Test memory bij boot

• Onderwerp starter Onderwerp starter lima
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lima

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2001
De pc test ineens het geheugen tijdens de boot. Dit proces ging altijd in een oogwenk maar duurt nu minstens 5 minuten. Daarna start de pc normaal op. Heb een Ghost image van enkele dagen terug gezet maar ook dit lost niets op.
Nu kan ik wel direct nieuw geheugen halen maar is dit de oplossing? Kan het ook een hardware conflict zijn, waar ik trouwens geen meldingen van heb in apparaatbeheer.
Misschien een instelling in het bios?
Windows XP 512 mbram

Laatst bewerkt:
Hierin ben ik niet erg thuis, waar moet ik dat zoeken?
-edit- zie de link nu staan, ga er even naar toe

Laatst bewerkt:
Ik heb helemaal geen Quick POST.
Quick boot staat wel op enabled.

Test voor de zekerheid je ram een met Memtest, dan weet je zeker of er iets mis is of niet met je geheugen.

Er is volgens mij ook niks mis met je geheugen. Je moet proberen deze test in je bios uit te schakelen. Moet je even opzoeken welke bios je hebt en op internet zoeken hoe je dit moet doen.

lima zei:
Quick boot staat wel op enabled.
De geheugentest staat toch uit bij deze functie?

@ lima
Je hebt helemaal niets veranderd in het bios, het probleem is spontaan begonnen?
Ook geen stroomuitval of zoiets gehad?

bios.gif

Het probleem is ontstaan na een harde reset bij een "bevroren"scherm

Heb je trouwens geen boekje meer van je moederbord?

Zie je in je bios ook staan bij advanced bios features : Quick power on self test ? Zet deze eens op disabled. Misschien dat dit werkt.

Eerst even wat anders, net ontdekte ik dat ik enkele stations kwijt ben
dvd.gif

H, I, J, K zijn verdwenen en er staat een kruis bij usb massaopslag in apparaat beheer.
Apparaat werk niet :shocked:

Kan dit ook invloed op de boot hebben

EDIT : Elisa heb je die reg file nog http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=204719

Laatst bewerkt:
Volgens mij mag dat geen invloed hebben op je boot. Usb wordt pas gedetecteerd in je windows zelf. Kan je die usb massaopslag in je apparaatbeheer niet activeren?

Usb wordt pas gedetecteerd in je windows zelf
Sinds wanneer?
USB is ook vanuit je bios aan te spreken. Je kunt zelfs starten vanaf USB. Volgens mij :-)

Of dit verder van invloed is op je memory test weet ik niet. Klinkt wel erg raar moet ik zeggen.

Al eens een BIOS RESET gedaan?

Nee dat lukt niet, maar daar over zal ik in een andere sektie wel even over posten.
Het lijkt me verstandiger om dat usb probleem eerst op te lossen en dan kijken wat er met de boot gebeurt, tenslotte kan ik wel werken met deze pc, zet hem gewoon niet meer uit :D

Daar zal ik dan zo eens mee beginnen, wil toch even kijken of er geen kabels los liggen, en even een geheugenlat verwijderen cq omwisselen.

Je kan eventueel booten vanaf usb ja( teminste op de nieuwere moederborden) maar hij gaat geen usb test bij het opstarten uitvoeren.

Als je de bios reset zal meestal standaard de geheugen test worden uitgevoerd.
Heb je de Quick power on self test in je bios niet kunnen vinden??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan