Thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

kimswerd

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2015
Heb een HB van ziggo.heb ik verbonden met utp kabel vanaf het modem.Nu wil ik via mijn laptop media op HB zetten,maar kan niet verbinden met netwerk modus,wat nu.

Dat kan helemaal niet.
Daarom praat de documentatie bij de HB alleen over een laptop of pc software die via DLNA media streamt naar de HB.
Kan met het (besproken) Twonky programma op je pc/laptop, maar ook met (bijv.) Universal Media Server programmatuur of met XBMC/Kodi. Ook zijn er (bijv.) mediaplayers van Ryan AC of NAS apparatuur etc. die ook DLNA server kunnen spelen. Wat het beste is / het beste werkt weet ik verder niet, ik gebruik (met wat beperkingen die vlgs. mij niet aan UMS liggen maar aan de DLNA client van de HB) Universal Media Server op mijn pc.

De USB aansluitingen van de HB doen ook niets, dus het heeft geen zin om daar een memory-stick of externe USB harde schijf aan te hangen.

Tijs.

heb je de HB wel ingesteld op "bestaand netwerk" ?

Toen de Horizon is aangesloten kon je opgeven of hij in een bestaand netwerk kon worden opgenomen. Het kan nu ook via menu > Opties > Mijn thuisnetwerk

@buick: Het is allemaal niet van belang, want de TS geeft duidelijk aan dat hij/zij bedraad is verbonden met de HB. En als ik dan ook mag aannemen dat de TS kan Internetten over die bedrade verbinding, dan is alles al klaar.
@kimswerd: Wel gelezen wat ik schreef in posting #2?

Tijs.

posting2

Dat is voor mij abacadabra(ben een leek op dit gebied)

Even kort door de bocht dan: Om media die niet op de HB staat te kunnen bekijken/beluisteren moet je een actief apparaat in je netwerk hebben (pc/laptop/mediaplayer/NAS) die als DLNA server optreedt.
Zodra je zo'n DLNA server actief hebt in je netwerk dan kun je op de HB via Menu -> Mijn Media -> Mijn Apparaten de bewuste DLNA server selecteren en daar media van afspelen die aldaar beschikbaar zijn gesteld voor streaming.

Het is dus niet mogelijk om zónder actief apparaat op je netwerk media te bekijken/beluisteren (afgezien van gemaakte opnamen van op de HB). Dus ook het kopiëren van media vanaf je pc/laptop naar de HB is niet mogelijk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even een paar links (voor pc/laptop, Windows) naar DLNA server programmatuur:
Kodi
Universal Media Server (klik op het Windows logo voor de download, niet op de Winzip link die er onder staat).

NB: Vergeet niet om in het gestarte DLNA server programma aan te geven welke mappen met media je wilt streamen.

Tijs.

@buick: Het is allemaal niet van belang, want de TS geeft duidelijk aan dat hij/zij bedraad is verbonden met de HB. En als ik dan ook mag aannemen dat de TS kan Internetten over die bedrade verbinding, dan is alles al klaar.

Tijs.

Wat Ip adres aangaat is het voor de HB is het wel degelijk van belang. Als je hem niet instelt op bestaand netwerk (en veel mensen doen het nog steeds fout), dan geeft hij zichzelf een IP adres in plaats van er een aan het modem te vragen en de HB heeft een andere range dan de meeste andere ziggo modems. Maakt verder voor de TV werking van de box niets uit maar je gaat hem nooit vinden in je netwerk en kunt er dan ook via dlna niets naartoe sturen.

Ik schreef er toch bij dat als extra voorwaarde over die zelfde kabel ook succesvol geïnternet moet kunnen worden.
En als ik dan ook mag aannemen dat de TS kan Internetten over die bedrade verbinding, dan is alles al klaar.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Niet helemaal. TS internet voor zover ik begrijp, via een extern modem en kan dan sowieso internetten. De HB heeft om te functioneren geen internet nodig en staat standaard tijdens installatie niet ingesteld als DHCP client.
Dus je kunt hem dan wel aansluiten op een kabel (en als je je laptop aansluit op de kabel kan die ook gewoon internetten) maar als je tijdens installatie van de box niet de juiste optie opgeeft of (zoals veel mensen) aangeeft dit later te doen, dan gaat de HB er vanuit dat hij niet in een bestaand netwerk zit en zal hij zijn eigen DHCP gebruiken. Zelfs daar merk je in principe niets van op internet want alles wat normaal via je modem verbonden is blijft werken.
Ik ben al vaak bij klanten geweest waar als klacht stond dat een deel van de apparaten wél internet had en een ander deel niet.
Bij aankomst bleek dan net dat deel wat geen internet had, op de HB te zijn aangesloten terwijl die niet in het netwerk was opgenomen.

Resultaat: Alle apparatuur die op het modem aangesloten werd, werkte, maar alles wat met kabel of wifi op de HB werd gezet, werkte niet omdat de HB niet alleen zelf IP adressen uitdeelde, maar zichzelf daarbij ook uitgaf als default gateway :) En de meeste modems zitten in 192.168.0.xx of 192.168.1.xx, terwijl de HB in 192.168.192.xx zit.

Gelukkig is met de laatste softwareupdate alles wat meer in jip-en-janneke taal gekomen en wordt nu gevraagd of je internet via een apart modem in plaats van of je een bestaand netwerk hebt.

Heb hulp gehad van ziggo en nu is ie verbonden,maar heeft u een eenvoudige,voor mij geschikte link(ben leek op dit gebied)om foto,s en muziek vanaf mijn laptop naar mijn media op de HB te zetten.U mag ook een stappenplan naar mij mailen,voor mij gemakkelijker,willemrinia@home.nl.Vast bedankt

Je kunt de links gebruiken die Dnties heeft gegeven of je kunt Serviio downloaden
http://serviio.org/download

Je HB is nu verbonden met het netwerk maar je hebt nog steeds een programma nodig op je laptop dat zorgt dat je de media ook op je HB kunt kijken. Als je een van die DLNA programma's geïnstalleerd hebt op je laptop dan kun je in de HB via menu naar "Mijn Media" gaan en daar onder "Mijn Apparaten" zou je dan de laptop moeten zien. Die kun je dan kiezen en bladeren naar de gewenste media.

Je kunt dus niet op je laptop een film aanklikken en deze "sturen" naar de HB maar moet vanuit de HB naar de laptop bladeren en dan kun je in principe de media die je via dat DLNA programma deelt, bekijken of afspelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan