Temperatuur processor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Modag
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Modag

Inventaris
Lid geworden
6 jan 2005
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem,

Mijn processor "AMD Athlon 3200 XP" op een Gigabyte K7 VN 400 PRO2 wordt volgens EVEREST en de bios 65 a 66 graden.

Ik draai op de laatste Bios-update en ben geforceerd aan het koelen d.m.v. een ventilator en zelfs nu blijft de temperatuur boven de 60 graden. Het systeem is wel stabiel maar ik vind de temperatuur te hoog.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Bij voorbaat mijn dank

Gr,

Modag

- Heb jij een "harde" vloerbedekking (plavuizen / laminaat / zeil) ?
- heb jij eeb huisdier (hond of kat) ?
- heb jij een pluizende vloerbedekking ?
- rook jij (of iemand anders is huis) ?

als een of meerdere vragen bevestigend worden beantwoord, dan is een mede-oorzaak van je probleem dikke stofplukken voor het AANZUIGgedeelte van je kast (voorzijde pc) en een heleboel kleinere stofplukken aan de achterzijde van je pc.
Stofzuiger erover heen wil nog wel eens helpen.

Daarnaast is de tijd dat een processortje 28 graden werd en bleef, inmiddels ook voorbij. Zowel de zwaarde Intels alsmede de AMD's, kunnen fors warem worden.

btw. 60 of 60+ is een redelijk normale waarde. Een Athlonnetje draait vanaf zo'n 45 tot 80 graden (afhankelijk van de gebruikte kast en koeling) als een zonnetje.
Zo ongeveer bij 80 is er overigens wel wat aan de hand :D

Meerdere antwoorden op eerder door mij geopperde vragen kan ik met "ja" beantwoorden en sindsdien reinig ik de voor- en achterzijde van mijn pc 1x in de maand / 2 maanden (stofzuiger) en dat scheelt mij zomaar 6 tot 12 graden.............

Daarnaast schroef ik 't ding 1x in het kwartaal / 4 maanden open en verwijder ik ook alle stof van de diverse ventilatorblaadjes.

Tja, o.a. een plavuizenvloer en een hond hebben, heeft zo z'n consequenties bij mij ;)

Kijk eerst even in je Bios wat daar je temp is dat is waar je op kan vertrouwen.
Heb je wel silverpasta tussen je cpu en je cooler?

Mijn aldi machien draai rond de 66 als hij vol belast is en koeling is dan ook voll.
Aldi heeft blijkbaar vertrouwen erin dat die drie jaar zo zou houden :p

Bedankt voor de snelle reactie maar alle fans zijn schoon en nu ben ik in een open kast met een ventilator aan het koelen verder draaien er geen programma's of games en de temperatuur blijft dik boven de 60 graden. Hoe betrouwbaar zijn de waardes van de BIOS en Everest?

Gr,

Modag

zo betrouwbaar als de eigenlijke sensors.
dus eigenlijk helemaal niet. als de sensor op een verkeerde plaats zit dan kan de temp nog is 10 graad hoger liggen :p

PS: Ja er zit zilverpasta op.

En ik ga er van uit dat de temperatuursensor op de goede plaats zit. Of hebben jullie andere iedeën hierover?:D

Gr,

Modag

Hallo allen,

ik heb dus een paar weken terug het probleem gehad dat mijn ventilator in mijn pc ging loeien als een gek. Terwijl ik niets bijzonders aan het doen was, of zelfs soms helemaal niets.
Mijn processor temperatuur liep na het aanzetten van mijn pc in no-time op naar 60 graden. Toen heb ik de kas eens opengetrokken en kwam het volgende tegen:

vies1k.jpg

vies2k.jpg

Kortom, ik ben er wel achtergekomen dat er ook een stofzuiger door de kast heen gehaald moet worden :shocked:

Nadat ik het stof had weggezogen waren de problemen over.... :D

Kortom, ik ben er wel achtergekomen dat er ook een stofzuiger door de kast heen gehaald moet worden :shocked:

Nadat ik het stof had weggezogen waren de problemen over.... :D
Er fijn voor je, maar om nu een topic uit 2005 hiervoor omhoog te halen. kijk in het vervolg even naar de datum.;)

Deze sluit ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan