Thuis server

Status
Niet open voor verdere reacties.

stylo

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Hallo mensen,
Ik heb thuis een server draaien. Ik heb geen anti-vir geinstaleerd en de firewall is uitgeschakeld. Maar deze server staat wel in het netwerk.
Nu zou ik graag wat tips willen m.b.t de beveiliging zodat er niet ongevraagt gasten via de server op mijn netwerk komen.

Ook zoek ik freeware waarmee ik het netwerk wat in de gaten kan houden.

Als je een netwerk maakt (en dan meer dan 1 pc en meer dan alleen nog een router), en dat blijk jij te hebben met dus minimaal 1 pc, 1 nas en een router, dan heeft de intenet verbinding van de laatste vaak al een "firewall". Maar altijd wordt gebruik gemaakt van NAT. Als je router een firewall heeft, zet die dan aan.
Dat biedt enige bescherming maar het is aan te raden ook op elke pc in het thuisnetwerk een firewall aan te zetten. Dus ook op je server.
Een firewall zit er eigenlijk altijd wel op, ook onder freenas of linux.
De volgende stap is iedere pc een eigen ip nummer geven en alleen dat ip nummer toestaan in het netwerk. Dat kan voor alle lokale pc's (iedere pc kan bij elke andere pc) maar ook per pc - bv er is maar 1 pc die ergens bij mag.

En als ik jou was zou ik om te beginnen anti malware installeren en eerst een complete scan uitvoeren.
Er zijn verschillende goede pakketten als onder meer AVG, avira, avast (meestal gratis voor thuisgebruik) en de betaalde pakketten als Norton en zo. maar ook Malware Bytes (MBM) en dergelijke. Doe het niet zonder!
Ook een aparte firewall per pc is beter, kun je het uitgaande (!) verkeer in de gaten houden.
De goede merken zijn onder andere Zonealarm (makkelijk) en Comodo (beide gratis voor thuisgebruik) en weer de betaalde pakketten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze informatie. Ga zeker deze tips gebruiken.

Dat is goed. Als je onverhoopt tegen problemen aanloopt of vragen hebt, horen we dat graag!

Wil je vanaf internet ook bij je nas kunnen dan moet je op de router een poort open zetten naar het vaste IP adres van die server. Daarom ook is een firewall nuttig. Heb je je router niet openstaan voor inloggen vanaf internet dan kan je alleen vanaf je lokale netwerk op je nas komen, en zijn de beveiligingsmaatregelen wel nuttig maar vanaf internet kan men er toch niet zomaar bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan