tijd afronden op 5 minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Ik heb een veldje waar onze medewerkers een tijd moeten invoeren. Om diverse redenen, mag deze tijd ofwel op 5 minuten ofwel op 0 minuten zijn. M.a.w. een tijd van 14:02 zou 14:00 moeten worden, terwijl een tijd van 14:03 naar 14:05 zou moeten veranderen. Hetzelfde met 6 en 7 die terug naar 5 gaat en 8 en 9 die naar de bovenliggende 0 gaan.

Is er iemand die me kan helpen, en me vertellen hoe ik dit kan aanpakken?
Ik geef de voorkeur om dit aan te passen net na hun invoer in het formulier, en dit eventueel te bewaren in een tweede (niet zichtbare veld in het formulier), zodat zowel de origineel ingevoerde tijd, als de gecorrigeerde tijd in het systeem zitten.

Dat kan met een simpele formule, bijvoorbeeld in een query, maar uiteraard ook in een formulier te doen:
Code:
Expr1: TimeSerial(Hour([Tijd]);Round(Minute([tijd])/5)*5;0)
Ik zie overigens geen reden om de waarde op te slaan, tenzij je er berekeningen mee moet maken. En dan nog is de afronding makkelijk ter plekke te maken. Je moet in beginsel geen ovebodige informatie opslaan, en berekenbare gegevens vallen in die categorie (normaliseren ;) )

Daar heb je ook wel een punt. Ik wou dit vooral doen, om betwistingen te voorkomen over het origineel ingevoerde tijdstip. (Beetje argwanende en moeilijke mensen hier ;))

Maar... het allerbelangrijkste: Wederom hartelijk dank OctaFish, om me te voorzien van deze eenvoudige en werkende oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan