar als je dat bedoelt daar zit al een fan op. :confused:

Ja idd. Graka.

Ik heb bij mij de kleine fan eraf gesloopt en een 90mm fan van zalman met heatsink erop gezet.
Ook zou een hdcooler een optie kunnen zijn.
In ieder geval de hittebronnen aanpakken lijkt mij.

Helemaal mooi, er een externe waterkoeling van maken en een beetje modden.

greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan