Tiger onderhouden en andere vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivo367

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2006
Berichten
228
Hoi!

Ik ben net overgestapt naar imac met OS Tiger.
Dus ik heb wat vragen als newbie. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

- moet ik nog een virusscanner gebruiken?

- en wat is een handig opruimprogramma zoals CC-Cleaner?

- en waar zit de END-toets op het toetsenbord??

Daar loop ik nu een beetje tegenaan... alvast bedankt!

groet, Ivo
 
Beste Ivo

Vraag 1: Nee, niet noodzakelijk. Maar probeer eens ClamXAV. Die is gratis, maar het is wel fijn als
je een virusscanner hebt voor je Windows vrienden!

Vraag 2: In plaats van CC Cleaner kan je eventueel Onyx gebruiken.
Het is de bedoeling dat hij je harde schijf schoon houd. Verwijderd de inhoud van cache's en houd hem tip top.

Vraag 3: De EndToets gebruik je in combinatie met de Apple Toets. Die zit naast je spatiebalk. En als je daarnaast ook je pijltjestoetsen gebruikt zie je dat daar ook
een END toets op zit.

Voor eventuele dringende zaken kan je je gratis registreren bij o.a. MacFreak en OneMoreThing.

Succes, LaPasta
 
Beste Virtuosa

Een virusscanner is (vooralsnog) niet nodig voor MacOSX, maar voor de Windowsvrienden.
Het eerste virus voor MacOSX moet nog komen. Het zijn alleen maar proof of concepts.
En op een G4 met Tiger geinstalleerd staat standaard een firewall. Die is zeer voldoende.
De heren van Sophos, McAfee en Norton zijn zelf virusscan-fabrikanten, dus die varen wel bij de gedachte van een virus op OSX. Laat je toch zeker niet bang maken.
Maar........, dat wil niet zeggen dat het nooit gaat gebeuren. Maar ik denk dan nog eerder aan een virus op Intel dan op de PPC.

LaPasta
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie! ik zal onyx zeker proberen. en ik moet nog wel wennen aan de apple-toets ;-)

Een andere vraag: hoe kan ik eigenlijk bookmarken? Is er een sneltoets voor?
 
In Safari op het plusje drukken en anders Apple + D. En ja, die Apple toets is even wennen.


LaPasta

En misschien in een gratis online cursus ook wel mackelijk.
 
Laatst bewerkt:
Welkom in de wondere wereld van Macintosh. Het enige dat ik aan de wijze woorden van LaPasta kan toevoegen is misschien dat ikzelf, naast OnyX dat werkelijk een onmisbare hulpmiddel is, ook Applejack geïnstalleerd heb.

Applejack werkt in Single-user Mode (sorry, geen NL artikel kunnen vinden), de UNIX omgeving waarin je belandt als je opstart met de Apple-toets en S-toets ingedrukt. Misschien niet voor "absolute beginners" maar zeker voor de gevorderde Macker.

Verder heb je Schijfhulpprogramma, ofwel op de harde schijf (voor het corrigeren van je bevoegdheden; wat je af en toe zou moeten doen) ofwel op je installatieschijf (en je zou van deze DVD moeten vertrekken voor een "Repair Disk" te kunnen doen).

Tenslotte, als je AppleCare genomen hebt (een speciale verzekering/waarborg), beschik je over TechTool Deluxe, waarmee je heel wat meer diagnoses/fixes kunt uitvoeren. Je kunt uiteraard een commercieel schijfhulpprogramma kopen (al heb ik dat zelf nog niet gedaan, omdat ik over TechTool Deluxe beschik). De populairste zijn: TechTool Pro, Diskwarrior en DriveGenius.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan