The specified domain either does not exists or could not be contacted

Status
Niet open voor verdere reacties.

enzoishier

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2012
The specified domain either does not exists or could not be contacted ik heb een kleinen addc en ik wil mijn pctjes op dat domijn draaien maar ik krijg deze melding
The specified domain either does not exists or could not be contacted tja ik heb dus geen idee wat ik moet doen

Klinkt als een DNS of DHCP probleem. Eerst maar eens gaan kijken wat de tcp/ip instellingen zijn van de werkstations waar nu die melding op ontstaat.

Tijs.

en hoe moet ik dan de dns instellen moet ik dan dns van de server in voeren op de dns van de workstation en hoe moet ik dhcp instellen want dat doet mijn router a ik heb ook al wins geinstaleerd maar ik denk dat dat er niks mee te maken heeft maar ik hoor het wel groetjes enzoishier

Kijk, daar ga je al de mist in: Je router moet NIET de dhcp server zijn, tenzij je daar bij de DHCP opties kunt aangeven wat de DNS-server moet zijn (daar het ip-adres van je server invullen, dus niet een of andere DNS-server op het Internet).
Zou nog mooier zijn als er ook een domein kan worden ingevuld bij de DHCP opties in je router (daar natuurlijk dan de domeinnaam van je AD invullen).

Stel dat er maar weinig kan in de DHCP server van router, dan zou je op de server DHCP server moeten gaan draaien. DHCP server moet dan uitgeschakeld worden op je router.
Op je server DHCP server service activeren/toevoegen, en dan een DHCP scope maken met de ip-adressen die beschikbaar zijn en een uitsluitingsbereik waar je het ip-adres van je server en van je router en (evt.) ip-adressen van netwerkprinters etc. aan toevoegt.
Verder de volgende scope-opties activeren en vullen:
a. Router (=scope-optie 003). Daar moet het ip-adres van je router worden ingevuld.
b. DNS servers (=scope-optie 006). Daar moet het ip-adres van je server worden ingevuld.
c. DNS domein (=scope-optie 015). Daar moet de naam van je Windows domein worden ingevuld.
Dan de DHCP scope activeren/authorizen en gaan testen met een werkstation herstarten en kijken welk ip-adres etc. gegevens die dan gekregen heeft van je server.

WINS heeft er inderdaad niets mee te maken.

Heb je (tegelijk met AD) ook DNS geïnstalleerd op je server? Het is namelijk uiterst van belang dat DNS goed werkt voor je domein.

Tijs.

Laatst bewerkt:
oke ik ga er vanavond mee aan de lag ben nu op het werk en heb even pauzen dus ...
maarja ik ga er mee aan de slag bedankt en ik laat nog wel wat weten

Je kunt natuurlijk ook even kijken wat er gebeurt als je DHCP even achterwege laat en (als test) handmatige instellingen doet op een pc die je wilt toevoegen aan het domein.
Voorbeeld:
In dit voorbeeld heeft de server ip-adres: 192.168.1.9
In dit voorbeeld heeft de de router ip-adres: 192.168.1.1

Dan zou je (in dit voorbeeld) kunnen proberen het volgende vast in te stellen als IPv4 instellingen op een toe te voegen pc:
ip-adres: x.x.x.253, dus (in dit voorbeeld): 192.168.1.253
subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1
DNS-server1: 192.168.1.9
DNS-server2: 8.8.8.8
[8.8.8.8 is dns-server van Google. Het is belangrijk dat als eerste DNS-server het ip-adres van je server staat.]
Hierna proberen het werkstation toe te voegen aan het domein.

Natuurlijk ga ik er dan wel vanuit dat je DNS hebt geïnstalleerd op je server. En dat je de ip-adressen vervangt door wat op jouw netwerk wordt gebruikt.

Werkt dit, dan zou je een volgend werkstation ook vaste instellingen kunnen geven, maar die dan een ip-adres geven dat eindigt op .252
[Volgende werkstations daarna natuurlijk .251 , .250, .249 etc., zodat er unieke ip-adressen op je netwerk worden gebruikt.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan