Thuisnetwerksnelheid is erg laag

• Onderwerp starter Onderwerp starter jan42
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Thuis heb ik 6 PC's (XP-pro) , een draadloos modem en 2 harddisks aan het thuisnetwerk hangen. Het modem/router is een Zyxel 650, waar een switch aan hangt.

Als ik een bestand van de ene naar de andere PC over het netwerk stuur, dan zie ik dat de bandbreedte (100MB/s) nauwelijks gebruikt wordt (via taakbeheer/netwerk zie ik dat). Ik zou graag meer bandbreedte willen gebruiken (als dat kan).
Hoe kan de transportsnelheid over het netwerk verhoogd worden?

het is niet dat als een UTP kabel 100Mb/s aan geeft dat deze dat ook elke keer haald.
je moet rekening houden met meer dingen zoals Mb/s op de cabel staat voor Mbit per seconden dus geen byte wat dus 8x mee is.
dus even voor de makelijkheid 100/8 = 12,5 Mbyte.

het volgende is je netwerk kaart. Tegenwoordig zijn alle pc voorzien van Gigabit kaarten maar vroeger waren er natuurlijk ook 10Mbit kaarten. Nou denk ik wel dat jij een 100Mbit kaart hebt maar het is toch iets.

het volgende is de ruis. Door de kabel gaat data dat kan verstoort woorden door alles er omheen wat elektrisch is. denk maar bv aan aan draadloze router naast een switch/tv/etc.

en als laatste de computer snelheid. Nou zal dat meestal wel mee vallen maar als je computer druk bezig is dan duurd de overdracht ook lang.
Stel je hebt een nieuwe cat7 kabel (dat is 100Gigabit) en een gigabit netwerkkaart (knap als je hoger hebt ^^,) dan kan de snelste hdd (tot nu toe betaalbaar) een overdracht van 2 gigabyte per sec aan.

is dat een antwoord op je vraag?

Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik heb een intel-core2duo van 1,8GHz en een netwerkkaart van 100Mb/s. De kabel is CAT5 (die kan volgens mij ruim 1Gb/s aan).

De taakbeheer/netwerkmonitor toont in MByte/s. Bij 0,4% van 100MBps gaat er toch aanzienlijk weinig door de kabel heen. Het modem (en de switch) kan 100MBps aan. Daarnaast is het erg wisselend; een hele tijd geen transport, dan eventjes 0,4% en dan weer even 0,2%, dan weer nul, etc.

Hoe kan je een constante gegevensoverdracht op de lijn zetten en hoe kan die gegevensoverdracht omhoog (als dat kan dan)?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan