Temperatuur AMD Athlon XP 1800+

Status
Niet open voor verdere reacties.

x-file

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2006
Beste mensen,
mijn PC'tje draait al weer zo'n 10 jaar mee. Omdat sommige software traag reageerde, ben ik achter het onderwerp 'overklokken' aangegaan.
In mijn BIOS heb ik de CPU FSB Clock van 100 naar 133 gezet. Volgens PC Wizard zou dit ook de ideale instelling voor mijn processor moeten zijn (vraag me niet waarom die dan op 100 staat, zo kreeg ik hem toen mee).
Het systeem draait verder goed, maar ik maar me zorgen om de temperatuur.
Een computerzaak informeerde mij, dat de temperatuur van de CPU zo rond de 40°C moet liggen. Maar op de site http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/CPU/CPU Temperatures.shtml staan kritische temperaturen tot wel 90°C aangegeven. Ik ben al druk aan het zoeken geweest,maar ik krijg nergens een goed antwoord.

Mijn processor: AMD Athlon 1800+ (Palomino) draait nu op zijn eigenlijke frequentie van 1533 MHz. De temeratuur van de CPU ligt, bij normaal gebruik, op ± 57°C. Als ik het programma "Prime95" zo'n 10 minuten een stress test laat doen, dan loopt de temperatuur op tot 66°C. Volgens de site is dit normaal, volgens computerzaken is dit te hoog.

Volgens PC Wizard's overklok informatie, krijg ik dit te zien:
Overklok.jpg

Wie weet raad?

Bedankt alvast,
Rob.

Hoi,

die 66 graden lijkt me geen probleem,ik zou me er geen zorgen over maken.
De max. temp van zo'n Palomino is 90 graden maar da's wel erg warm om 24/7 zo te draaien.

Succes

Hoi Rob,

Maak als eerst even de computer van binnen schoon. (Stof op het moederbord, in het koelblok van de processor, enz.).

Stress-test dan de computer weer.

(Even een kleine vergelijking: mijn processor draait op 3.8Ghz met 45 graden max.)

Ik heb mijn computer gisteren nog schoon gemaakt.
Bij normaal gebruik komt de temperatuur niet boven de 60°. Afwachten wat het in de zomer wordt.

Maar John-Ross heeft een afdoende antwoord gegeven: 66° is geen probleem.

Bedankt, probleem opgelost.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan