Tien jaar World Wide Web

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Besturingssysteem
Win 11 Enterprise
Office versie
O365 Enterprise
AMSTERDAM - In de nog jonge geschiedenis van het World Wide Web is 14 maart 1993 een belangrijke datum. Op die dag kwam namelijk versie 1.0 van de browser NCSA Mosaic uit, de eerste grafische browser, gemaakt door de student Marc Andreesen. Tot dan toe was het web een vrijwel volledig op tekst georiënteerd medium, waarbij je ingewikkelde commando's moest kennen om je voort te bewegen.

De introductie van Mosaic markeerde de start van het 'websurfen' en daarmee de grote doorbraak van het World Wide Web.

Verder is Mosaic de stamvader van browsers als Netscape (waar Andreesen in 1994 directeur werd) en Internet Explorer; op het scherm 'Info' van de laatste versie van Internet Explorere is nog steeds te lezen: 'Gebaseerd op NCSA Mosaic'.

Downloaden

Op de website van evolt.org is versie 1.0 van Mosaic overigens nog steeds te downloaden, leuk voor degenen die met weemoed terug denken aan 'vroeger', toen je nog deel uitmaakte van een select clubje als je een browser op je computer had geïnstalleerd.

In 1992 waren er 50 web sites op het internet te vinden, een jaar later in 1993 waren dat er 150. Daarna begon het internet pas echt aan te slaan. In 1994 was aantal computers dat aangesloten was Internet bijna 4 miljoen.

/LINK
www.dejavu.org: Java-versies van alle oude browsers.

In 1992 waren er 50 web sites op het internet te vinden,
:eek: :eek: Dat kan je je toch haast niet voorstellen?!?

50 websites.

Vooral de snelheid waarmee het internet gegroeid is is bijna onvoorstelbaar. Tussen 1993 naar 1994 kwamen er dus 3.850.000 sites bij !!!

In die tijd vond ik een broodrooster al een wonder der techniek en een fax vond ik zelfs eng ;)

Ik vraag me soms af hoe het internet er over een jaar of 15 uitziet.

Ik denk dat niemand daar een betrouwbare voorspelling van kan doen.

Of je moet Nostradamus heten .........

Ik zou mij eens afvragen hoe helpmij er dan uit zal zien.

Ja, inderdaad. Voor hetzelfde geld hebben we dan geen internet meer, maar een nieuw nog sneller medium. Wie weet...:)

:p.

En Windows, zou die eindelijk perfect zijn?
icon10.gif
icon10.gif

Maargoed, om even op het WWW terug te komen. Ik heb gehoord dat er +/- 20.000 site's per dag bijkomen. En dat ze nog meer extensies gaan verzinnen omdat ze anders tekort gaan komen.

Ja het gaat hard met de techniek tegenwoordig
Hoeveel site zoude er nu al zijn ? ;)

Ik denk dat straks alle namen op zijn en we een www2 krijgen.

Dus dan heb je:

www.helpmij.nl, www2.helpmij.nl :).

Ik zie het nog gebeuren...

Over klok en klepel gesproken, ik heb ooit ergens gelezen dat de ip nummers bijna op zijn, en dan zou een www2. en een www3. best de oplossing voor kunnen zijn.

Groeten Oossie

Ja, of langere IP's.
Of IP's met een letter. Als je a127.0.0.1 zou hebben bestaan er weet tich combinaties.

10 jaar www.

Wie had in 1997 kunnen voorspellen hoe het internet er vandaag zou uitzien?

Van flash had men nog nooit gehoord en iemand met een breedband verbinding zoals we die nu kennen was iemand om jaloers op te zijn. (nu nog voor sommigen ;) )

Verschillende internet goeroe's voorspellen zelfs de ondergang van het internet (Francesco Jole bv.)

Het vrije internet zoals we dat nu kennen zal altijd de inspiratiebron blijven voor ontwikkelingen in de toekomst.

Maw. voor de consument zal het slechts leuker worden ondanks alle pogingen van bedrijven en overheidsinstanties om het internet aan banden te leggen.

Jusitie bv. wil alle internet gedragingen loggen.

Die stakkers weten blijkbaar niet half hoe het internet dankzij hun zich verder zal ontwikkelen.

Maw. er komen mooie tijden aan.

Grtz.

In 1999 kreeg mijn school een nieuwe verbinding! Het snelste van het hipste.

Moet je eens kijken hoe lang je moet wachten in vergelijking met ADSL.

Gelukkig krijgen we dat straks ook:D, 2 MB/sec.

www en www2 zijn nergens voor nodig, dit zijn subdomeinen. helpmij.nl is het domein, www, markt, vereniging, wallpaper zijn subdomeinen.

Verder komt er een IP-range van 8 octetten oftewel een 64 bits adres ipv een 32 bits adres. Hier krijg je ong. 18.000.000.000.000.000.000 adressen.. Ruim genoeg voorlopig.

Zoiets als 194.058.201.192.135.030.056.231

Laatst bewerkt:
Ok, IP's snap ik wel. (leuk als je het wilt onthouden).

Maar met www2. bedoel ik geen subdomein.
Ik bedoel dat straks (over 10 jaar) er wel zoveel adressen bezet zijn dat er zo goed als niets meer over is. Als ik een nieuw site op wil gaan zetten kan ik dat niet meer doen op www.nieuws.nl bijvoorbeeld. Mischien is dan www2.nieuws.nl beschikbaar.

Waarom is dat surrealistisch?

Geplaatst door XP_PC
Maar met www2. bedoel ik geen subdomein.
Ik bedoel dat straks (over 10 jaar) er wel zoveel adressen bezet zijn dat er zo goed als niets meer over is. Als ik een nieuw site op wil gaan zetten kan ik dat niet meer doen op www.nieuws.nl bijvoorbeeld. Mischien is dan www2.nieuws.nl beschikbaar.

nieuws.nl is verbonden met een IP-adres, of je daar nu www.nieuws.nl of www2.nieuws.nl of nieuws.nieuws.nl van maakt, er is maar 1 IP-adres nodig.

Ja, dat is wel waar.
Maar ze zouden dan toch www2 naar een ander IP kunnen leiden dan? Of werkt dat niet, technisch niet mogelijk?

Geplaatst door XP_PC
Ja, dat is wel waar.
Maar ze zouden dan toch www2 naar een ander IP kunnen leiden dan? Of werkt dat niet, technisch niet mogelijk?

Nomaals, is een subdomein, niet een domein zelf. Voor de toekomst zijn er zat IP-adressen.

Ik snap niet helemaal waarom dat nou een subdomein is.

En ja, genoeg IP adressen. Maar ook genoeg namen?

Geplaatst door XP_PC
Ik snap niet helemaal waarom dat nou een subdomein is.

En ja, genoeg IP adressen. Maar ook genoeg namen?

Het domein is de naam van de site b.v: helpmij

Alles wat voor de naam staat is een subdomein. WWW is derhalve een subdomein.

Genoeg namen? Een domeinnaam kan erg lang zijn, neem werkenbijdeoverheid.nl. En er zijn uiteraard langere domeinnamen. Laten we uitgaan van maximaal 20 letters/cijfers, speciale tekens (zoals - en _) tellen we niet mee. Dan kan je in totaal 36 tot de 20ste macht aan namen krijgen. Dat zijn er dus 13367494538843734067838845976576, uiteraard zijn niet alle combinatie's aanvaardbaar, maar namen zijn er dus zat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan