Testje zonder virusscanner en anti-spyware en zo...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

mijn PC's zijn nogal traag (oude zelf samengestelde Pentium 3's) en ik vind dat anti-virusprogramma's nogal veel snelheid wegnemen. Nu heb ik al een paar maanden een tweede PC draaien naast mijn reguliere, maar dan zonder enige vorm van bescherming. Alleen de firewall van de Tele2 adls verbinding, en de virusscan en spamfilter van Tele2 staan aan, die kan ik niet uitzetten. Gisteren voor de lol eens HitmanPro laten draaien en voila, 6 verdachte maar onschadelijke filetjes. Weinig spectaculairs, dus. Nou download ik niks (geen emule, kazaa, of wat dan ook), maar ik zit regelmatig op forums en zwem over het web als ieder ander. Dit roept bij mij de vraag op; hoe nodig is het allemaal? Hoeveel spenderen we eraan en wat levert dat op? Graag jullie mening / voorbeelden / etc.

Dank,

Hugo

Je had dus van Tele2 wel enige vorm van beveiliging.
Dit testje is dus geen echt testje zonder enige vorm van beveiliging.

Veel hangt van het surfgedrag af en van het feit of je voorzichtig bent ja of nee.
Als je overal zomaar Ja / Yes / OK op klikt zonder erbij na te denken, of zomaar vanalles downloadt, dan is een virusscanner toch wel erg handig.:)
Een firewall is eigenlijk altijd aan te raden. Veel routers hebben al een ingebouwde firewall maar deze is toch vaak niet genoeg. Het is naast deze ingebouwde firewall aan te raden om de Windows Firewall aan te hebben of nog beter een andere software-firewall als ZoneAlarm of Sygate.
Als je erg voorzichtig bent en een beetje geluk dan kan je inderdaad zonder beveiliging het net op. Toch is het onnodig risiso nemen.

ik heb naast mijn pc een mac en geloof het of niet met mac heb ik nog nooit ergens last van gehad met mijn pc vis ik zo'n beetje elke week wel weer een filetje je of 2 er uit:thumb: ware het niet dat ik wel wat download maar ja

Het is net al Michael zegt, als je voorzichtig bent kun je het vrij lang volhouden zonder AV bescherming, bij is het al lang geleden dat ik problemen van die aard heb gehad.

Maar of je het risico wilt nemen……………ik liever niet. :)

Als je je netjes gedraagt zal het over het algemeen wel meevallen, maar laatst las ik dat de website van Asus geïnfecteerd was. Blij dat ik dus een virusscanner e.d. heb.
Zelf zou ik dus toch zeggen dat het wel noodzakelijk is (anti-virus, firewall en anti-spyware), gelukkig zijn er goede gratis varianten. En zo kun je dus geld besparen.

Ja, dat ook nog.
Zelfs nette sites, zoals die van Asus, kunnen geinfecteerd zijn, waardoor er toch iets op jouw pc kan komen.

Het kan maar waarom zou je het risico nemen? Software als NOD32 of Kaspersky is vrij licht voor een pc, zelfs voor een Pentium 3.

En ten slotte, het hangt er ook vanaf welk besturingssysteem je gebruikt, als je Windows 98 of Windows 2000 gebruikt zul je ook minder snel problemen oplopen dan wanneer je Windows XP gebruikt. Dit komt omdat er veel meer mensen XP gebruiken dan 2000 en 98. Hierdoor wordt dit niet meer zo interessant. In XP worden ook nog bijna dagelijks lekken gevonden.

Ikzelf heb ook een pentium 3 met xp pro. En ik gebruik sygate als firewall en Antivir als antivirus. Draait perfect, niks op aan te merken, start snel op en werkt vlot. Maar ik heb dan ook wel wat onnodige zooi verwijdert en uitgeschakeld in msconfig, regelmatig defragmenteren, scannen op spyware, register cleaners regelmatig laten lopen,... En dan heb je bijna geen problemen :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan