Textbox inhoud uploaden naar ftp server

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn098

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Hallo

Ik ben weer is begonnen met het programmeren nu wil ik een programma maken die automatisch text wat ik in een textbox aan het typen ben om de aantal seconden upload naar een ftp server als een .txt file. Nu heb ik even gezocht op youtube en google maar kon ik alleen maar vinden hoe je een bestand upload en niet hoe je text upload. Weet iemand hoe ik dit kan doen met een simpele code ?

Een .txt file is toch een bestand? Die kun je dan toch uploaden?
De tekst in de tekstbox kun je opslaan als .txt bestand.

Laatst bewerkt:
Kijk ik wil dat de text in de textbox word opgeslagen op de ftp server als een .txt bestand zodat ik het later eventueel terug kan kijken

Ja, precies.
Dan sla je dus de tekst van de textbox op in een .txt bestand die je vervolgens naar de FTP server upload.

is dat mogelijk zonder dat het bestand eerst op de pc word opgeslagen ? Mijn idee was namelijk om een programma te maken waar door ik notities kan maken op school en dat ik dat later even terug kan kijken op de ipad

De makkelijkste manier is dan om een programma als Dropbox te gebruiken of een document te plaatsen en te bewerken in een cloud omgeving. Dan heb je dat document overal beschikbaar, ook op een iPad of een smartphone.

Hoi,

Als je echt graag zelf een programma hiervoor wil maken, kan je misschien even naar PHP kijken. PHP is een server-script taal die dit denk ik wel kan regelen: http://php.net/. Hiervoor heb je wel een server met PHP nodig, maar die zijn er zat (gratis) te krijgen.

Je hebt vast wel eens een website gezien met eerst de naam, dan de document naam en dan een vraagteken met nog wat erachter. Dit zijn variablen die je met PHP (misschien ook met andere server talen) kan gebruiken. Omdat je ze in de URL kan meegeven (met waardes) is het makkelijk om het te gebruiken met VB.NET. Let wel op dat het niet de veiligste manier is om tekst naar een server te versturen.
Het bekendste voorbeeld van een website wat een script gebruikt waarbij de variablen op die manier verzonden worden is google: https://www.google.nl/search?q=Helpmij.nl.

Je kan bijvoorbeeld deze code gebruiken (in PHP):
PHP:
<?php

if (isset($_GET['q']))
	{

$filename = 'test.txt';
		$somecontent = $_GET['q'];

// Let's make sure the file exists and is writable first.
		if (is_writable($filename)) {

// In our example we're opening $filename in append mode.
			// The file pointer is at the bottom of the file hence
			// that's where $somecontent will go when we fwrite() it.
			if (!$handle = fopen($filename, 'a')) {
				 echo "0 Cannot open file ($filename)";
				 exit;
			}

// Write $somecontent to our opened file.
			if (fwrite($handle, $somecontent) === FALSE) {
				echo "0 Cannot write to file ($filename)";
				exit;
			}

echo "1 Success, wrote ($somecontent) to file ($filename)";

fclose($handle);

} else {
			echo "0 The file $filename is not writable";
		}

}

?>

Het PHP gedeelte komt grotendeels hiervandaan, ik heb het slechts een beetje aangepast: http://nl1.php.net/manual/en/function.fwrite.php.

De code zal alles wat in de variable q staat bij het bestand 'test.txt' toevoegen. Als je het bestand iedere keer leeg wil hebben, kan je even hier kijken.

De makkelijkste manier om dit in VB.NET te gebruiken is de volgende:
[CPP] Dim WebC As New Net.WebClient
Dim Responce As String = WebC.DownloadString("URL.com/PHPSCRIPTNAAM.php?q=" & ToeTeVoegenTekst)
If Responce.Substring(0, 1) = 0 Then
MsgBox("Error: " & vbNewLine & Responce.Remove(0, 2))
ElseIf Responce.Substring(0, 1) = 1 Then
MsgBox("Succes!")
End If[/CPP]

Ik heb beide codes niet geprobeerd omdat ik nu geen tijd heb om alles te controleren, maar als ik er morgen tijd voor heb dan doe ik dat nog even. Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je alsnog zelf het programma wil bouwen. Als je dat niet wil doen kan je of edmoor zijn oplossing gebruiken of even googlen naar 'online notepad'. Ik denk dat er zat websites zijn die doen wat je wil zonder dat je iets hoeft te installeren.

Succes!
MartinJM

PS: Anders kan je ook naar Google Drive of Evernote kijken. Ik denk dat die ook ongeveer doen wat je wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan