• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd afronden op het kwartier in verlofurenregistratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Beste allemaal,

Ik heb onderaan dit bericht een bestand voor mijn verlofurenregistratie bijgesloten, en ik wil de tijd afronden op het kwartier.

In het bestand zie je het start saldo wettelijk verlof en bovenwettelijk verlof, dat zijn de resterende verlofuren van vorig jaar, daaronder de verlofuren die ik begin dit jaar heb gekregen van het wettelijk en bovenwettelijk verlof, daar onder het totaal van beiden, en na dat ik de opgenomen verlofuren er af heb getrokken, staan in Z18 en Z20 de resterende exacte verlofuren, tot zo ver gaat het goed...

Bij mij werkgever krijgen we verlofuren, bijvoorbeeld 50:23 => 50 uur en 23 minuten. Dat is 50 uur en 15 minuten aan werkelijk opneembare verlofuren zoals ik dat noem, de overige 8 minuten wil ik afronden naar beneden zodat ik op 50:15 uitkom, maar dat lukt me niet. De waarde in Z18 wil ik afronden naar beneden, van 0:17 naar 0:15 of bijvoorbeeld van 4:44 naar 4:30. dit zou moeten kunnen met een formule in Z23 lijkt mij. wanneer de minuten uitkomt op :15 :30 :45 of :00 moet er niets afgerond worden.

Ik heb het geprobeerd met =afronden.beneden() en het numerieke getal van 0:15 (opmaak :mm) als significantie te gebruiken, zelf gezocht door het 'zoveelste' getal achter de komma te wijzigen, maar terwijl ik het nummerieke getal van laag naar hoog wijzig gaat de tijdwaarde naar boven en weer naar beneden enzovoorts.

Ik heb het geprobeerd met =vert.zoeken() door te zoeken naar de tijdwaarde in tabel AG3:AH15003 en vervolgens de waarde op dezelfde rij in de 2de kolom terug te geven. Maar ook dat wou natuurlijk niet want de exacte waarde werd niet gevonden :(.

Ook dacht ik dat =vergelijken() misschien wel wou omdat ik dan in ieder geval het rijnummer heb van de nummerieke waarde maar ook dat was hem niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Bekijk bijlage urenregistratie.xlsm

Wat een super-oplossing plongske, hartelijk dank!!!!

Laatst bewerkt:
Code:
=AFRONDEN.BENEDEN(Z18;TIJD(0;15;0))

Bovenstaande formule werkt heel mooi als er achter de dubbele punten ook nog 2 getallen staan, wanneer ik toevallig een resterend (eind) saldo wettelijk verlof heb van 2:30 of minder gaat die bij de hele uren (:00), kwartieren (:15), halve uren (:30) & 3 kwartieren (:45) raar doen want er wordt in cel Z23 een kwartier vanaf getrokken, waardoor het resterend (eind) saldo werkelijk opneembaar wettelijk verlof dus een kwartier lager uitvalt. Ik heb weer van alles geprobeerd maar ik snap er niets van. Ik werk met Office for Mac 2011, ik hoop niet dat dat iets uitmaakt.

Ik hoop dat iemand mij hiermee nog kan helpen.

Bijlagen

Lukt het hiermee?

Code:
=AFRONDEN.BENEDEN(AFRONDEN(Z18;10);1/96)

Hoi HSV,

Hartelijk dank, dat ziet er al weer ietsjes beter uit, het is net of er een afwijking in zit die op deze manier opgelost moet worden, kun je me ook laten "zien" hoe deze formule in elkaar zit? Misschien kan ik zelf wat proberen.

ik heb het bestand met de huidige stand van zaken bijgevoegd.

Bijlagen

Hallo Gotty,

Ben er nog niet tevreden over, maar dit is wel de bedoeling?
Code:
=ALS(Z18>=AFRONDEN.N.VEELVOUD(Z18;1/96);AFRONDEN.N.VEELVOUD(Z18;1/96);AFRONDEN.BENEDEN(AFRONDEN(Z18;10);1/96))

Hallo Gotty,

Ben er nog niet tevreden over, maar dit is wel de bedoeling?
Code:
=ALS(Z18>=AFRONDEN.N.VEELVOUD(Z18;1/96);AFRONDEN.N.VEELVOUD(Z18;1/96);AFRONDEN.BENEDEN(AFRONDEN(Z18;10);1/96))

Hoi HSV,

in de meeste situatie's doet deze formule het maar niet altijd, het gaat steeds alleen bij de kwarten verkeerd; hele uren (:00), kwartieren (:15), halve uren (:30) & 3 kwartieren (:45).

Heb je het bestand gedownload?

Zo te zien alleen met hele uren, kwartieren gaan goed.

Maak eens een dummy met in kolom A wat diverse tijden en in B het resultaat.

Zal ik doen, ik moet alleen even een betrouwbare manier vinden om al die data in te voeren.

De formule zou toch moeten voldoen in mijn testje.

Bijlagen

Bedankt, je bestand werkt inderdaad, ik ben nu je bestand aan het onderzoeken. Je hoort zo snel mogelijk.

Er zit een verschil is tussen Office for mac en gewone office want in jouw bestand werkt zelfs de oplossing van plongske. Dan kan ik het in een keer wel, kijk maar.

Bijlagen

Klopt inderdaad.

Waar het verschil met jouw bestand zit weet ik niet, ik zal het nog eens bekijken.
Iets eenvoudiger geschreven.
Code:
=AFRONDEN.BENEDEN(A249;1/96)

Er zit géén verschil tussen, als ik in een nieuw leeg bestand, ook zo'n testje doe werkt de formule wel vanaf 0:00 t/m 3:00 dus 3 uren. Heel erg bedankt voor dit inzicht, ik klooi nog even door, als ik hier geen vraag meer stel zal ik de status op opgelost zetten.

Zorg eens dat Z18 op 2:00 staat, en zet de eigenschap op getal met 21 decimalen.
Zet in een cel 2:00 en zet daar de eigenschap op hetzelfde.
Daar is je verschil.

In het bestand wat je geplaatst heb is een afwijking, dus een verschil.
Als daar 2:00 staat wordt met de formule over cel Z18 1:45 uur.
Dat is een verschil van een kwartier.

We vernemen het wel als het op opgelost staat.

Dat klopt, dat is niet goed, maar ik zo net onderstaand bestand gemaakt, en daarin gaat het goed, maar zodra al die formules erachter zitten in het echte document gaat het niet goed.

Bijlagen

Zorg eens dat Z18 op 2:00 staat, en zet de eigenschap op getal met 21 decimalen.
Daar is je verschil.

dat zal ik eens doen, en zal ik dan die formule van plongske gebruiken?

Daar is je verschil.

Zet eens in een cel 2:00 met de opmaak op getal met 21 decimalen
Zorg dat Z18 ook op 2:00 staat, en zet de opmaak hetzelfde.

Daar is je verschil.

Heb ik gedaan maar komt bij mij hetzelfde uit: 0,0833333333333333

Z18 = 0,083333333333333​2000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan