Thuisnetwerk maken met switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

radicalgamer

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Hallo,

Ik wil graag een netwerk opstellen voor en met:
minstens 5 pc's,
1 router,
1 modem.
Nu is het probleem dat het modem maar 1 UTP poort heeft, daarom de router, maar de router kan er maar 4 van maken:(.
Mijn vraag: Als ik een switch regel, kan ik die dan hierin gebruiken en wat voor kabels heb ik nodig?
Mijn idee was:
Internet>Modem>Router>Switch>pc1/pc2/pc3 etc.
Maar moet ik hiervoor nog speciale kabels hebben? (Cross/straigth of andere.)
En heb ik dan redelijk snel internet op alle pc's, en de mogelijkheid een netwerk op te stellen met bestandsdeling en dergelijke?
En wat verstuurd de ip's? de router, het modem of de switch?

Veel vragen :P

Hopend dat jullie me kunnen helpen,

RadicalGamer

je idee van aansluiten zal gaan werken

tussen het modem router switch moeten crosse cabels zitten maar straigth kan ook *bron*

je modem stuurt je vaste ip 188.xxx.xxx.xxx
je router of modem stuurt je locale ip 192.xxx.xxx.xxx

Hoi,

Nog eenvoudiger:

Linksys 8-poorts LAN

Of

Netgear Prosafe als je ook draadloos wilt, maar die is geen wireless-n, maar -g.

Dat scheelt een hoop instelwerk en geeft een stabiele/snelle verbinding.
Overigens is de link in het bericht van @lccooky niet echt uptodate. De grootste kabelaanbieders die een los modem leveren, daar gaat een gewone netwerkkabel tussen en geen crosslink.

Bij vraagsteller gaat het om een los modem en geen combi. Misschien kan je even aangeven wie je provider is.

Laatst bewerkt:
Moderne routers en switches kunnen overweg met zowel crosslink als straightlink kabels.
Maakt dus niets uit.
Kunt beste gewoon straight kabels gebruiken.

Wow, veel reacties:thumb:

Mijn provider is Ziggo,
Foto van modem:
sbv5121.png

Verder is het een Sweex router en dus de 24 poort switch.

Zoals Palomino zegt kan er zowel een cross als straigth tussen de router en switch, maakt dit verder wat betreft snelheid niks uit?
Tussen het modem en de router kan ik toch gewoon nog steeds een straigth leggen (ligt nu ook een straigth tussen sweex router en ziggo modem.)

RadicalGamer

Hoi,

Ja, begrijp nu dat je inderdaad al een router hebt (even over het hoofd gezien.....)
Als het aantal pc's niet veel meer is dan 4 en je hebt een draadloze router, zou ik toch overwegen om er een paar draadloos mee te laten draaien.
Overigens gaat er op die modem een gewone netwerkkabel (of een 'cross' ook werkt betwijfel ik maar je zou het 'voor de grap' eens kunnen proberen.

Had ik idd ook over na zitten denken maar aangezien ik vooral bestandsdeling met het netwerk wil doen lijkt dat me niet heel snel:P.
(Bestanden vooral Ghost images van circa 15 GB per stuk... ISO files en dergelijk grote bestanden :P)

Euhm, ik kom er net achter dat het een hub is ipv een switch:o
Maakt dat nog verschil in snelheid, kabeltypes of andere punten?

Je hebt geen router nodig, de modem zoals afgebeeld heeft een DHCP server, direkt achter de modem kun je een switch zetten en je pc's erop aansluiten. Je modem verzend de ip-adressen voor je pc's, dit doet een DHCP (Dynamic Host Control Protocol) server.

Opzet wordt dan Internet->modem->switch-> pc1, 2, 3, etc etc.

Kabels van je switch naar je pc zijn straight, kabel van je modem naar je switch moet je even proberen, kan straight of crossover zijn, verschilt soms per merk.
Je hebt dan dezelfde snelheid op alle pc's als die je op je eigen pc zou hebben direkt achter je modem. Let wel dat als iedereen ineens gaat downloaden op 5 pc's je natuurlijk dit wel merkt.

Als je op iedere pc bestands en printerdeling inschakelt en wat mappen deelt dan zie je die vanzelf in je "netwerkomgeving" in de windows verkenner, soms duurt dit even voor ze zichtbaar worden maar ze verschijnen wel en kun je over en weer bestanden sturen of gamen. Makkelijker wordt het als je alle pc's in dezelfde werkgroep (Workgroup) zet maar dat is niet noodzakelijk.

Tip, begin meteen met een 1000T (gigabit) switch daar pomp je, indien je pc's ook een gigabit netwerkkaart aan boord hebben, 1gb per minuut over. Gaat wat sneller dan een 100mb netwerk.

Maar een GB switch is zo duur :o,
Zeker na aanschaf van deze switch, router en de kabels...
Maar Cat5e kabels, die kunnen GB aan?

Zeker na aanschaf van deze switch, router en de kabels...

In plaats van "deze switch" gebruik je dus een gigabit switch, je hoeft er geen twee aan te sluiten. Je hoeft ook geen router te kopen want je modem geeft al ip adressen uit dus dat zet je voor je switch.

Zoals ik al aangaf, modem->switch, niets ertussen dan een kabeltje. Het geld wat je bespaart op je router geef je meer uit aan een goede switch :)

En ja, Cat5e kan gebruikt worden voor gigabit. Optimaal is Cat6 en hoger maar dat is thuis niet direkt nodig hoor.

Waarom ga je voor een 24 poorts eigenlijk? Een 12 of 8 poorts is toch genoeg voor 5 pc's. 1x uplink vanaf je modem, 5 pc's .... 2 poorten over.

En kijk eens op marktplaats, daar bieden ze redelijk vaak die dingen aan voor weinig. Ga dan wel voor een wat degelijker merk dan Sweex, dat is meestal poppespul.

Boodschappenlijstje is dan:
- modem
- switch
- kabels

Geen extra router, routers zijn voor modems die geen dhcp server hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan