Terratec DMX (zonder toevoeging) is niet 2000 en XP compatible, ik mis MIDI en meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerdyDeMier

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2006
Hallo beste HELPMIJ-genoten,

Mijn geluidskaart werkt niet goed onder Windows 2000 en Windows XP, want er bestaan geen officiele drivers. Ik wil de oude 98 of NT4 drivers installeren onder Windows 2000/XP/2003. En ik weet niet hoe.

Type aanduiding:
Het gaat om een (semi-)professionele geluidskaart in PCI formaat, niet een onboardkaart.
Het type Terratece DMX, dat door veel mensen verward wordt met de DMX Xfire en DMX 6fire; deze hebben een andere chip.

De geluidschip is de ESS technologies Canyon 3D.
Juist hier zit het probleem in. Terratec heeft ruzie met de chipfabrikant ESS. Die wil hun niet helpen driver problemen op te lossen en geeft hun ook de data-tabel niet. Dus ze kunnen geen nieuwe drivers ontwikkelen. Terratec heeft direct de klanten laten stikken.

Windows 98 (goed)
Hoewel dit een supermoderne professionele geluidskaart is, draait hij alleen onder windows 98 redelijk.

Windows NT4 (half goed)
Op NT4 draait hij ook wel, maar werkt de effectprocessor niet (digitale nagalm en dergelijke) en werken maar twee geluidskanalen en werken dacht ik ook de digitale in- en uitgangen niet.

Windows 2000,XP,2003 (zeer slecht)
Enfin we zitten nu in het tijdperk van Windows 2000, Windows XP en Windows 2003.
Voor al deze systemen bestaat er geen driver voor deze Canyon 3D chip. De geluidskaart wordt (onterecht) herkend als ESS Maestro 2E. Alleen twee voorkanalen werken, maar alle andere functionaliteiten werken niet.

Wat mis ik in 2000,XP,2003?

1) MPU-401 driver (= midi driver om elektrische piano aan te sluiten en optionele wavetabelgeluidskaart aan te sturen, in dit geval de Yamaha DB50XG die je erop prikt)

2) De achterste geluidskanalen (voor dolby surround, en voor 4 onafhankelijke geluidsuitgangen bij meer sporen recorder)

3) De digitale in- en uitgangen worden niet ondersteund (voor digitale geluidsbronnen kopiëren).

4) De kaart was gebaseerd op downloadable geluidensets. Bij andere geluidskaarten zitten de geluiden vast in de chip. De bijgeleverde twee geluidensets, waar de licenties juist op zitten bij een geluidskaart worden niet geladen. De kaart was in prijs interessant, omdat de geluiden niet van een bekende muziekinstrumentenfabrikant kwamen en er dus weinig licentiekosten op zaten en er meer hardware voor het geld geleverd werd. In plaats daarvan krijg ik nu een softwarematige Roland synthesizer van Windows en doet 90% de hardware het niet. Behalve dat ik geen fan ben van Roland geluiden , geven softwarematige synthesizers een kleine vertraging. Als je muziek maakt, vooral als je elektrische piano aanluit moet de toon niet een halve seconde later komen dan dat je de toets hebt aangeslagen.

Laatst bewerkt:
FerdyDeMier zei:
Joehoe.... Is er een echte windows-kenner die mij kan helpen????
We gaan het proberen. Je vertelt namelijk zoveel dat het moeilijk wordt je echte probleem te ontdekken.
Volgens mij is er dit aan de hand.

Je hebt een "onboard soundsystem" dat is een chipset geintegreerd op je moederbord.
Je hebt geen Midi-In poort. Dat hebben de onboard systems ook (nog) niet.

Ga naar deze website en download Midi Yoke Junction.
Na installatie heb je acht geemuleerde Midi-IN poorten.
(Als je de Midi-stroom wilt bewerken e.d. download en installeer dan ook MIDI-OX 7.0.)

Je kunt nu bijvoorbeeld een syntheziser inpluggen en afspelen, maar ook opnemen.
Als je een geluidsbewerkingsprogramma hebt, dan kun je vandaar uit ook Midi afspelen en opnemen.

Wel in Volumeregeling via Opties, Eigenschappen de Audio-In poort van je soundsystem selecteren,
na OK in het mixerpaneel een vinkje voor de Line-IN (voor syntheziser), bij de andere apparaten weghalen.
Dan OK en volumeschuif omhoog.

Veel muziekplezier!

Edit: de Microsoft GS Wavetabel-software is een voorziening om Midi te kunnen afspelen,
maar is in feite ook een geemuleerde Midi-UIT poort met softwarematige vertaling naar wavetabel.

Laatst bewerkt:
Beste Boeing,

Ik heb de oorspronkelijke tekst aangepast, omdat het verhaal wat warrig was. Ik heb het nu wat puntsgewijs opgesomd. . De computer terugzetten naar Windows 98 is geen optie. Het gaat overigens over een computer Pentium 3 - 800MHz met 320 MB geheugen, die Windows 2003 draait, zeg maar de server versie van XP. Ik ben eventueel bereid naar XP profesional over te stappen, maar niet naar 98 en al helemaal niet naar het waardeloze Millenium. Er heeft Millenium gedraaid op deze machine, maar deze machine liep er bijna altijd op vast. De machine is te licht voor VMware met een virtuele windows 98 machine. Dat zou te langzaam gaan en biedt geen oplossing voor het probleem. Ik heb in gedachte alleen nog maar een dualboot systeem, maar dan moet ik wel Windows 2003 NTFS ondersteuning vinden voor Windows 98, zowel voor lezen als schrijven. Ik wil niet naar een FAT32 bestandsysteem ivm beveiligingsmogelijkheden.

Dus misschien dat jij of iemand anders nog eens het oorspronkelijke verhaal van mij kan lezen om mee te denken naar een oplossing.

Ik heb nog een idee en dat is als dat mogelijk is (????) mijn pentium 1 naast mijn pentium 3 te plaatsen en de geluidskaart in mijn pentium 1 te zetten waar dan 98 op komt te draaien, maar dan wil ik wel vanuit midiprogramma's op de pentium 3 de geluidskaart in de pentium 1 volledig kunnen aansturen. Er kunnen voor de snelle communicatie tussen beide misschien gebruik worden gemaakt van 1000mbps gigabit netwerkkaartjes. Ik weet alleen niet of het kan en hoe?????

Laatst bewerkt:
Duidelijk nu. Mijn antwoord zit er naast.

Ik heb rondgekeken bij ESS, de moederbord-fabrikant en mij is nu ook duidelijk van welk kaliber je geluidskaart is.
Van alle op dit moment beschikbare OS'en is voor jouw doeleinden Windows XP Professional met SP2 het geschiktst.
Het is van alle Windows-versie de meest stabiele, hoewel ik van Windows Server 2003 onvoldoende afweet.
Maar XP Professional SP2 kan veel aan, bijvoorbeeld op het gebied van real-time recording (met playback).
Alleen, voldoet je PC aan de systeemvereisten, 320 Mb geheugen lijkt aan de 'magere' kant
en ook een kloksnelheid van 0,8 Ghz is dunnetjes, zeker als je (semi)-professioneel met geluid bezig bent.
Het probleem van de te installeren stuurprogramma's kan ik niet beoordelen.
Om twee PC's als een duo in te zetten om zo een "soundmachine" te krijgen, daar moet een deskundiger helper naar kijken.
Succes.

Laatst bewerkt:
Vergis je niet in een P3 met 320MB. Hij draait sneller en soepeler dan de meeste Pentium 4's die ik heb gezien. Ik heb nu zelfs op die Pentium1 met 166MHz en 92MB Windows XP professional draaien en die draait best soepel, vele malen sneller dan mijn mijn buurman op zijn P2. Als je maar goede componenten hebt. Mijn P3 draait XP en 2003 sneller en beter dan hij ooit 98 en Me draaide.

Maar om terug te komen op het driver probleem: Ook op de site van ESS zie je bij de Canyon 3D chip (dat is de ES1970 chip) dat er geen drivers beschikbaar zijn. Je wordt rechtstreeks doorverwezen naar de fabrikant van de geluidskaart. Die geeft geen ondersteuning omdat ESS hun geen ondersteuning geeft: kastje naar de muur.

De driver van XP en 2000 en 2003 is voor de ES1978 chip, de zogenaamde Maestro 2E.
Die beperkt de mogelijkheden van mijn geluidskaart tot het minimum: een liedje afspelen in stereo geluid.

FerdyDeMier zei:
Ik heb nu zelfs op die Pentium1 met 166MHz en 92MB Windows XP professional draaien
Dat is een prestatie.

FerdyDeMier zei:
De driver van XP en 2000 en 2003 is voor de ES1978 chip, de zogenaamde Maestro 2E.
Die beperkt de mogelijkheden van mijn geluidskaart tot het minimum: een liedje afspelen in stereo geluid.
Ik heb het gezien. Ik heb geen oplossing. Wacht op een deskundiger helper.

Nog andere windows-techneuten die mij kunnen vertellen hoe ik mijn 98 driver onder 2003 of XP geinstalleerd kan krijgen? Of die bereid zijn een nieuwe driver te programmeren?

Onderwijl toch rondgekeken.
Website ESS-Technology had Windows XP drivers.
Ik heb het ZIP.bestand gedownload, unzipped geeft dit:

ESSMeastro.jpg

Eerste drie .inf bestanden doorgelezen.
Meastro en Allegro audio drivers voor alle functies inclusief SPDIF.
Heb je dit stuurprogramma-bestand al?

Website Terratec had geen Windows XP drivers, maar wel voor Windows NT.
De moeite waard om die te proberen?

Ik heb zitten kijken op de site van ESS, maar de ES1970 chip, de andere naam voor de Canyon 3D, daar staan geen drivers erbij.

De Maestro 2E geeft alleen stereo geluid, geen achterkanaal, geen midi en digitaal, die gebruik ik nu namelijk.

De NT4 driver van de Terratec site is nu juist het probleem. Als ik die netjes installeer dan komt deze terratec wel in mijn devicemanager, maar als je hem openklikt staat er dat er geen drivers zijn geinstalleerd. De boel werkt ook niet. Het ellendige verder aan Windows 2003 is dat dat rotsysteem steeds een automatische hardwaredetectie doet en dan ongevraagd de driver installeert die hij denkt dat de goede is. Een andere keuze heb je niet, want je kan als je iets gaat installeren niet de detectie uitzetten. Hij gaat hoe dan ook toch de 2003 driver installeren en dat is in dat geval de Maestro 2E driver. Als ik een verkeerde driver installeer, dat heb ik al eens een paar keer geprobeerd, dan eindigt mijn windows in het gevreesde blue screen. Die crasht gewoon zomaar zodra de installatie is uitgevoerd. Daarom wil ik toch graag de 98 of de NT4 driver installeren. Er moet toch en hulpprogrammaatje bestaan die de oude VXD drivers in Windows2003 of XP accepteert?

Ik wil toch wel die maestro 3 uitproberen. Ik vrees voor wat er gaat gebeuren.....

ik denk dat ik de moed opgeef

ik denk dat ik de moed opgeef. De fabrikant en de chipfabrikant reageren niet, in welke taal ik ook email. Ze negeren gewoon hun klanten en ik raad iedereen aan om nooit een Terratec product te kopen. De service is slechter dan slecht !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan