TFT-monitor, tekst & icons veel te klein!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elfje

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2000
Berichten
63
Morgen!

Zit met het volgende probleem en weet niet waar het nog aan kan liggen: heb eergisteren een nieuwe pc gekregen en in gebruik genomen. Fujitsu Siemens Scaleo met Windows XP (Home Edition) en een Nvidia Geforce 7300 videokaart. Als Monitor had ik al een 19" Fujitsu Siemens Scaleoview 19-1, heb daar niks aan de instellingen veranderd en dat ding gewoon weer aangesloten.

Het probleem is dat ik het niet voor mekaar krijg om de resolutie zo in te stellen, dat ik een leesbaar en te gebruiken instelling heb. De enige resolutie waarbij de tekst leesbaar is, is bij 800x600, maar dan zijn de letters en icons errug groot. Zodra ik de resolutie iets omhoog zet, heb ik onmiddellijk een veel te kleine tekst en icons. Heb alle resoluties geprobeerd, blijft veel te klein! Ik gok dat de letters ongeveer formaat 6 hebben, in ieder kan ik ze nog wel lezen, maar op den duur moet je echt bijna op je monitor zitten...

Heb de driver van mijn Nvidia Geforce kaart al nieuw gedownload om zeker te zijn dat de actuele driver erop staat. Voor mijn monitor bestaat volgens de Siemens supportsite geen driver, die moet je als "plug & play" monitor gewoon aansluiten. Heb van alles geprobeerd, via de Nvidia "instel-assistent" en ook gewoon zelf op mijn desktop via rechts-klik, via systeeminstellingen, monitor.... Niks helpt, 800x600 blijft voor schlechtzienden een ideaal formaat, maar niet voor dagelijks gebruik (moet dan bij iedere site van links naar rechts gaan scrollen) en iedere - echt iedere! - resolutie daar overheen, laat ie te klein zien... Als ik op een website dan rechts onderin het vergrootglas aanklik en op 125% vergroot, gaat het lezen weer beter, maar da's ook geen oplossing.

Snap niet wat er fout gaat, iemand een idee????

Alvast ontzettend bedankt!!!!

Elfje
 
Ps!!

dit betreft niet alleen het formaat van websites, de icons op mijn bureaublad zijn ook te klein... en mijn outlook express heeft ook mini-lettertjes...
 
je kunt bij de eigenschappen belldscherm/instellingen/geavanceerd in het tabblad algemeen de dpi wijzigen. Het zou goed kunnen dat het hiermee te maken heeft.
 
eerst denken, dan schrijven, nog wat!

als ik een scherm open, een website of een bericht in outlook, heeft dat ook een mini-formaat... wil daar ook graag weer automatisch een "full-screen", maar op dit moment zijn het meer notitieblok-venstertjes :(
 
je kunt bij de eigenschappen belldscherm/instellingen/geavanceerd in het tabblad algemeen de dpi wijzigen. Het zou goed kunnen dat het hiermee te maken heeft.


Dat heb ik eerst ook geprobeerd en die van 100 op 130 gezet, alleen krijg ik dan van die half-doorzichtige letters, die niet prettig om te lezen zijn...
 
zet DPI eens op 96, want dat is de standaardinstelling
 
Probeer anders eens met een lage resolutie en een lage dpi
 
lage resolutie = alles groot
hoge DPI = grote letters

Daarom net, lage dpi, is terug kleine letters, ondanks lage resolutie alles groot. Anders wordt het te groot door de lage resolutie of te klein of te wazig. Dit zou misschien wel goed kunnen zijn...
 
Daarom net, lage dpi, is terug kleine letters, ondanks lage resolutie alles groot. Anders wordt het te groot door de lage resolutie of te klein of te wazig. Dit zou misschien wel goed kunnen zijn...

nou ik er over na denk, heb je gelijk. we wachten het wel af...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan