terug naar windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

aleks

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Lotgenoten,

op mijn PC staat nu Windows 2000 NT, maar veel spelletjes doen het niet. Eerst is me aangeraden om dan maar Windows XP te installeren, maar daar krijg ik ook slechte berichten over. Daarom denk ik er aan om nu maar terug te gaan naar Windows 98, want daar had ik voorheen geen problemen mee. Mijn vraag is nu: Hoe moet ik Windows 2000 NT verwijderen en kan ik daarna zonder meer Windows 98 installeren of moet er willicht meer gebeuren om verder zonder al te veel problemen weer verder te kunnen werken.

Je kunt gewoon win2000 verwijderen door de partitie te formatteren. Formatteer wel in fat32 en niet in ntfs, omdat win98 niet met ntfs overweg kan. Daarna kan je gewoon win98 installeren.

Om je harde schijf te formatteren zul je hem als Fat32 moeten formatteren, omdat windows98 geen NTFS partities kan lezen.

Mocht je hardeschijf in NTFS zijn gepartioneerd kun je hem met Partition Magic terug zetten naar Fat32.
Of je kunt met je Windows98 cdrom de pc opstarten vanaf win98 cd en dan je hd Volledig verwijderen met FDisk. Daarna maak je weer een nieuwe paritie aan met ondersteuning voor grotere schijfen, dan word de hd automatisch gepartioneerd in Fat32.

Start nadat je de Hd hebt verwijderd en opnieuw aangemaakt de pc weer op. Formatteer dan de C: schijf
(d.m.v. : Format C: )

Daarna is je harde schijf klaar om win98 er op te installeren.

Heb je je HD terug gezet met partition magic op Fat32, dan kun je het stukje van Fdisk overslaan en je harde schijf gewoon formatteren.

Hangmat:
je kunt niet in windows 2000 je schijf formatteren waar op dat moment je windows op draait.

Dat klopt inderdaad. Ik ga er dan ook van uit dat formatteren van de systeemschijf een proces is wat met de bootdisk gebeurt. Overigens kan je een als ntfs geformatteerde partitie ook formatteren zonder eerst die partitie te verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan