Thuisnetwerk heeft geen verbinding met internet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid geworden
5 feb 2001
Hallo,

Ik heb al heel lang een feilloos netwerkje gehad met twee computers en internetverbinding (windows 98SE en kabel).

Laatst moest ik windows 98 opnieuw installeren vanwege bepaalde problemen, die daarmee ook werden opgelost. Helaas ligt sindsdien mijn netwerkje plat.

De verbinding tussen beide computers heb ik intussen weer goed gekregen, maar op de tweede computer krijg ik geen verbinding met het internet.

Ik vermoed dat dit ligt aan de tcp/ip-configuratie. Alle voorschriften hierover zijn duidelijk over hoe dit te doen, maar ze spreken altijd over één tcp/ip protocol.

Als ik netwerkomgeving-eigenschappen aanklik, dan staan er in de lijst 4 tcp/ip protocollen: éen voor de internetkaart, één voor de thuisnetwerkkaart, één voor de deling en één voor de externe toegangsadapter.

Mijn vraag is: moeten al deze protocollen volgens de voorschriften worden geconfigureerd, of is alleen die van het thuisnetwerk voldoende? Of zijn ze overbodig?

Bovendien zijn er ook nog internet sharing en IPX/SPX protocollen. Moeten deze gewoon blijven staan?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden,

Groeten, Rob.

Stel bij je 2e pc de gateway in op het ip adres van je inbel pc

Geplaatst door NZ1900
Ik zou een router kopen, werkt veel makkelijker.
www.routershop.nl
Router kopen is niet nodig.:)

r.suykerbuyk_chello.nl,
heb je Internet delen wel geinstalleerd op de pc waar het internet binnen komt?
zo nee, dan kan je via,
start>instellingen>configuratie>software>windows setup het installeren.

XXX

Hallo mensen,

Bedankt voor jullie snelle antwoorden, maar ik kom er nog niet uit.

1. Met mijn kabel-internetaansluiting heb ik een automatische ip-toewijzing. Wel is het zo dat ik mijn thuisnetwerkkaart heb geconfigureerd met vaste ip-adressen.
2. ik heb altijd uitstekend gewerkt en ge-internet vanaf beide computers zonder router.
3. Internet delen is geïnstalleerd op de eerste computer.
Ik vraag me nog af of dit op de tweede computer ook moet. Ik weet niet of ik dat vroeger ook had. De windows 98 op de twede computer heeft deze mogelijkheid niet, wat eigenlijk wel vreemd is.

Suggesties zijn welkom.

groeten, Rob

hey, als je internetverbing delen instald dan krijg je een wizard, als je wat verder in deze wizard bent dan maakt hij een diskette, met die diskette ga je naar de andere pc en daar voltooi je de wizard, als ut goed is zou hij het dan moeten doen. :D

Heb je in je inbel verbinding wel het vinkje internet delen aangevinkt? (als dat er zit in 98)

Tim spreekt duidelijk niet uit ervaring ;)

Geplaatst door harmen__666
Tim spreekt duidelijk niet uit ervaring ;)
LOL @ Harmen.:D

r.suykerbuyk_chello.nl,
Probeer op de client pc de IP automatisch laten verkrijgen.
Op de tweede pc(client) moet geen internet delen staan.
Alleen op de pc waar het internet binnen komt.
Heb je ook nog een firewall geinstalleerd?

@ Tim_versluis,
niet alle windows hebben wizards voor bepaalde instellingen.;)

Geplaatst door tim_versluis
jongens jongens, waar slaat dit op????
Als ik het eerste bericht goed begrijp gaat het hier alleen om win98.
Naar mijn mening heeft die geen wizard internetdelen.

Buiten dat, die wizard funktioneren ook niet altijd zoals jij dat wil.:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Installeer AnalogX proxy: superklein en handige proxyserver. http://www.analogx.com

Ik ga er nu even van uit dat beide computers vaste ip-adressen hebben en wel: pc1: 192.168.0.1 en pc2: 192.168.0.2

1. Installeer AnalogX proxy op de computer met de internetverbinding.

2. Op de tweede computer moet Internet Explorer ingesteld worden. Rechtsklik op het icoon Internet Explorer, eigenschappen, tabblad Verbindingen. LAN intellingen, Proxy instellingen. Adres: 192.168.0.1. Poort 6588

Als je op de 1e pc een firewall hebt moet je die nog zodanig instellen dat ie de 2e pc doorlaat.

Bovenstaande werkt bij mij al een paar jaar perfect.

Suc6
Gerard

Ik heb een netwerk met 2 win98se en een winXP. Ik had ook eerst dat probleem. Mijn probleem was de DNS. Die heb ik uitgeschakeld nu. Het enige wat vast ligt is het IP adres van de host (winXP) en die ingesteld als gateway bij de clients. Bij de clients wordt het ip adres automatisch bepaald. Ik werk wel met een switch, maar veel verschil maakt dat niet. Het werkt prima...

Hospik

Offtopic:

Ik heb ooit een R. Suykerbuyk bij in militaire dienst gehad. (Geneeskundig troepen Hollands Rading 89-2).

Deze was ook bioloog en kwam uit Zutphen.

Alleen was hij een paar bouwjaren jonger. Familie of toeval?

Einde offtopic.

Re: Hospik

Geplaatst door ADSL-er
Offtopic:

Ik heb ooit een R. Suykerbuyk bij in militaire dienst gehad. (Geneeskundig troepen Hollands Rading 89-2).

Deze was ook bioloog en kwam uit Zutphen.

Alleen was hij een paar bouwjaren jonger. Familie of toeval?

Einde offtopic.

Tip:

Stuur een mail of een privebericht ipv het in het topic te doen

Hier ben ik weer.

Intussen begon ook mijn gewone internetaansluiting te haperen. 's Avonds ben ik de hele tijd op het internet en 's morgens is ineens de hele verbinding weg.

Een telefoontje naar UPC heeft duidelijk gemaakt dat ik een beschadigd winsock.dll-bestand heb in mijn windows98 en dat ik hiermee samenhangend mogelijk een registerfout heb. En inderdaad: al diverse keren kreeg ik op schijnbaar willekeurige tijdstippen een verwijzing naar registerfouten. Niet zelden volgde daarop een vastloper.

Ik heb eerst scanreg/fix gedaan (start-afsluiten-opstarten in MS-DOS-type: scanreg/fix). Dat hielp niet.

Vervolgens scanreg/restore (start-afsluiten-opstarten in MS-DOS-type: scanreg/restore), aangeklikt het register van de vorige dag en deze teruggezet. Opnieuw opgestart en internet deed het weer, maar intranet nog niet.

Als mijn registerprobleem zich blijft herhalen (en dat verwacht ik eigenlijk wel), dan moet ik de computer formatteren en alles opnieuw terugzetten.

Tot zover de stand van zaken.
Groeten, Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan