Tijd berekenen wanneer gebruiker inaktief is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vuurbok

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2010
Beste mensen,

Mocht het zo zijn dat er hier al eerder een vraag gesteld is over hoe de tijd berekend kan worden hoelang de gebruiker inaktief is, dan bied ik mijn excuses alvast. Ik heb eerst alles zelf uitgezocht, maar tot nu toe niks gevonden. Ik zou graag deze tijd willen berekenen opdat de database automatisch kan sluiten als de tijd om is. Weten jullie misschien hoe ik dit kan doen? :D

Voor de rest een fijne dag toegewenst! :cool:

P.S. Ik maak het gebruik van Access 2003.

Laatst bewerkt:
dit is toch eventueel in de AD te zien?

Laatst bewerkt:
gaat het hier om meerdere gebruikers in bv een bedrijfsnetwerk?

Wil ik ook wel weten :)
Ondertussen kunnen we wel antwoord geven op de vraag natuurlijk. En dat is: extra formulier op de achtergrond mee laten draaien met een Timer event.

sorry ik had een vage typo... ik bedoelde AD en dat staat voor active directory... maar bij nader inzien kun je daar alleen zien hoelang een gebruiker al actief is, niet hoelang hij niet meer actief is volgens mij...

Ik maak inderdaad gebruik van een bedrijfsnetwerk waarop mijn database draait. Ik werk in het ziekenhuis en meerdere mensen kunnen daarop komen via hun eigen pc. Vaak laten die mensen deze database staan zonder het af te sluiten. Daardoor moet ik iedere keer langs iedereen gaan om na te gaan wie nog ingelogd staan als ik de database graag wil updaten. Daarom dacht ik bij mijzelf dat het mogelijk moet zijn om deze mensen uit de database te kunnen "schoppen" als ze te lang inaktief zijn. Of op een knopje drukken zodat database bij iedereen afgesloten is. :)

is die "eigen PC" hun PC thuis?
zo ja, maken ze dan gebruik van VPN ofzo? want daar kun je toch een sessie time limit aan koppelen?

Nee, die pc's staan ook op het werk die ook aangesloten zijn op het bedrijfsnetwerk. De database kan vanuit de server opgeroepen worden via een snelkoppeling die gekoppeld is aan zowel security en database. Maar eigenlijk kunnen ze nu ook thuis de database openen, dat is nieuw voor ons allemaal. Dit is pas geleden voor elkaar geregeld op ons werk. :)

OctaFish,

Heb je misschien een handig voorbeeld voor mij wat je ermee bedoelde? :D

Gewoon Access 2003 zoals eerder aangegeven. Of bedoel je misschien wat anders? :confused:

dus andere gebruikers gebruiken access om in de database te komen?
zonder te veel op de stof in te gaan wat voor database is het en wat voor gebruikers gebruiken de data?
of gebruiken de gebruikers een programma die gebruik maakt van de database?

Of op een knopje drukken zodat database bij iedereen afgesloten is
je kunt natuurlijk je SQL service stoppen en opnieuw starten dan is iedereen er uit als het goed is... maar of dit de voorkeur heeft is maar de vraag

@DijsnK: Ja, alle gebruikers (o.a. beheerders en gebruikers met beperkingen) kunnen daarin komen met hun wachtwoord en inlognaam. Als ik je vraag goed begrepen heb, is het een database die opgebouwd is in Microsoft Office Access versie 2003. Er worden geen andere programma's gebruikt om de database te openen. Dus met alleen Access 2003 wordt de database geopend. :)

Tja, het lijkt mij niet zo verstandig om iedereen abrupt de database uit te gooien zonder vooraf een waarschuwing dat de database afgesloten wordt. Het zou wel mooi zijn om op een knop te drukken waardoor iedereen via de database op de hoogte is dat de database over een bepaalde tijd afgesloten wordt vanwege de onderhoud. :D

Laatst bewerkt:
@Wampier: Bedankt! Dat is wat ik nodig heb! Die kan ik goed gebruiken om ervoor te zorgen dat als er nog geen reaktie is op een verzoek om ervoor te zorgen dat de database niet afgesloten wordt, de database alsnog afgesloten wordt door een extra VBA-regel te schrijven en Cancel-button te plaatsen als voorbeeld. :D

Een nieuwsgierig vraagje: Hoe werkt het dan met dat voorbeeld van mass logout? Wordt er dan iedereen in één keer uitgelogd als ik de database moet updaten of wat dan ook? Is het zoiets dezelfde als op een knop drukken om iedereen uit te loggen na een waarschuwing? :D

@OctaFish: Volgens mij doelde je ook op deze oplossing van Wampier? :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan