[thunderbird] Gmail probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

xenium

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Hey,

Mijn Gmail account wordt opgehaald door Thunderbird via IMAP. Het ophalen en verzenden is altijd gelukt tot vandaag...
Het ophalen van mijn mails lukt nog steeds, maar het verzenden lukt niet meer. Bij het verzenden krijg ik de foutmelding: "an error occured while sending mail." (foutmelding is ook terug te vinden in bijlage).
Ik haal in mijn Thunderbird nog 2 andere mailadressen op en het verzenden van mails via deze mailadressen is geen probleem. Het probleem ligt hem bij mijn Gmail adres.

Server settings:
- server name: imap.gmail.com
- port: 993
- username: iets@gmail.com
- user secure connection: SSL

Outgoing server (SMTP):
- server name: mail.scarlet.be
- port: 25
- username: (username van provider scarlet)

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes

Bijlagen

• gmail_prob.JPG
    gmail_prob.JPG
    48,3 KB · Weergaven: 64
Ik verwacht dat je voor Gmail andere instellingen moet doen als het gaat om uitgaande e-mail server.

Kijk hier voor instellingen van Thunderbird voor Imap.

Succes,

Tijs.

Ik verwacht dat je voor Gmail andere instellingen moet doen als het gaat om uitgaande e-mail server.

Kijk hier voor instellingen van Thunderbird voor Imap.

Succes,

Tijs.

Tijs, dit blijkt te werken. Vraag me wel af waarom ik sinds vandaag geen mails meer kan zenden met mijn andere SMTP via Gmail, waarom ik sinds vandaag de STMP van Gmail moet gebruiken om mails via mijn Gmail account te zenden.

Uit je hele verhaal zou het mij niet verbazen als dat een keuze van je provider is.
Ook kan het zijn dat Gmail aan de providers gevraagd heeft om mail te weigeren met een @gmail.com afzender, eenvoudigweg omdat het dan mogelijk is om je voor te doen als een (andere) gmail-gebruiker, terwijl je dat niet bent.

Tijs.

Uit je hele verhaal zou het mij niet verbazen als dat een keuze van je provider is.
Ook kan het zijn dat Gmail aan de providers gevraagd heeft om mail te weigeren met een @gmail.com afzender, eenvoudigweg omdat het dan mogelijk is om je voor te doen als een (andere) gmail-gebruiker, terwijl je dat niet bent.

Tijs.

OK, bedankt voor je reactie. Mijn probleem lijkt nu opgelost te zijn...

Groetjes en een goede nachtrust toegewenst :).

Oh ja, nog zoiets: Ik meen me te kunnen herinneren dat Gmail instellingen heeft vastgelegd welke servers mail mogen versturen met een @gmail.com afzender (het zogenoemde Sender Policy Framework).

Er zijn 2 mogelijkheden hieromtrent (optie 2 is het meest waarschijnlijk):
1. Gmail heeft de lijst met geauthorizeerde afzendende servers strakker aangehaald (=strakker hebben afgesteld).
2. (Waarschijnlijker): Ook kan het zijn dat (toevallig) de mailserver van de ontvanger nu actief de instellingen van Sender Policy Framework opvraagt, en daaruit concludeert dat de mail door een 'verkeerde mailserver' (=mailserver van je provider) wordt afgeleverd.

Kijk voor uitleg etc. van Sender Policy Framework:
hier
en
hier

EDIT: De SPF-instellingen van Gmail zijn:
nslookup -type=txt gmail.com
[...]
Non-authoritative answer:
gmail.com text =

"v=spf1 redirect=_spf.google.com"

nslookup -type=txt _spf.google.com
[...]
Non-authoritative answer:
_spf.google.com text =

"v=spf1 ip4:216.239.32.0/19 ip4:64.233.160.0/19 ip4:66.249.80.0/20 ip4:7
2.14.192.0/18 ip4:209.85.128.0/17 ip4:66.102.0.0/20 ip4:74.125.0.0/16 ip4:64.18.
0.0/20 ip4:207.126.144.0/20 ?all"

Toelichting: Alleen de ip-adressen die direct hierboven genoemd worden zijn geauthoriseerd in het SPF om mail te versturen met @gmail.com afzenders.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan