• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

texten in exelcel vertalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

geekepouw

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2009
Hallo,

Ik heb een exel calculatie van een collega ontvangen maar dat is in het zweeds.
Er is al een vertaling gemaakt van zweeds naar engels maar nu zijn er een hoop formule's verwijdert of verminkt.:o

Is het mogelijk om van alle cellen een overzicht te maken in een lijst of zo.
dan kan ik Zweeds - Engels - Nederland naast elkaar zetten en deze lijst dan importeren in het oorspronkelijke bestand.??

Bedankt voor jullie tijd

Ik heb een exel calculatie van een collega ontvangen maar dat is in het zweeds .... nu zijn er een hoop formule's verwijdert of verminkt.:o
Sinds wanneer pakt Excel dat niet gewoon netjes zelf op? Naar mijn idee worden formules automatisch bij het openen van het bestand omgezet naar de lokale taal van Excel.

Groet, Leo

Op deze site worden Excelfuncties vertaald.

lycka till – succes!, veel geluk!

Met vriendelijke groet,

Roncancio

vertaling formules

voor vertaling van formules zie hier

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Ik weet bv dat 'weeknummer' van het nederlands niet goed wordt omgezet naar 'weeknum' in het engels, misschien geld dit ook wel voor het zweeds.
Zo zijn er slechts enkele.

http://www.applewood.nl/forms/3000/FRM-004/index.asp

Zie hier een site voor de vertalingen van die formules waarbij het niet goed gaat.

Beste oeldere,

De opgegeven link werkt niet.

Sorry popipipo was net even sneller.

Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om van alle cellen een overzicht te maken in een lijst of zo.

Dit codeblokje 'zoekt' alle formules in je gewraakte sheet en plaatst ze onder elkaar in kolom A van een nieuwe sheet. In kolom B wordt dan het bijbehorende celadres getoond.
Code:
Sub FormulesInLijst()
Dim c1 As Range
Dim c2 As Variant

Set c1 = ActiveSheet.UsedRange.SpecialCells(xlCellTypeFormulas)
    ReDim c2(1 To c1.Cells.Count, 1 To 2)

For Each c In c1
        i = i + 1
        c2(i, 1) = "'" & c.Formula
        c2(i, 2) = c.Address(False, False)
    Next c

With Sheets.Add
        Range("A1").Resize(UBound(c2), 2) = c2
    End With

End Sub

Maar wat voor jou misschien een handiger methode is, is het gebruik van de toetscombinatie Ctrl + ` (dit is op het amerikaanse toetsenbord het accent-grave-teken die je naast de 1 vindt bij je alphanumerieke toetsen). Hiermee worden alle aanwezige formules als formules getoond en niet het resultaat van de formules. Je vindt dit ook in het menu onder Tools>Options>[tab] View in het onderste gedeelte bij 'window options' en dan een vinkje zetten bij 'Formulas' (hoewel de toetscombinatie sneller is natuurlijk).

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Maar wat voor jou misschien een handiger methode is, is het gebruik van de toetscombinatie Ctrl + `(dit is op het amerikaanse toetsenbord het accent-grave-teken die je naast de 1 vindt bij je alphanumerieke toetsen). Hiermee worden alle aanwezige formules als formules getoond en niet het resultaat van de formules. Je vindt dit ook in het menu onder Tools>Options>[tab] View in het onderste gedeelte bij 'window options' en dan een vinkje zetten bij 'Formulas' (hoewel de toetscombinatie sneller is natuurlijk).

Groet, Leo

Met CTRL + T zie je ook de formules.:p

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Met CTRL + T zie je ook de formules.:p

Met vriendelijke groet,

Roncancio
Dat ligt dan denk ik aan de versie die je gebruikt. Is Ctrl + t soms voor de nederlandse versie? Bij mijn engelse werkt die namelijk niet...

Groet, Leo

P.s. De fontsize 7 gebruikte ik overigens om aan te tonen welk accent ik bedoelde :D

Dat ligt dan denk ik aan de versie die je gebruikt. Is Ctrl + t soms voor de nederlandse versie? Bij mijn engelse werkt die namelijk niet...

CTRL+T is inderdaad voor de Nederlandse versie.
CTRL+' werkt in de Nederlandse versie niet.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

voorbeeld

Hierbij een voorbeeld van het exel file.
Ik zou dus de teksten in de cellen willen vertalen.

Hoe de formule's zichtbaar gemaakt kunnen worden is mij nu wel duidelijk:thumb:

Ik heb ooit eens van een firma een exel file gekregen om te vertalen van Vlaams naar Nederlands.
Hierin was gewerkt met ''Row ref'' ???
Dit was een exel file met drie kolommen
1e Language select
2e Row Ref
3e Teksten

In na een paar dagen ontving ik dan het exel invulformulier terug waarop ik op de startpagina een taalkeuze Nederlands kon maken.
Hierna kwamen mijn teksten naar voren dus.

Dit is nu niet van toepassing maar kan deze methode misschien wel gebruikt worden?

groet Geeke

Bijlagen

Als ik het goed begrijp wil je gewoon tekst vertalen.
Excel is geen vertaler.
Ga naar :http://ordbok.lagom.nl/woordenboek.html om zweedse teksten te vertalen

Willem,

Het exel file waarover ik praat bevat ongeveel 20 tabbladen met veschillende onderdelen.
Veel van de cellen en berekeningen zijn onderling gelinkt.
Om te voorkomen dat ik in elke cel de tekst moet gaan vertalen naar het Nederlands. Wil ik dus graag een export van alle teksten in een overzicht.
Dan kan ik dus veilig de juiste vertaling zoeken.
De volgende stap is dan om deze Nederlandse teksten weer terug te zetten in het orgineel.

gr. Geeke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan