testing VGA Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben Spijk

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2006
Hallo, wie kan mij helpen.

Bij het opstarten blijft het systeem hangen.
Op de achterkant blijven er twee rode lampjes branden en twee staan op groen
Groen- rood
Groen- rood

Volgens het boekje zou dit “testing VGA BIOS “zijn
This will start writing VGA sign on message to the screen.

Wil dat zeggen dat mij beeldscherm defect is of dat mijn video kaart defect is.

In de bios heb ik al de AGP master 1 w/s write en de AGP master 1 w/s read op enabled gezet .

Druk ik hierna op de reset knop dat start hij meestal weer op. Soms ook niet

De video kaart heb ik er al uitgehad en er weer in geplaatst.

Videokaart V7700 ti/64mb no tv out
Motherboard MSI K7T-266 Pro DDR ram audio
AMD Athlon xp 2000+ 1.66 Ghz 266 fsb

Misschien bof je, ik heb exact (?) hetzelfde plankje (al staat op mijn instructieboekje nog het cijfer 2 achter PRO).
Ik zal mijn machine even opnieuw opstarten en kijken hoe de bioswaarden staan vermeld. Ik kom er zo op terug...................

Ben ik weer............

Tja, veranderingen in het bios aanbrengen zonder exact te weten wat er gaat gebeuren is niet aan te bevelen.
Misschien helpt 't als je het e.e.a. terugzet naar de oorspronkelijke waardes?

Bijgevoegd een foto van mijn instellingen ('t spul werkt al 5 jaar prima.....)

Suc6!

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 43
Wel grappig, de videokaart heeft een bios, de vga bios, en de bios op het moederbord, heeft ook een stukje rom, die een vga scherm genereerd, anders heb je geen beeld, van die bios.

Maar ik denk, dat dit een bios melding is, reset de bios eens, en kijk wat er gebeurd, ook een eventuele bios update zou kunnen gaan werken, wordt er een nieuwe ingeschreven, als de parameters goed staan.

LP, meestal ben ik het wel voor de volle 100% met je (adviezen) eens, dit keer heb ik een ietwat afwijkende mening:

jij schreef dat een biosreset dan wel een biosupdate mogelijk soelaas gaat bieden. Ik zie dit anders: een goed werkend systeem dat opeens een dergelijk probleem heeft, zal m.i. geen biosupdate nodig hebben. Het systeem werkte immers altijd goed, dus waarom die update dan wel reset? Tenzij de eigenaar heeft geklooid met de instellingen, dan zou een reset handig zijn.

ALS vraagsteller heeft gefrobeld in het bios is een reset wellicht handig / wenselijk, dan wel hij neemt mijn instellingen letterlijk over. Heeft hij NIET zitten frobelen in het bios dan is een hardwaredefect m.i. ook een hele mogelijke logische oorzaak.
Defect mag je wat mij betreft "ruim" lezen: van een niet goed aangedrukte kaart naar een stekker die niet goed in het "stopcontact" zit, tot een defecte videokaart.

Laatst bewerkt:
vga bios

ja sorry, mijn omschrijving is niet al te duidelijk.
het zijn de lampjes die aan gaan, wanneer men de computer aanzet. Deze zitten op de achterkant van de computer en deze doorlopen een bepaalde opstart procedure.
Het systeem blijft hangen bij de twee groene en twee rode indicatie lampjes.
Volgens het Kt3 moederbord boek heb ik de "D bracket integrating four diagnostic leds"
tekening geraadpleegd. Hierbij staat de melding "testing VGA BIOS" "This wil start writing VGA sign-on message to the screen.
Maar dit hadden jullie al in de gaten.
Nu ben ik ook blij dat het geheel ook voor de anderen iets duidelijker is geworden,

Het systeen deed het perfect en we hebben geen fratsen uitgehaald met de bios instellingen. Op verzoek van een systeem beheerder heb ik de instelling veranderd.
Ik zal de instellingen weer op zijn oude stand diasabled zetten.
en het geheel weer proberen.

@Pasja, een bios kan natuurlijk altijd corrupt raken, ondanks dat de gebruiker er niet mee heeft gerommeld, en deze melding geeft aan, dat denkelijk het vga gedeelte in die bios corrupt is, vraag mij niet de oorzaak, spanningswisselingen, uitval van de netspanning, het kan allemaal.

Heb dan ook wel diverse biossen geflasht, waarbij een deel was uitgevallen, meestal de 64mb ram, die er ook in zit, alleen het vga deel, dat had ik nog niet mee gemaakt.

Vandaar dat advies, eerst een bios reset, en mocht dat niet werken, een flash.

Maare, het kan evengoed de VGA kaart zijn, eventueel deze testen in een andere pc, indien mogelijk, kan meer uitsluitsel geven.

VGA Bios

ik heb via familie een andere videokaart (agus V 7100) erin gedaan en tot op heden geen problemen meer.

bedankt voor de reacties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan