• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Text behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
In onderstaande spreadsheet kan je in tab Weekcijfers verschillende weken kiezen. Elke weekrapportage wordt ondersteund met aanvullende text in de cellen C32:C38. Bij het veranderen van de week verandert de data in B32:B38 ook mee. De Tekst in de cellen C32:C38 blijft echter staan. Nu wil ik dat voor een nieuwe week blanco cellen verschijnen in C32:C38 èn dat de tekst van de vorige week bewaard blijft. Dus als ik de weken wil teruglezen dan wil ik tekst dat hoort bij de dagen van die week kunnen teruglezen.

Iemand een idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste jolly01

Als ik het goed begrijp wil je in cellen C32:C38 tekst plaatsen die bijschrijven bij die week.
en deze later weer kunnen opvragen.
Maar je kunt niet gelijktijdig tekst(om weg te schrijven) en een formule(om weer op te vragen) in één cel zetten.

De tekst in de cellen C32:C38 zul je dan ook in tabblad 'uitwerking' moeten zetten.
Via vertikaal zoeken kun je hem dan wel gewoon opvragen.

Misschien dat alles wel met VBA kan, maar daar heb ik te weinig verstand van.

Bedankt Willem, je hebt me op de juiste koers gezet.

Nou heb ik deze formule in C32 geplaatst.

Code:
=VERT.ZOEKEN(C$7;Uitwerking!$E$139:$AP$369;Weekcijfers!$A60;ONWAAR)

In kolom A staan een aantal nummers. Ik begrijp dat ze nodig zijn voor VERT.ZOEKEN. Maar hoe het precies werkt vat ik nog niet.

Nu wil ik in C32 met VERT.ZOEKEN verwijzen naar kolom AP in tabblad Uitwerking. Voor de teksten in cel C32 heb ik cel A32 nummer 60 gegeven. De formule in C32 werkt niet. Ik doe natuurlijk weer iets fout.

Iemand een idee voor de juiste formule om met VERT.ZOEKEN de tekst "text a voorbeeld" in tabblad Uitwerking cel AP307 in Cel C32 tabblad Weekcijfers te krijgen?

bvd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In C32
Code:
=VERT.ZOEKEN(B32;Uitwerking!$E$139:$AP$369;38;0)

Mvg

Rudi

Code:
=VERT.ZOEKEN(B32;Uitwerking!$E$139:$AP$369;[COLOR="Red"]38;0[/COLOR])

Bedankt Rudi dat werkt. Kan je me het rode gedeelte van de formule uitleggen?

Laatst bewerkt:
38 staat voor de kolom waar de waarde die moet weergegeven worden zich in bevindt.
0 is slechts een kortere schrijfwijze voor ONWAAR in de Vert.Zoeken-formule (1 staat dan voor WAAR)

Mvg

Rudi

Hoe weet excel met waarde 38 en 31 dat het gaat om resp. kolom AP en AI in tabblad Uitwerking ? Ik zie wel dat als kolom 38 = AP en ik tel terug tot 31 ik bij kolom AI uitkom.
Maar als ik bij voorbeeld de tekst in kolom AQ wil hebben dan werkt ";39;0" niet.

Onderstaande formules in cel D10 in tabblad Weekcijfers. Ik ga ervan uit dat beide vragen te maken hebben met dat
Kolomindex_getal in dit geval 31 in A10 tabblad Weekcijfers. Ik zou dan verwachten dat er in cel A32 in tabblad Weekcijfers die 38 staat. Ik probeer het te snappen maar ik mis een schakel hierin.:confused:

Code:
=VERT.ZOEKEN(D$7;Uitwerking!$E$139:$AM$369;Weekcijfers![COLOR="Red"]$A10;ONWAAR[/COLOR])
Code:
=VERT.ZOEKEN(D$7;Uitwerking!$E$139:$AM$369;[COLOR="Red"]31;0[/COLOR])

Laatst bewerkt:
Hier nog een nadere uitleg.

Bijlagen

Nou heb ik het door :D

Alleen dit begrijp ik nog niet

In kolom D (=kolom 4) (tabblad uitwerking) staat de datum

De datum staat toch in kolom E? In kolom D staat een weeknummer.

Willem z'n bedje zal al wel geroepen hebben toen hij de uitleg schreef:D, maar het princioe van de berekening is wel juist. Met de juiste cijfers wordt dit dan :
In kolom E (=kolom 5) (tabblad uitwerking) staat de datum deze wordt als 1 gerekend, de tekst staat in kolom AP (= kolom 42)(tabblad uitwerking). 42-5=37 dus de 37e kolom rechts van kolom E.In de formule wordt dit dan 1+37=38 als zoekkolom voor de waarde.
Wil je kolom AQ weergeven is dit 1+38=39, maar je mag dan ook niet vergeten om het zoekbereik in je formule aan te passen
Code:
Uitwerking!$E$139:$A[COLOR="Red"]Q[/COLOR]$369
Hopelij kom je er hiermee uit

Mvg

Rudi

Duidelijk !

Ik had idd het bereik niet aangepast.

Bedankt voor jullie moeite en ik ben weer een stukje wijzer:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan