Terugkeren naar de pagina na hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Ik heb een hyperlink gemaakt in HTML. Als in in de browser hierop klik dan werkt dit goed, maar als ik de gelinkte pagina afsluit (met kruisje rechtsboven) dan wil ik weer terugkomen in de pagina, waar de hyperlink in staat.

Weet iemand hoe kun je dit vastleggen in HTML?

Een soort "terugkeer" actie dus ???

DANK!!!

Tja het enige juiste antwoord daarop is: "Niet op het kruisje klikken".

De constructie welke je nu hebt zorgt er voor dat een link in hetzelfde venster wordt geopend. (Tenminste, zo lees ik het) De enige manier om dan terug te gaan is door op "Vorige" te klikken.

Wil je hebben dat die link er voor zorgt dat een nieuw venster verschijnt moet je aan je <a> target="_blank" toevoegen.

Zo opent de pagina in een nieuw venster. Als je dat sluit is het venster met je website nog open:

<a href="mijnlink.html" target="_blank">Mijn link</a>

Op zich natuurlijk wel een oplossing, maar ik meen dat target="_blank" geen onderdeel meer is van de laatste HTML-specificatie.

Wat je dan wel zou kunnen doen is (vereist JavaScript, maar houdt je pagina valid):

PHP:
<script type="text/javascript">
function openLinkNewWindow(){
  var links = getElementsByClassName('newWindowLink');
  for(var i = 0; i < links.length; i++){
    links[i].onclick = 'window.open("' + links[i].href + '"); return false';
  }
}

body.onload = openLinkNewWindow;
</script>

Je link(s) die in een nieuw venster moeten openen geef je dan de class "newWindowLink".

Alleen XHTML staat het niet toe, als je HTML 4.0 gebruikt is er niets aan de hand :)

Oké, beschouw mijn post dan maar als niet gemaakt, tenzij je XHTML gebruikt! ;)

In XHTML 1.0 Transitional (Strict weet ik niet) mag target nog steeds gebruikt worden vermoed ik. In elk geval valideert W3C volgende code probleemloos:
HTML:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Target werkt</title>
</head>

<body>
<a href="ergens.htm" target="_blank">link</a>
</body>
</html>

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad volgens Google, alleen in XHTML Strict niet geldig. Laat maar dan ;)

Aanvullend

Hetvolgende vond ik ik in de helpfunctie van Dreamweaver CS4 naar aanleiding van een identieke vraag toen ik mijn Frontpage website wilde omzetten naar Dreamweaver.
Of CS3 ook deze indeling kent weet ik niet maar de codes kloppen dus daarmee moet het lukken.

Met de opdracht Hyperlink kunt u tekst koppelen aan een afbeelding, aan een object of aan een ander document of bestand.

Plaats de invoegpositie op de plaats in het document waar u de koppeling wilt invoegen.
Voer een van de volgende handelingen uit om het dialoogvenster Hyperlink invoegen te openen:
Selecteer Invoegen > Hyperlink.

Ga naar de categorie Algemeen in het paneel Invoegen en klik op de knop Hyperlink.

Voer de tekst van de koppeling in en typ in het tekstvak Koppeling de naam van het bestand waarnaar de koppeling verwijst of klik op het mappictogram om naar het bestand te bladeren.
Selecteer of typ de naam van het doelvenster van de koppeling in het vervolgkeuzemenu Doel.
In het vervolgkeuzemenu worden de namen van alle benoemde frames in het huidige document weergegeven. Als u een frame opgeeft dat niet bestaat, wordt de gekoppelde pagina geopend in een nieuw venster met de opgegeven naam. U kunt ook een van de volgende gereserveerde doelnamen selecteren:

_blank laadt het gekoppelde bestand in een nieuw naamloos browservenster.

_parent laadt het gekoppelde bestand in het bovenliggende frame of venster ten opzichte van het frame dat de koppeling bevat. Als het frame dat de koppeling bevat niet is genest, wordt het gekoppelde bestand geladen in het volledige browservenster.

_self laadt het gekoppelde bestand in het frame of venster waarin de koppeling zich bevindt. Dit doel is de standaardinstelling en hoeft u gewoonlijk niet te definiëren.

_top laadt het gekoppelde bestand in het volledige browservenster en verwijdert daarbij alle frames.

Voer in het vak Tabindex een getal in voor de tabvolgorde.
Voer in het vak Titel een titel in voor de koppeling.
Voer in het vak Toegangstoets één letter op het toetsenbord in waarmee de koppeling in de browser kan worden geselecteerd.
Klik op OK.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan