Thuisnetwerk met Windows XP Home en Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0676

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Berichten
12
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje over een netwerk dat ik thuis wil aanleggen om bestanden te delen. Ik heb een laptop met Windows Vista (Zone Alarm firewall) en een pc met Windows XP home edition (Comodo firewall). De pc is via een kabel verbonden aan de router en de laptop via een draadloze verbinding; op beide computers werkt internet naar behoren. Het probleem is dat de computers elkaar niet zien; ook als ik een thuisnetwerk probeer in te stellen via de wizzard in Windows. Als ik van allebei de computers de firewalls aan laat staan zien ze elkaar sowieso niet, en als ik van allebei de firewall uitschakel of die van de pc, kan de laptop de pc wel zien, maar niet andersom.
Kan iemand me verder helpen om de computers elkaar toch te laten zien?
 
Ik heb t zelfde probleem gehad een paar maanden geleden.

Als je een netwerk maakt moet je opletten dat deze dezelfde naam heeft, want XP gebruikt de naam "MSHOME" en vista gebruikt de naam "WORKGROUP".

Ik ken je nu zowiezo al vertellen, als je eenmaal alles hebt ingesteld, dan kan je alleen vanuit de PC met XP home edition in de laptop met vista komen.
Ik heb alles geprobeerd, hier en daar een topic geopend met deze vraag, maar niets heeft geholpen.
Vorige week was ik toevallig in een computer zaak en daar konden ze mij vertellen dat windows XP home edition geen toegang verleend aan externe computers omdat deze versie van XP zegmaar een eenmans systeem is, puur beschikbaar voor die ene computer waar deze op geinstalleerd is en dus van buitenaf met een netwerk niet toegankelijk is. Wat bij XP profesional wel mogelijk is.

Je moet in Vista naar netwerkcentrum gaan, vanuit daar naar "een router of toegangspunt voor draadloos netwerk instellen". Hier moet je de stappen aflopen. Je router zal geconfigureerd worden. Als alles in je router de instellingen goed zijn heb je in vista een netwerk aangemaakt.

Op je pc moet je hetzelfde doen maar dan via mijn netwerk locaties in menu start. Daar zie je aan de linkerkant de mogelijkheid om een thuisnetwerk aan te maken. Loop hier ook alle stappen af. Zorg wel dat je dezelfde netwerknaam gebruikt.

Bij mijzelf kon vista de router niet configureren. Ik kreeg een melding om naar de routerpage te gaan en de ssid naam en zo in te stellen. Of een netwerk aanmaken mbv van usb hub om zo de gegevens in de router over te zetten. Ik had voor de tweede mogelijkheid gekozen omdat de instellingen in de router goed stonden. Ik heb een netwerk aangemaakt bedoeld eigenlijk om alles op een usbhub te zetten. Ik ben tot de overdracht naar usbhub gekomen en toen afgesloten. Netwerk aangemaakt en klaar.

Je moet in vista ook machtigingen toe gaan kennen aan iedereen die toegang heeft tot het netwerk. Dit doe je als volgt:
-ga in vista naar de c: schijf , gebruikers en ga naar de desbetreffende gebruiker waarvan je de mappen van wilt delen.
-selecteer een map. Rechtermuisknop, eigenschappen, ga naar tab delen, klik op geavanceerd delen, klik op machtigingen, klik op toevoegen en toets in iedereen (ik neem aan dat je netwerk voldoende beveiligd is zodat alleen jijzelf op t netwerk kan komen)
Klik "ok", je kan ook vinkjes zetten wat je wel en niet wil laten kunnen door de andere computers, volledig beheer, wijzigen of lezen.
Klik nu overal op "ok" en sluiten als er gevraagd wordt om opnieuw opstarten moet je dit doen.


Ik hoop dat je hiermee een eind verder komt.

Ik moet even erbij zeggen dat ik ook geen computerwonder ben, ik heb t ook via verschillende forums en microsoft hulp opgezocht en is me zowaar gelukt gelukkig alleen jammer dan dat ik niet via de laptop in de pc kan komen.

Gr Rob
 
Ik ken je nu zowiezo al vertellen, als je eenmaal alles hebt ingesteld, dan kan je alleen vanuit de PC met XP home edition in de laptop met vista komen.
Ik heb alles geprobeerd, hier en daar een topic geopend met deze vraag, maar niets heeft geholpen.
Vorige week was ik toevallig in een computer zaak en daar konden ze mij vertellen dat windows XP home edition geen toegang verleend aan externe computers omdat deze versie van XP zegmaar een eenmans systeem is, puur beschikbaar voor die ene computer waar deze op geinstalleerd is en dus van buitenaf met een netwerk niet toegankelijk is. Wat bij XP profesional wel mogelijk is.


Dit is geen correcte mededeling van de adviseur. In dezelfde situatie verkeert. Op laptop Windows XP Home en op desktop Windows Vista Home Premium. In eerste instantie
kon ik alleen vanaf de desktop bestanden overzetten naar de laptop. Vanaf de laptop kon ik wel de gedeelde schijven zien, echter niet benaderen.
Alhoewel de machtigingen correct waren ingesteld, kon de gedeelde harde schijf vanaf de laptop niet worden benaderd.
Oplossing: bij de eigenschappen van de schijf naar tabblad Beveiliging gaan en daar bijv. Iedereen aan toevoegen met volledig beheer.
Na deze aanpassing was de desktop te benaderen door de laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan