Test omgeving werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amexxea

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2007
Beste,

We hebben sinds kort een nieuwe server, en om dat te testen hebben we een test netwerkje aangelegd, met daarin een verbinding van de router naar de server, en van de server een verbinding naar een werkstation. Nu kunnen we op dat werkstation wel op rond surfen op het eigen domein ( onze eigen site ) maar niet op google etc. Ideeën?

Alvast bedankt,

Sascha

Ja er zitten er 2 in. Bij netwerk connecties staan er ook 2(connected).

Jah, IP krijgt hij automatisch en de rest is 10.0.0.250 wat de server is. Want hij heeft wel connectie, alleen niet met de buitenwereld(werkstation), en de server zelf kan wel op internet etc.

Heb je de connectie vanaf de server naar het internet geshared (https)?

Doe eens het volgende op een werkstation:
[windows-toets]r toetscombinatie -> nslookup www.google.nl

Kijk welke DNS-server wordt gebruikt, en of die www.google.nl ook kan resolven naar een ip-adres. Indien niet, dan kan die DNS-server die genoemd is www.google.nl niet omzetten voor je.

Stel dat dat het ip-adres van de W2003 server is die wordt gemeld als DNS-server, dan kunnen op die W2003 server enkele zaken niet goed staan:
a. De Standaardgateway is in de TCP/IP instellingen niet ingesteld. Dat moet het interne ip-adres van de router zijn.
b. Er is aldaar in de DNS service instellingen een doorgeefserver ingesteld die niet bereikbaar is (vanwege verkeerde standaardgateway, zie bij a.) of die simpelweg geen DNS-server is.
c. De Windows domeinnaam die je gebruikt is een top-level domeinnaam, dus (bijv.) mijndomein. Stel dat dat het geval is, dan moeten doorgeefservers worden ingesteld (bijv. naar de DNS-servers van de provider of de DNS-servers van Google (8.8.8.8)), anders resolved die geen andere domeinen dan jullie Windows domein.
Normaal gesproken gebruik je iets als mijndomein.local als Windows domeinnaam, en dan heb je dat probleem niet.

Meer informatie is dus dringend noodzakelijk.

Tijs.

Toevoeging: Ik zie dat de server zelf wél op Internet kan. Dan is uit mijn vorige posting a., b. en c. niet van toepassing.
Het wordt dan relevant welke standaardgateway en DNS-server(s) op de pc's is ingesteld.

Geef ons een overzicht (uitgevoerd op een pc):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Geef ons het ip-adres, subnetmasker, standaardgateway en de DNS-servers die daar vermeld zijn.
Geef ons dezelfde informatie, maar dan van de server.

Tijs.

Probeer dit eens:

Ga op de server naar de verbinding van de server naar het internet
Ga vervolgens naar eigenschappen
In (ik dacht de 3e tab maar kan ook de 2e zijn) staat iets over het delen van de verbinding.
Zorg dat de verbinding van HTTPS wordt gedeeld.

Er zijn een paar mogelijkheden die hier gebruikt kunnen zijn op de server (nu er daar 2 netwerkkaarten worden gebruikt én de server staat tussen de pc's en de router, dus alles moet door de server heen als het gaat om Internet-toegang):
a. Internet Connection Sharing (ICS, waar Oxfaw het over heeft)
b. Routing and Remote Access Service (RRAS)

Geef dus eens snel de informatie waar ik om gevraagd hebt (alle ip-adressen, subnetmaskers, DNS-servers etc.) op de server en het ip-adres, subnemasker, DNS-server van de werkstations.

Verder kun je (als je wilt checken of ICS gebruikt wordt):
Op de server:
Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl
Rechtsklik op de netwerkverbinding die naar de router gaat, en kies Eigenschappen.
Kijk in tabblad Geavanceerd/Advanced
Kijk of daar het Internet-delen van die verbinding aan staat. Is dat niet het geval, dan moet er dus van RRAS gebruik gemaakt gaan worden om routering van Internet-verkeer naar de router te laten plaatsvinden op de server.

Tijs.

Bedankt voor jullie reacties, heb nog het een en het ander geprobeert, maar nog niet gelukt.

Ofzaw, bedoel je ''File and Printer sharing for Microsoft Networks''? Daar staat wel een vinkje voor.

Bij advanced tab staat alleen iets over Windows Firewall. Dus dan moet ik RRAS gebruiken?

De gegevens van het werkstation is:
IP: 10.0.0.65
subnetmasker: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.250
DNS :10.0.0.250

Gegevens van server zijn:

IP: 192.168.1.35
subnetmasker: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.254
DNS :192.168.1.254

Inderdaad, dan zul je gebruik moeten maken van RRAS.
Activeer die, en stel daar een NAT-router in.

Tijs.

Ik zie dat er al een server instaat bij Routing and Remote acces. En hij is Started en geconfigureerd.

Dat is allemaal fijn, maar blijkbaar is het nu niet goed ingericht, want anders hadden de pc's wél Internet moeten hebben. Denk er aan dat dat in RRAS nog veel meer mogelijk is dan NAT-routering, denk aan gewone routering, VPN, inbelserver etc.

Kijk dus na in RRAS of (NAT-)routering is ingesteld en hoe precies.

Tijs.

Dat is goed nieuws! Misschien kun je nog even vermelden wat er niet (goed) was ingesteld, zodat anderen er misschien ook wat aan kunnen hebben.

Zodra je dat gedaan hebt, graag de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Nou er stond inderdaad in die RRAS iets niet goed, Bij General, stond er geen Internet interface, en die heb ik toegevoegd met de nodige adressen. En toen werkte het.

Mvg,

Sascha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan