• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Teveel tekst in cel om formule uit te voeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne a

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2003
In een vrij gecompliceerd werkblad A staat in een cel een formule om gegevens (tekst) op te halen uit een ander werkblad (B). Deze tekst bestaat uit meer dan 255 karakters en daar wringt te schoen. Excel neemt max. 255 karakters mee. Pas als ik het werkblad B open (= extra handeling en dat wil ik eigenlijk niet), wordt de resterende tekst overgenomen.
Is er een truc te bedenken om tekst groter dan 255 karakters toch over te nemen, zonder werkblad B te hoeven openen? Om het te verdelen over meerdere cellen is geen optie omdat de tekstgegevens d.m.v. VLOOKUP worden opgezocht in werkblad B.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Groeten,
Yvonne

Volgens mij koppel je in 1 formule meerdere VLOOKUPs. In dat geval kun je ze ook apart uitvoeren in worksheet A en dan pas achteraf aan elkaar plakken.

Anders open je in een macro worksheet B als je worksheet A opent

een voorbeeld

Hoi hier bij een voorbeeld met vert.zoeken op blad 2

blad 1 cel b3 is leeg op blad 2 is cel b3 ingevuld
tik in cel g1 het nummer 4 in en dan zul je zien dat die cel het gevraagde uit blad 2 haalt

Bijlagen

Ik zie dat ik een vergissing gemaakt heb in mijn beschrijving. Het zijn niet 2 werkbladen, maar 2 werkboeken (heet het zo in het Nederlands? Ik werk nl. met een Engelse Excel). 2 Verschillende bestanden dus.

Geplaatst door yvonne a
Is er een truc te bedenken om tekst groter dan 255 karakters toch over te nemen, zonder werkblad B te hoeven openen? Om het te verdelen over meerdere cellen is geen optie omdat de tekstgegevens d.m.v. VLOOKUP worden opgezocht in werkblad B.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Yvonne
Het is niet aan te bevelen om meer dan 255 tekens in een cel te plaatsen. Veel kans dat er fouten blíjven optreden. Als je een voorbeeld van je vlookupfunctie hier plaatst, kunnen we misschien naar alternatieven zoeken.

fra

Hoi Fra,

Ik krijg het niet voor elkaar om 1, laat staan 2 bestanden bij te voegen. Bij 'toegestaande bestands extenties' staat geen xls. Is dat het probleem? Kan ik de bestanden mogelijk naar een e-mail adres sturen?

Groeten,

Yvonne

Ik denk niet dat het nodig is om bestanden op te sturen. Als je laat zien hoe je vlookupfunctie er uitziet en een voorbeeld van de zoekwaarde en de waarde die moet worden opgehaald, dan valt er misschien al wat meer te zeggen.

fra

De VLOOKUP ziet er als volgt uit:

=VLOOKUP($B$3;'[helpmij 1.xls]Helpmij hulpdoc'!$A$1:$U$100;2;0)

=VLOOKUP($B$3;'[helpmij 1.xls]Helpmij hulpdoc'!$A$1:$U$100;3;0)

Het betreft het ophalen van een instructie voor 2 verschillende afdelingen; de instructie voor afdeling A komt uit kolom 2 en voor afdeling B komt deze uit kolom 3. In deze kolommen staat dus teveel tekst. Kun je hier wat mee? Ben benieuwd.

Groetjes,
Yvonne

Ik meende eerst dat je vlookup-formule meer dan 255 karakters bevatte (wat - tot op zekere hoogte - geen probleem zou hoeven op te leveren), maar bij nadere lezing van je bericht zie ik dat het om een op te halen tekst gaat met meer dan 255 karakters.
Het spijt me, maar die tekst met vlookup VOLLEDIG ophalen zal niet lukken zonder BEIDE bestanden (het bestand met de vlookupfunctie én het bestand met de op te halen tekst) te openen. Dat geldt in ieder geval voor Excel 97 en Excel 2000. (Voor de versies 2002 en 2003 heb ik het niet getest).

fra

Hoi Fra,

Bedankt voor je reactie.

Dan zit er niets anders op dan beide bestanden te openen. Nog één vraag: hoe kan ik in een macro zetten, dat zodra ik het ene bestand open, het andere ook automatisch geopend wordt?

Stel, je bestand met de vlookup-functies heet Map1 en het bestand waaruit je de tekst wil ophalen Map2 . Als Map2 zich in de map "My Documents" bevindt, dan plaats je in Map1 in het venster van "ThisWorkbook" deze code:

Private Sub workbook_open()
Workbooks.Open "C:\My Documents\Map2.xls"
Workbooks("Map1.xls").Sheets("Sheet1").Activate
End Sub

Ik ben er hierbij vanuit gegaan dat de bestanden Map1.xls en Map2.xls reeds bestaan.
De derde regel is niet nodig, maar die zorgt er voor dat je na openen van Map2 toch blad1 van Map1 voor je hebt.

Zorg dat je het pad en de namen My Documents, Map2, Map1, en Sheet1 aanpast aan je eigen situatie.

fra

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan