Tijd/datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstroger

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2001
Bij het opstarten van de PC zijn datum en tijd niet correct ingesteld.
Ik veronderstel dat het batterijtje op het moederbord bijna op is.
Is er een mogelijkheid om dit batterijtje te testen?
Hoe moet je dit vervangen zonder dat er informatie verloren gaat?

mvg,

Batterij

Eigenlijk is het een klein accutje.

Als je het vervangt terwijl de netspanning op je PC staat, raak je niets kwijt. Wel voorzichtig dat je niet ergens kortsluiting maakt.

Als je het zonder doet kan hij terug gaan naar zijn standaard instellingen van zijn Bios, maar dat is ook geen ramp.

Afhankelijk van je mobo gaat je klok terug naar 1980 of 2001 als hij geen spanning meer krijgt.

Eric.

P.S. gebruik rockettime om je klok op tijd te houden.

Laatst bewerkt:
Eric_Daleboudt zei:
Eigenlijk is het een klein accutje.

Als je het vervangt terwijl de netspanning op je PC staat, raak je niets kwijt. Wel voorzichtig dat je niet ergens kortsluiting maakt.

Als je het zonder doet kan hij terug gaan naar zijn standaard instellingen van zijn Bios, maar dat is ook geen ramp.

Afhankelijk van je mobo gaat je klok terug naar 1980 of 2001 als hij geen spanning meer krijgt.

Eric.

P.S. gebruik rockettime om je klok op tijd te houden.
Een accutje? hoezit dat dan met vervangen? dan komt er toch gewoon weer een lithium batterijtje in? zo'n Cr2032ding die zijn toch niet oplaadbaar?!?!

Ja Hoor

Dat Type nummer zegt iets over het formaat en de spanning.

Mijn oude PC die ik niet vaak gebruik en dus ook niet permanent aan de spanning hangt zegt bij het opstarten altijd dat het 1980 is.
Als ik de tijd dan goed zet, zegt hij de volgende dag de juiste datum en tijd.

En dacht nu echt dat mijn PC uit 1998 zo'n super batterij had dat hij het nu nog steeds doet.

Als je wilt weten of dat knoopje en oplaadbare is, sluit hem aan op een regelbare voeddng en jaag er 0,5 ampere door heen (maar kort hoor, vaak is een seconde geoeg). Als hij warm werd, was het een accu. Mch hij leeg zijn da duurt het even voor hij warm wordt.

Eric.

@ TS nooit van google gehoord ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan