The specified server cannot perform the requested operation

Status
Niet open voor verdere reacties.

kjeldh

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2010
Hey,

Ik ben met een project bezig op stage, waarbij ik een RIS-server moet installeren,
Nu probeer ik een managed computer in de AD toe te voegen, dmv het GUID in te voeren.
Alleen nu loop ik tegen de volgende foutmelding aan:

"The specified server cannot perform the requested operation"

Verder krijg ik niks geen toelichting.

Het systeem draait in een testomgeving, en ik heb de instellingen over genomen van de productie omgeving.
Wanneer ik een managed computer toevoeg in de productie omgeving ontstaat er geen foutmelding.

Iemand enig idee?

Licht even toe wat je bedoelt met
a. managed computer
b. wat is de functie van die GUID waar je het over hebt, en hoe bepaal je de waarde daarvan en waar gebruik je 'm?
c. de melding verwijst naar een server. naar welke server probeer je wat te doen dan? Misschien ligt het probleem bij verkeerde DHCP scope-instellingen, al dan niet in combinatie met een verkeerd ingerichte DNS op je proefnetwerk.

We horen het wel.

Tijs.

Licht even toe wat je bedoelt met
a. managed computer
b. wat is de functie van die GUID waar je het over hebt, en hoe bepaal je de waarde daarvan en waar gebruik je 'm?
c. de melding verwijst naar een server. naar welke server probeer je wat te doen dan? Misschien ligt het probleem bij verkeerde DHCP scope-instellingen, al dan niet in combinatie met een verkeerd ingerichte DNS op je proefnetwerk.

We horen het wel.

Tijs.

Ik heb de Remote Installation Service geïnstalleerd volgens het handboek.
Om nu verder te gaan en een pc remote te installeren, moet ik in de AD een nieuwe computer toevoegen, en die moet ik Managed maken. (vraag komt na het invoeren van de computernaam)
De GUID is het mac adres met vooraf 20x een 0.
Ik probeer hem in de AD te zetten van de enige server in de testomgeving, waar ik dus RIS op heb geïnstalleerd.

Hoe kom ik er achter of die instellingen verkeerd staan?
Als ik via de normale weg een pc toevoeg, kent hij hem gewoon een juist IP adres toe die ik voor hem ook kan reserveren.

Kijk eens in het Applicatie logboek. Er zou een melding kunnen/moeten staan op het moment dat je probeerde dat computer accounts als Managed computer toe te voegen.

Tijs.

Check trouwens ook het Systeem Logboek. Voor hetzelfde geld staat daar wat in.
Bijv. als je de WDS server in een andere OU zet, dan kun je ellende krijgen, zie hier

We horen het wel.

Tijs.

Er komt helemaal niks bij in de event viewer als ik een systeem probeer toe te voegen.

Verder voldaan aan alle eisen?
a. AD geïnstalleerd en de RIS server zit in het domein?
b. DHCP server in het netwerk?
c. DNS server in het netwerk?

Ik denk overigens dat de foutmelding te maken heeft met
1. Het contact met de DHCP server en/of verkeerde scope-instellingen op de DHCP server (scope-opties 60, 66 en 67 heb ik ergens genoemd gezien). Als ik het goed begrepen heb wordt een DHCP reservering gedaan o.b.v. het MAC adres dat onderdeel uitmaakt van de GUID die je probeert toe te kennen aan het computer account dat je aanmaakt.
2. De DHCP server is niet geauthorizeerd en/of er is nóg een DHCP server op je proefnetwerk.
3. Het contact met de DNS server (dus een algemeen domeinprobleem) is niet goed.

Kijk maar of je hier wat aan hebt.

Tijs.

Verder voldaan aan alle eisen?
a. AD geïnstalleerd en de RIS server zit in het domein?
b. DHCP server in het netwerk?
c. DNS server in het netwerk?

Ik denk overigens dat de foutmelding te maken heeft met
1. Het contact met de DHCP server en/of verkeerde scope-instellingen op de DHCP server (scope-opties 60, 66 en 67 heb ik ergens genoemd gezien). Als ik het goed begrepen heb wordt een DHCP reservering gedaan o.b.v. het MAC adres dat onderdeel uitmaakt van de GUID die je probeert toe te kennen aan het computer account dat je aanmaakt.
2. De DHCP server is niet geauthorizeerd en/of er is nóg een DHCP server op je proefnetwerk.
3. Het contact met de DNS server (dus een algemeen domeinprobleem) is niet goed.

Kijk maar of je hier wat aan hebt.

Tijs.

AD, DNS, DHCP en WINS zijn allen op dezeldfe server geïnstalleerd in de testomgeving.
Testomgeving bestaat overigens uit 1 server en 1 client.
Wat ik net zag is dat er op een server uit de productieomgeving ooit ook RIS is geïnstalleerd, ik verwijder de andere servers nu even uit de AD aangezien die toch niet in het netwerk zitten.

Geen idee hoe jouw setup precies in elkaar zit, maar bij mij was er geen probleem.

Zo een paar zaken die me te binnen schieten (nu DNS, DHCP en AD op 1 server geconcentreerd staan):
a. Zie bijlage: De instellingen (via Windows Deployment Services (WdsMgmt.msc)) van de RIS server staan niet goed.
Je moet (als de DHCP server en de RIS server dezelfde zijn) die instellingen doen, anders gaat het RIS gedeelte conflicteren met het DHCP-gedeelte.
b. Er is een tool die je (enigszins) laat testen of de RIS setup wel klopt: risetup.exe (oftewel Legacy van Windows Deployment Services). Na de eerste 'Volgende' gekozen te hebben kun je een Diagnostische control uitvoeren. Welicht geeft dat informatie.

Verder (gegeven je vorige posting) vraag ik me af of je testsetup wel in een geïsoleerd netwerk plaatsvind of in het 'live' netwerk. Natuurlijk is het uitvoeren van zo'n test (vind ik dan) niet geschikt om in het 'live' netwerk te laten plaatsvinden (conflicten etc. met meerdere DHCP-servers vooral, PC-/Servernaamgevingsconflicten etc.).

Succes maar weer.

Tijs.

Bijlagen

• wds_windows2003.JPG
    wds_windows2003.JPG
    39,9 KB · Weergaven: 55
Geen idee hoe jouw setup precies in elkaar zit, maar bij mij was er geen probleem.

Zo een paar zaken die me te binnen schieten (nu DNS, DHCP en AD op 1 server geconcentreerd staan):
a. Zie bijlage: De instellingen (via Windows Deployment Services (WdsMgmt.msc)) van de RIS server staan niet goed.
Je moet (als de DHCP server en de RIS server dezelfde zijn) die instellingen doen, anders gaat het RIS gedeelte conflicteren met het DHCP-gedeelte.
b. Er is een tool die je (enigszins) laat testen of de RIS setup wel klopt: risetup.exe (oftewel Legacy van Windows Deployment Services). Na de eerste 'Volgende' gekozen te hebben kun je een Diagnostische control uitvoeren. Welicht geeft dat informatie.

Verder (gegeven je vorige posting) vraag ik me af of je testsetup wel in een geïsoleerd netwerk plaatsvind of in het 'live' netwerk. Natuurlijk is het uitvoeren van zo'n test (vind ik dan) niet geschikt om in het 'live' netwerk te laten plaatsvinden (conflicten etc. met meerdere DHCP-servers vooral, PC-/Servernaamgevingsconflicten etc.).

Succes maar weer.

Tijs.

Punt a zal ik meteen testen,
de risetup heb ik gedraaid, daar wordt aangegeven dat alles correct functioneerd.

De testsetup zit op een aparte switch, die verder niet met de productieomgeving verbonden is.
gewoon standalone, 1 client en 1 server erin geprikt

Misschien helpen de volgende instellingen van mijn DHCP server en mijn RIS server je vooruit.

Domeinnaam: MIJNDOMEIN.LOCAL
AD/DCHP/DNS server: W2003
IP-adres W2003: 192.168.1.9
Gateway: 192.168.1.1
DHCP Scope: 192.168.30-192.168.1.50
Modus RIS/WDS service: "Gemengd (Windows Deployment Services en RIS)"
DHCP Scope-opties:
003 Router Standaard 192.168.1.1
006 DNS-servers Standaard 192.168.1.9, 195.241.77.55, 195.241.77.58
015 DNS-domeinnaam Standaard MIJNDOMEIN.LOCAL
066 Hostnaam van opstartserver Standaard W2003.MIJNDOMEIN.LOCAL
060 PXEClient Standaard PXEClient [* Wordt automatisch gezet via de a. uit mijn vorige posting *]

DHCP Server-opties:
060 PXEClient Standaard PXEClient [* Wordt automatisch gezet via de a. uit mijn vorige posting *]

Scope-optie 67 gebruik ik niet; het opstartbestand heb ik gespecificeerd in de WDS-server Eigenschappen (tabblad Opstarten, in bovenste deelvak) in de Windows Deployment Services MMC.

Overigens heb ik even getest, en je originele setup klopt wat betreft de GUID die je aangeeft bij de aanmaak van het computer-account in de AD:
óf 20x 0 + MAC adres invullen: in mijn setup getest met: 00000000000000000000000C29BE48C7
óf GUID van het werkstation invullen: in mijn setup getest met: 564D4580DC2701B953EBEE94FBE48C7
Overigens moet je 1 van de 2 kiezen per toe te voegen werkstation/server: Je krijgt anders een conflict te zien als je een netwerk-boot doet met een machine die beide 'kenmerken' heeft, en voor beide manieren er een machine-account klaarstaat in de AD, maar dat is logisch. Na toevoegen in het domein o.b.v. MAC adres (maar de toegevoegde machine heeft ook een GUID), dan wordt de GUID in het machine-account gezet, dus het 20x0+MAC adres wordt vervangen door de GUID.

Verder wat schoten in het donker m.b.t. je probleem, nu je blijkbaar geen duidelijk meldingen ziet op het scherm of in Logboeken:
a. Misschien moet je eerst (minstens) 1 image beschikbaar stellen in RIS vóórdat je een managed computer toevoegt in het AD.
b. Check (daarna) na of de RIS/WDS server wel geactiveerd is voor client-verbindingen.
c. Check ook na of de DHCP server geauthorizeerd is, de gemaakte DHCP scope ook echt op status * actief * staat (zie bijlage)
d. Wellicht heb je de DNS instellingen (of de AD DNS zone zelf) niet goed staan op de server. Kijk eens wat er gebeurt als je een computeraccount toevoegt zónder dat je aangeeft dat het een managed computer is.

Succes gewenst,

Tijs.

Bijlagen

• dhcp_scope_actief_W2003.JPG
    dhcp_scope_actief_W2003.JPG
    40,3 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Er is eerder ook een andere vraag geweest met dezelfde melding (hier dan vanaf een werkstation, waarvandaan geprobeerd werd om het werkstation in het domein in te dragen).

Oplossing was daar om de juiste DNS instelling te doen (desnoods handmatig), zodat de DNS server van de AD als eerste stond (zowel op het werkstation en dezelfde instelling nagecheckt op de server).
Verder kunnen firewall instellingen de zaak blokkeren. Schakel tijdelijk de firewall uit op de betrokken apparaten (dus als je ADUC op de server zelf opstart, dan op de server (alle) firewall(s) uitschakelen).

Dan is er nog een issue met SP2 voor Win2003 i.c.m. een netwerkkaart/netwerkkaarten waarop TCP Offloading wordt gebruikt en (daarmee) problemen hebben met het toevoegen van computeraccounts op het domein. Zie voor informatie en fix deze link.

Als je er echt niet uitkomt, dan zou ik (het is per slot een test-omgeving) alles nog eens opnieuw opbouwen, en dan stap-voor-stap controleren of alles nog goed werkt.

Je kunt (nu of tijdens herbouw van het domein zoals hierboven aangeven) een paar tests doen: Draai nltest.exe en (vooral) dcdiag.exe /v op de server (ik geloof dat nltest al zinvol is vóór promotie tot DC; dcdiag is pas zinvol ná promotie tot DC), voor mogelijke DNS en andere problemen. Zijn onderdeel van de Support Tools (SUPTOOLS.MSI), die je kunt installeren vanaf de \SUPPORT\TOOLS map op de W2003 cd.

Hopelijk post je snel weer een update.

Tijs.

Oke het lange weekend zit er op, nu weer er tegenaan!
Waar ik voor het weekend mee bezig was, was de deployment service er op te zetten.. die ontbrak zag ik :|
Verder bedankt voor alle tips voorlopig, ik ga er mee bezig!
Tot horens!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan