Thuisnetwerk+nas

• Onderwerp starter Onderwerp starter IVAN
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt me van wel: Het is een routermodem met 4 netwerk-poorten eraan, dus het moet mogelijk zijn de NAS aan een van die 4 poorten aan te sluiten en op de NAS daarna leesbare/beschrijfbare mappen te delen die zichtbaar zijn voor de 2 pc's/laptops.

Tijs.

Dnties,

Bedankt voor je reactie.....
Nu is alleen nog de vraag, hoe ik gans het thuisnetwerk in gang krijg...
Weet je soms een goede site met info en eventueel handleiding (+ installatie nas)???

Groeten

Ivan

Hallo Ricovld,

Een nas schijf moet ik mij nog aanschaffen..... tips????

Gr

Ivan

Er is geen eenduidige handleiding NAS, want per type/merk NAS is de manier van instellen verschillend.
Bijna alle handleidingen van NAS gaan diepgaand in op hoe de interne harde schijf van de NAS in te delen en te formatteren, hoe daarna mappen te delen op het netwerk én hoe daarna de pc's/laptops zicht kunnen krijgen op die gedeelde mappen.
Daar zou ik me als ik jou was dus geen zorgen over maken.

Merk + type NAS kan ik niet veel over zeggen, wel dat ik alle Synology NASsen kan aanbevelen. Hopelijk reageren anderen ook nog met aankooptips.
Let bij je keuze op of er al harde schijven meegeleverd worden of niet en of de totale opslagcapaciteit genoeg is voor wat je er (in de loop van de tijd) op zou willen zetten.

Tijs.

weet niet wat je budget is....
er zijn verschillende nassen met 1 schijf maar als de schijf crashed ben je nog al je data kwijt.
als je er spul op gaat zetten wat nooit verloren mag gaan moet je een nas kiezen met 2 (of meer) schijven die een raid configuratie kunnen draaien

ik werk zelf met een Qnap ts210 2 schijven erin als RAID 1 "mirror",deze schrijft alles dubbel weg naar allebei de schijven,als er een schijf mee stopt kan ik deze eruithalen en een nieuwe plaatsen zonder dat ik data kwijt raakt.

deze bevat al mijn fotos,video's die nooit verloren mogen gaan!

daarnaast gebruik ik de ingebouwde torrent client voor downloaden ,en de ingebouwde webserver voor websites

Synology ftw!~

Deze : http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds11116ghz256mb-p-1529.html in combo met http://www.wifimedia.eu/catalog/1500gbwesterndigitalwd15earsgp-p-1095.html

En RAID1 vindt ik bijna belachelijk voor een NAS je heb 2 hardeschijven aan, dat maakt bijna het dubbele energie verbruik. Koop er gewoon een extern HDD'tje bij sluit je er op aan en je kopieert het gewoon allemaal via de webbased bestandsbrowser ;) want je maak toch niet 27/7 backups... (denk ik :P)

De synology NASsen zijn niet zomaar nassen, maar veel meer dan een nas :)

Laatst bewerkt:
Ben het met Ricovld eens dat een dubbele uitvoering van de schijven in RAID-1 opstelling te prefereren is. 1x instellen en verder nooit meer naar hoeven kijken, behalve als 1 van de 2 schijven het zou begeven.

Vriend van me heeft een Synology (type ben ik even kwijt) met 2x1 GB schijven in RAID-1 ("Mirror"). En inderdaad is 1 van de schijven gesneuveld ondertussen. Die schijf onder fabrieksgarantie laten vervangen, die plaatsen in de NAS en het probleem was alweer opgelost...

Stel dat je zou vergeten regelmatig via USB een kopie te maken dan ben je ver van huis. Bovendien is het terugkopieren van (laten we zeggen) 800 GB naar een gerestaureerde NAS nou niet een fijn/snel karweitje... Allemaal argumenten voor een RAID-1 oplossing.

Tijs.

Volgens mij gebruikt een harde schijf minimaal 5 watt. Ik heb hem trouwens 's nachts uit via het energiebeheer is dit allemaal makkelijk in te stellen ;) Maar naar mij mening is het verstandiger om een single bay te kopen met extern schijfje mits je rijk bent.

Nu jullie dat zo stellen, vind ik het wel interessant om te weten hoeveel zo'n harde schijf aan stroom(kosten) jaarlijks verbruikt. Heeft iemand dat ooit eens uitgerekend / online kunnen vinden?

Overigens zijn er tegenwoordig genoeg NAS-en met tal van mogelijkheden. Wifi (zou ik zelf niet zo aansluiten), maar ook een ingebouwde Torrents downloader, Webserver, back-up mogelijkheid en schijven die je direct aan je televisie via HDMI kan aansluiten. Wat voor een soort NAS had je in gedachten?

Wat betreft het aansluiten: dat zal niet moeilijk zijn. Tegenwoordig zijn de handleiding zelfs idiot proof gemaakt zodat iedereen zo'n apparaat kan aansluiten.

en nu terug ontopic:

ik heb zelf DHCP uitgeschakeld staan in mijn router
alle apparaten op het netwerk een vast IP adres gegeven.( 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.8)
allemaal in hetzelfde subnet (255.255.255.0 ) en dezelfde "WORKGROUP"

het ip adres van je router is dan het gateway adres voor alle apparaten om het internet op te kunnen

Nu jullie dat zo stellen, vind ik het wel interessant om te weten hoeveel zo'n harde schijf aan stroom(kosten) jaarlijks verbruikt. Heeft iemand dat ooit eens uitgerekend / online kunnen vinden?

Overigens zijn er tegenwoordig genoeg NAS-en met tal van mogelijkheden. Wifi (zou ik zelf niet zo aansluiten), maar ook een ingebouwde Torrents downloader, Webserver, back-up mogelijkheid en schijven die je direct aan je televisie via HDMI kan aansluiten. Wat voor een soort NAS had je in gedachten?

Wat betreft het aansluiten: dat zal niet moeilijk zijn. Tegenwoordig zijn de handleiding zelfs idiot proof gemaakt zodat iedereen zo'n apparaat kan aansluiten.

de SYNOLOGY's en QNAPS verbruiken 17 en 14 watt in bedrijf en 7 en 11 watt in sleepmode....

een gemiddeld pctje ingericht als server/NAs gebruikt al gauw 350 watt !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan