templates

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry_127

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Berichten
478
Kan iemand mij wat meer vertellen van templates?

ik heb deze bestanden:

index.php:
PHP:
<?php
error_reporting(E_ALL);
include("templates.php");
$tpl = new TemplatePower("layout.tpl");
$tpl->assignInclude("pagina", "index.tpl");
$tpl->prepare();
$tpl->assign("titel", "Mijn website");
$tpl->printToScreen();
?>

layout.tpl:
PHP:
<html>
	<head>
		<title>{titel}</title>
	</head>
	<body>
		<!-- INCLUDE BLOCK : pagina -->
	</body>
</html>

index.tpl:
PHP:
<b>blaat</b>

nu weet ik dit:
Regels:
- <!-- INCLUDE BLOCK : pagina --> Moet altijd op een nieuwe regel staan.
- In een .tpl bestand mag alleen maar html staan.


maar waarom zou ik al me html en informatie in een tpl zetten en me code los in die php?

en dan heb ik nog een probleem, bij veel php scripts verwijs ik een link door naar een id uit de database maar in een tpl mag alleen maar html staan hoe doe ik dat dan (en ervoor difineren heeft geen zin als je praat over iets als een forum waarbij bij elk bericht een link moet staan)


of heeft iemand gewoon al een eigen pagina die hij in templates heeft gemaakt die ik mag bekijken om er meer over te leren...
 
Geplaatst door Barry_127
nu weet ik dit:
Regels:
- <!-- INCLUDE BLOCK : pagina --> Moet altijd op een nieuwe regel staan.
Moet dat van de template parser ? Waarom moet dat dan ?
- In een .tpl bestand mag alleen maar html staan.
Dat vind ik persoonlijk een nadeel van de hedendaagse template parsers (niet het grootste nadeel, er zijn nog meer).
maar waarom zou ik al me html en informatie in een tpl zetten en me code los in die php?
Netheid, overzichtelijkheid, snelheid. Voor mijn projectenpagina (zie handtekening voor link) heb ik laatst de hele layout omgegooid. Dan is het extreem handig dat je niet eerst door honderden regels PHP code hoeft te bladeren voordat je eindelijk bij hetgene bent aangekomen dat je wil veranderen.
en dan heb ik nog een probleem, bij veel php scripts verwijs ik een link door naar een id uit de database maar in een tpl mag alleen maar html staan hoe doe ik dat dan (en ervoor difineren heeft geen zin als je praat over iets als een forum waarbij bij elk bericht een link moet staan)
Ik denk dat ze HTML codes + template codes bedoelen :)


Maar wat ik mij écht afvraag: Waarom maak je überhaubt gebruik van een 2e template parser ?
 
Laatst bewerkt:
Deze codes kwamen rechtstreeks uit een artikel van wmcity waar ik dus over templates wil leren....

Moet dat van de template parser ? Waarom moet dat dan

stond in de uitleg

Ik denk dat ze HTML codes + template codes bedoelen :)

iets meer uitleg aub...

heb je trouwens nog van je scripten forum een oude versie waar je templates gebruikt? Zo ja zou ik dan van 1 of 2 pagina's het script mogen bekijken om wat meer te leren (zie dat hij nu niet meer bij projecten staat :p)
 
Geplaatst door Barry_127
Deze codes kwamen rechtstreeks uit een artikel van wmcity waar ik dus over templates wil leren....
wmcity.nl is, net als veeeeele andere tutorialsites, waardeloos.
stond in de uitleg
En wat als je het niet doet ? :)
iets meer uitleg aub...
:confused:
Als je alleen maar HTML codes zou mogen gebruiken, dan kun je PHP, templates en alles eromheen wel vergeten en teruggaan naar goeie oude statische HTML bestanden.
heb je trouwens nog van je scripten forum een oude versie waar je templates gebruikt?
Die heb ik nog ja :)
Zo ja zou ik dan van 1 of 2 pagina's het script mogen bekijken om wat meer te leren (zie dat hij nu niet meer bij projecten staat :p)
Nee. Dat zijn namelijk scripttechnieken die ik achteraf gezien verafschuw, waarom ik daar in hemelsnaam mee begonnen ben is me al een raadsel ...

Hij staat btw niet bij projecten omdat 't project te veel onderhoudswerk was :)


Maar mijn vraag blijft onbeantwoord: Waarom maak je überhaubt gebruik van een 2e template parser ?

;)
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn vraag blijft onbeantwoord: Waarom maak je überhaubt gebruik van een 2e template parser ?

;) [/B]

die stond ook in die tut :p

ben nu je startpagina script aan het uitpluizen zie dat je daar ook zoiets gebruikt :)

//edit: vraagje tussendoor: waarvoor staat het @ in $connect = @mysql_connect() zonder die @ werkt hij tog ook?

//edit2: Dat hele template gebeuren werkt niet :mad: *vloek* *vloek*!

maar heb wel rustig gekeken naar dat script van start pagina en mijn conclusie is dat een index.php?page=blaat net zo snel moet zijn dan, of beredeneer ik het dan fout want je (aan jp) startpagina script komt hier wel op neer...
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Barry_127
die stond ook in die tut :p
Waardeloze site, waardeloze tuts ... :)
ben nu je startpagina script aan het uitpluizen zie dat je daar ook zoiets gebruikt :)
Da's een template systeem, geen template parser ;)
//edit: vraagje tussendoor: waarvoor staat het @ in $connect = @mysql_connect() zonder die @ werkt hij tog ook?
De foutmelding bij falen kan onderdrukt worden door @ toe te voegen voor de functienaam.
Ik onderdruk 'm liever, zodat ik de foutmelding netjes in mijn layout kan weergeven :)
maar heb wel rustig gekeken naar dat script van start pagina en mijn conclusie is dat een index.php?page=blaat net zo snel moet zijn dan, of beredeneer ik het dan fout want je (aan jp) startpagina script komt hier wel op neer...
Uh, hoe bedoel je ?
 
Geplaatst door JPeetje
Uh, hoe bedoel je ?

nou ff een simpel voorbeeldje:

PHP:
<table width="100%">
<tr>
<td width="20%">
<?php include("menu.php");?>
</td>
<td width="80%">
$page = $_GET["p"];
if(file_exists($page . ".php") == FALSE)
{
   $page = "home";
}
include($page . ".php");
</td>
</tr>
</table>

zoiets ;)

volgens mij komt jouw template systeem van je startpagina versimpeld hier op neer...
 
Geplaatst door Barry_127
nou ff een simpel voorbeeldje:

[...]

zoiets ;)

volgens mij komt jouw template systeem van je startpagina versimpeld hier op neer...
Versimpeld ongeveer wel ja :)

Tis zowieso een heel simpel stukje script, zie de functie templates() :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan