Temperatuur superhoog

Status
Niet open voor verdere reacties.

noahjazz

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Hallo
Omdat mijn pc weleens "bevriest" ben ik maar eens de temperatuur gaan checken van mijn cpu (pentium 4 2800). Ik heb PCalert gedraaid en kreeg gelijk de melding dat de cpu-temp veel te hoog was en dat ik mijn pc moest afsluiten. De temp was nml 128 c!!!. Lijkt wel fahrenheit....Ik heb de boel gelijk uitgegooid en er zat inderdaad wel redelijk wat stof op de koelribben van de koeler. Moet ik helemaal uitzuigen? Mag ik de koeler eraf halen? Ik heb geen koelpasta liggen dus ehhh

Ik hoor het graag

Dank je
Robin

128 klinkt meer als een uitslaande brand.
Je zal er een andere cooler op moeten zetten

Hmm... 128° C lijkt mij sterk hoor. Ik heb je indruk dat PCAlert je bijna een haartanval heeft doen krijgen. Stofzuigen zou ik ten zeerste afraden. Je kan hiervoor een haardroger(koude stand) + een fijn borsteltje gebruiken. Of je een spuitbus(gevuld met lucht) aanschaffen. Veel efficienter en ook VEEL veiliger.

Maak de boel maar eerst eens stofvrij ook je fan`s.
Voordat je er een andere cooler opzet.
En kijk dan eerst maar wat je temp dan is.

Gr.Martin

Als ik de cooler moet schoonmaken, zal ik hem eraf moeten halen. Kan dat zo?

Pak een langharige kwast, en een stofzuiger, of de buurjongen met die hanenkam.:D

Okee ga ik proberen, en wat die buurjongen betreft: teveel gel in z'n haar :-)

StoneyCity zei:
geen stofzuiger man zuigt ie alle jumpers eruit en dan is de pc naar de kloot

Ga jij maar lekker stofhappen, mevrouw.
Zou je eens op kunnen houden om overal je meningen, die nergens op slaan, neer te pleuren, wordt ik zo moe van.

Lange Pier zei:
Ga jij maar lekker stofhappen, mevrouw.
Zou je eens op kunnen houden om overal je meningen, die nergens op slaan, neer te pleuren, wordt ik zo moe van.

Nu eerlijk gezegd, StoneyCity, heeft wel gelijk hoor. Nu ja ik ben ook soms geïrriteerd door bepaalde antwoorden van hem. Maar uw antwoord met die hanekam of stofzuiger, kan eigenlijk ook niet.

En als je geen lucht bus hebt,kan het ook met de Fietspomp,wel zo veilig:confused:

Om het niveau van dit gesprek helemaal omlaag te halen:
Zelf lik ik m'n computer altijd stofvrij
Als je goed kouwt ondertussen kom je de jumpers vanzelf tegen

dropl zei:
Om het niveau van dit gesprek helemaal omlaag te halen:
Zelf lik ik m'n computer altijd stofvrij
Als je goed kouwt ondertussen kom je de jumpers vanzelf tegen

Nu gaan we inderdaad op een wel héél laag niveau. Nu ja TS heeft daar niets aan. Elke PC techneut weet dat stofzuigen van een mobo risico's inhoud. Het uitblazen daarentegen is niet risico vol en veel efficienter. Bandit moet dat ook weten. Maar ja, wie ben ik om jullie dat wijs te maken.

Wat betreft de temp van 128 gr. C zou ik dit niet zo serieus nemen.
Wanneer deze temp bereikt wordt geloof ik dat het einde oefening is voor je processor.
Heeft je MOBO wel een sensor voor je CPU temperatuur?

Iig kan het schoonmaken geen kwaad. Ga gewoon naar een pc store en haal een tube geleide pasta. Demonteer de koeler en het blok, en reinig alles zorgvuldig.
Oude koelpasta voorzichtig verwijderen, en nieuwe opbrengen(niet teveel).

Mvg Patrick

Aantal tips
1. maak je PC stofvrij. Niet aleen de fan van je CPU maar ook alle andere. Pak inderdaad een kwastje (ga desnoods even naar het doe het zelf centrum) en iets dan blaast, niet zuigt.

2. Probeer alle draden in je PC zoveel mogelijk uit de airflow te halen, hierdoor krijg je een betere doorstroming van lucht en koelt deze dus beter.

3. koelpasta even opnieuw aanbrengen. dit is wel een secuur werkje. je hebt al snel teveel en dat is ook niet goed. Koelpasta is meer bedoelt om miniscule oneffenheden weg te werken om een zo groot mogelijk contact oppervlak te creeren. Wat ik meestal de is wat pasta overal gelijkmatig aanbrengen en er dan met een oude bankpas het overtollige er af halen.

4. Kijk of je in je BOIS een "shutdown temp" kunt instellen. Ik heb in mijn BIOS ingesteld dat mijn PC automatisch uitgaat als de temp 85 graden of hoger is. (AMB CPU in mijn geval, bij een pentium moet die iets lager; 75 of zo)

5. Een softwarematig programma op de achtergrond mee laten draaien die je temps bijhoudt. Dan kun je ook het verloop een beetje zien.

6. Kijken naar een andere CPU koeler, maar als je dit probleem nog niet eerder hebt gehad en je CPU niet het overgeclocked zou shcoonmaken genoeg moeten zijn.

7. Heb je laatst veel hardware bijgeplaatst? wellicht heeft dat er ook iets mee te maken.

ik hoop dat je hier iets aan hebt. (ik denk in elk geval meer dan sommige antwoorden hierboven ;) )

Laatst bewerkt:
vanzwam zei:
Nu eerlijk gezegd, StoneyCity, heeft wel gelijk hoor. Nu ja ik ben ook soms geïrriteerd door bepaalde antwoorden van hem. Maar uw antwoord met die hanekam of stofzuiger, kan eigenlijk ook niet.

Ik zeg daar ook niet om met een stofzuiger de pc aan de binnenkant schoon te zuigen, ik veronderstel dat een redelijk denkend persoon dit alleen gebruikt om het losgewerkte stof door de kwast weg te zuigen, zodat je niet stof loopt te happen.

Wist niet dat je iets zo specifiek moet aangeven, zoiets als geen natte kat in de magnetron drogen.

Zo'n spuitbusje gebruiken heeft hetzelfde effect, stofhappen, niet iedereen heeft een compressor, die is daar uitermate voor geschikt, maar wel buiten en niet in je huis of werkkamer.

En de hanenkam was een grapje, sorry.:confused:

ik clean om de maand mijn processor/koeler en hij word nooit al te heet:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan