Tempratuur Processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

a.veldman

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2002
De tempratuur van de AMD Athlon 64 X2,4400+ (65w) Socket AM2 processor is 57 graden,dit vind ik vrij hoog, want in een andere
computer van mij zit in dezelfde kast het zelfde moederbord en processor, wordt de tempratuur maar 34 graden,wat is hiervan de oorzaak en wat is er aan te doen.

Nu ben er dus achter gekomen, dat als je de computer s"morgens opstart de tempratuur van de processor al 45 graden is, terwijl bij mijn eigen systeem ,wat hetzelfde systeem is, de tempratuur van de processor 20 Graden is, dus ik vermoed dat de tempratuur-sensor in de processor niet goed werkt.
Graag jullie visie hier over. mvg.A.Veldman
Opm: De processor met te hoge tempratuur is nog geen week in gebruik.

Misschien stof in de processorkoeler, of geen koelpasta aangebracht tussen koelblok en processor?

Stof is ommogelijk,systeem draait net twee dagen ook al nieuwe koelpasta tussen gedaan.en zelfs in het andere systeem geprobeert gaf zelfde probleem.

verschillende bios versies ?

wil nog wel eens een temp verschil geven.
dwz. dat de data van de winbond chip anders berekend wordt.

Ik ga mee met SJJ's commentaar.
Welke programma gebruik je om de temp te testen, nin de bios, met speedfan of asus app?
Weet je zeker dat je naar de correcte aflezing kijkt?
Welke mobo gebruik je?
Wat voor koeler heb je erop zitten?

Heb je hem ook met een andere koeler geprobeerd?
Zelfde moederbord want dit geeft ook wel eens verschillen in de temp meting in de bios.

Moederbord is MSI K9N Neo-F V2, het is een boxed processor dus er zit een koeler van AMD bij.
Dit geldt voor beide systemen.

Boxed koelers zijn vaak minder van kwaliteit en koelen slechter, maar dat is niet jou probleem nu.
Maar een goed merkkoeler kan de temp. wel enkele graden omlaag brengen.
Vermoedelijk een sensor probleem, als het een nieuwe processor is zou ik de klacht eens bij de leverancier neer deponeren want twee gelijke processoren en dan zo'n groot temp. verschil is wel erg vreemd.

Hallo,
Ik zat je probleem te lezen over de temperatuur. En ik denk dat het aan je sensor ligt op je moederbord. Ik had een tijdje geleden ook problemen met mijn temperatuur en ik heb dat zelfde moederbord en mijn temperatuur was ook meteen 57 graden en de core temps gingen onder de nul graden:confused:. inmiddels heb ik mijn moederbord terug gestuurd op de hoop voor een nieuwe die het wel goed aangeeft:D:thumb:

Hallo,
Ik zat je probleem te lezen over de temperatuur. En ik denk dat het aan je sensor ligt op je moederbord. Ik had een tijdje geleden ook problemen met mijn temperatuur en ik heb dat zelfde moederbord en mijn temperatuur was ook meteen 57 graden en de core temps gingen onder de nul graden:confused:. inmiddels heb ik mijn moederbord terug gestuurd op de hoop voor een nieuwe die het wel goed aangeeft:D:thumb:

Hij heeft de processor al op een ander moedebord geprobeerd met het zelfde resultaat.:o

Oow dan betekend dit dat het aan de processor ligt...:shocked:
wat zal betekenen dat dat bij mij misschien ook wel zo is, en ik een moederbord heb opgestuurd waar niks mee mis is:shocked:

uitsluiten ..... sensor waarden interpretatie

Als bij opstart de temp al 45 graden is kan je uiteraard beginnen met uit te sluiten dat de koeling in fysieke zin slecht is gezien de door jou gemeldde eindtemp van 57 graden ( 12 graden verschil = normaal, zelfs erg goed te noemen ) ..... dus niet zeuren over stof en koelpasta als je dit al weet !

Verder : kan ik je blij maken door te melden dat vrijwel zeker je sensor niet elektrisch aangepast is, hij werkt wel en is waarschijnlijk ook OK maar je systeem ( of je prgr dat een meting uitvoert ) ziet enig afwijkende waarden vanaf de sensor. Als je hier echt 100 % zeker wil zijn moet je contact opnemen met de leverancier ( in verband met de zeer kleine mogelijkheid dat je sensor toch defect kan zijn, en das natuurlijk zeer gevaarlijk ..... Bovenstaande lijkt mij het enige juiste advies hier weg te geven, je processor is het hart van je pc .....

suc6termee :) : Leon25

Ik snap het verhaal niet helemaal. Maar bedoel jij dus met dat de processor het hart van het systeem is. Dat daar de fout dus ligt? Ik ben hier namelijk erg benieuwd na want heb het zelfde probleem. En misschien na het krijgen van me nieuwe moederbord dat het over is.

Al in de bios gekeken wat de temp. is want programma's die de temp. meten willen wel eens afwijken.

zeer goede opmerking : je kan dan tevens checken of de temp TOENAME binnen de perken is of zelfs normaal ..... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan