• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd in berekenen versnellen...hoe..en hoe de VB codering versimpelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanL66

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
ik wil een berekening versnellen en de coderen vergemakkelijken
Ik probeer samen met een Coder een programma te maken die mij 6 tot de macht van 80 kan berekenen..

BV:
ik het een macht verhouding van
6^10 dat is ong 60.000.000 verschillende opties die hij moet berekenen

maar ik moet ong 6 tot de macht van 80 hebben dat is ong 94 cijfers aan opties
Hoe lang duurt z'n berekening?
en hoe kan ik dit versnellen buiten een 100 voud van een NASA computer te hebben..

als ik mij niet vergis dan duurt een berekening van 60milj opties ong 1 minuut
Als ik dan die 94 cijfers moet bereken dan duurt dat 1000=den jaren...
Dan heeft de NASA computer zelfs geen zin meer....

dus als voorbeeld

ik heb in 1 kolom C en F staan en dat ongeveer 80 cellen omlaag = 80 dus
en 2 letter N en W die alle twee.... 3 verschillende kleuren hebben = 6 dus

Zie bijlage
daar staat beschreven op BLAD2 wat de bedoeling is.

Kunnen jullie mij in de juiste richting sturen of een voorbeeld geven in deze excel

bestand

Ik zou dit erg op prijs stellen
Bekijk bijlage Test1.xlsx

Misschien ligt het aan het tijdstip van posten, maar ik snap er geen sikkepit van.
Als er iemand is die hier chocola van kan maken, dan lust ik ook wel een stukje. :d
Mijn simpele computer geeft terstond antwoord als ik =6^80 intype, dus dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Ik snap het helaas ook niet. Ik begrijp dat het gaat om het aantal mogelijke combinaties, maar daar houdt het op.

Ik ga er vanuit dat je weet wat machten zijn

6 tot de macht van 80 geeft mij 94 cijfers aan mogelijkheden
dus 'n 1 met 93 nullen

calculator op wetenschappelijk zetten
dan 6 typen dan op het knopje waar XY staat en dan 80 typen en dan = typen
nu weet je wat de uitkomst is......94 cijfers dus = 94 cijfers aan mogelijkheden om een positieve uitkomst te krijgen

als ik dit wil laten berekenen dan duurt dat ong 1000-den jaren
mijn vraag is dus...

In kolom A zit de formule dat de CODE in kolom C en de uitkomst in kolom B berekend
als jij op de A5 Cell klikt en vervolgens in de Formule balk dan kan je zien wat hij berekend en hoe het berekend
Als jij rustig de tijd neemt om het te willen begrijpen dan is het een piece of cake
je moet het wel willen begrijpen

je ziet nu 1 kolom B van deze informatie maar ik heb er wel 1000 of meer...hij moet dit allemaal berekenen zodat ik één code heb dat in kolom C staat
en dan minimaal 3 positieve of meer cijfers heb....
dan kan ik deze Code gebruiken in mijn andere software die andere uitkomsten moet testen...........

en die berekening duurt nu te lang.............
hoe kan ik deze berekening versnellen
is er een programmeer taal dat dit kan versnellen...?
dat is waar het eigenlijk om gaat!

Offtopic, maar niet geheel onbelangrijk: Johan, je maakt jezelf niet heel populair op deze wijze. Overigens is het handig als je aan cross-posting doet om de link erbij te plaatsen.

Johan,

ikk heb mijn uiterste best gedaan om te doorgronden wat je bedoeling is, maar het is helaas niet gelukt.
Waarschijnlijk ben je te intelligent voor mij. Als je zou willen proberen om in een nieuwe bijlag STAP voor STAP uitleg te geven wil ik het nogmaals proberen en anders geef ik het op.

Ik heb de reacties van snb, cobbe en gast0224 + die van JohanL66 weggehaald. (deze hebben immers weinig te doen met het topic)

@JohanL66, Ik volg nu een aantal threads en ben het met de heren (of dames) eens dat de uitleg soms wat te kort schiet.
Ikzelf zal dat als geen ander begrijpen (ik verwoord ook niet al te best). Als verschillende helpers dan vragen om wat uitleg dan is het wel fijn als dat op een normale neutrale manier kan gebeuren.

Uw probleem , en manier van werken, zal voor u wellicht volstrekt duidelijk zijn. En ik snap dat u denkt dat het "simpel" of "netjes" is. Echter zijn uw hersenspinsels anders dan die van mij, of een andere helper, en zal er soms wat extra uitleg nodig zijn. ( In de praktijk zijn hier zelfs deskundige mensen voor nodig )

Als ik een voorstel mag doen om uw reactie's met uitleg richting de rest van de helpers te verbeteren mag doen dan zou ik het als volgt aanpakken:

1. Upload een voorbeeldbestandje met evt. de staat voor en na de code. (bijv. cel a moet groen zijn en die is nu wit, dan is cel a op 1 bestand wit en op de andere groen).
2. Leg stap voor stap uit wat het bestand nu al doet en hoe het globaal werkt.
3. Leg uit wat het bestand niet doet, en wat hij zou moeten doen. (stapsgewijs.)
4. Kom met evt. zelf bedachte voorbeelden om de situatie te verduidelijken.

Ik wil u dan ook vragen iets vriendelijker, en het liefst wat duidelijker, te antwoorden richting de andere helpers. Iedereen zit hier vrijwillig en doet zijn/haar uiterste best om uw probleem te verhelpen.
Al met al hoop ik dat we zonder al te veel discussie een mooi resultaat kunnen verwezenlijken en dat u aan het eind van de dag geholpen bent.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maak combinatiecodes van letters en kleuren, dat maakt het een stuk duidelijker.

CB(lauw)
FB(lauw)
CR(ood)
FR(ood)

WB(lauw)
WB(lauw)
WR(ood)
WR(ood)
WZ(wart)
WZ(wart)

NB(lauw)
NB(lauw)
NR(ood)
NR(ood)
NZ(wart)
NZ(wart)

Ik kom met 6^80 uit op ongeveer 77 cijfers in de uitkomst (1.78689910246017 * 10^62), nu begrijp ik het ook niet meer, TS heeft het over 94 cijfers. Bij 77 cijfers had ik waarschijnlijk een kant en klare oplossing.

Kees

ja ik snap dat je het nu ook niet begrijpt...ik heb dit

1,7868991024601705453143247728944e+62
dat is dan 94 cijfers
maar goed ik weet niet waarom wij een verschil hebben

Laatst bewerkt:
Laten wij het netjes en professioneel houden...

Ik heb misschien jullie te hoog ingeschat daar ik dacht dat jullie 20.000 keer intelligenter waren dan ik.......DIT IS POSITIEF BEDOELT:D
Ik ging er vanuit dat jullie de echte Excel Guroe's waren,, en dat is dan mijn fout om te denken dat jullie de Excel sheet wel zouden begrijpen
Maar goed het is wat het is, dus laat ik nu even wat duidelijker zijn.

Ik leg de 3 kolommen uit wat deze doen A,B en C

W = het tegenovergestelde als...... van de letters in kolom B( dus is het een F dan wordt het een C is het een C dan wordt het een F)
N = hetzelfde als ....van de letters in kolom B(Dus is het een F dan wordt het een F is het een C dan wordt het een C)
het boven genoemde staat dus in kolom C

Wat doen de kleuren:

ZWART gaat één regel omhoog..DUS voor de LETER W:
Als de op regel C5 Code W=Zwart is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B4 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter F dan wordt de letter C in Cell A5 weergegeven.

ROOD gaat twee regels omhoog..DUS voor de LETER W:
Als de op regel C5 Code W=ROOD is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B3 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter C dan wordt de letter F in Cell A5 weergegeven.

BLAUW gaat drie regels omhoog..DUS voor de LETER W:
Als de op regel C5 Code W=ROOD is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B3 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter C dan wordt de letter F in Cell A5 weergegeven.

het is dus simpel................nu doen we de N

ZWART gaat één regel omhoog..DUS voor de LETER N:
Als de op regel C5 Code N=Zwart is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B4 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter F dan wordt de letter F in Cell A5 weergegeven.

ROOD gaat twee regels omhoog..DUS voor de LETER N:
Als de op regel C5 Code N=ROOD is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B3 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter C dan wordt de letter C in Cell A5 weergegeven.

BLAUW gaat drie regels omhoog..DUS voor de LETER N:
Als de op regel C5 Code N=ROOD is dan controleert de Formule in Kolom A de Cell B3 welke Letter deze heeft..
B4 heeft de letter C dan wordt de letter C in Cell A5 weergegeven.

en Vice Versa...............

is dit voor jullie zover duidelijk?

@JohanL66,
Ik begrijp het verschil ook niet goed waarom ik maar 77 cijfers krijg, en jij 94. Als je vind dat wij 20.000 keer intelligenter zijn dan jij, snap ik wel dat het lastig voor je is om uit te leggen wat je nu precies wilt.

Ik stap ook even uit dit draadje.

Kees

Kees

1,7 * 10^62 creëert een getal met 63 cijfers.
Niet iedereen is bekend met de e in een wetenschappelijke notatie.

Ik heb een moderator gevraagd of deze OP van het forum uitgesloten kan worden.

Laatst bewerkt:
@JohanL66,

Jammer dat het zo heeft mogen lopen, alle hulpers hier proberen te helpen en ook ik heb geprobeerd het evenwicht te behouden.
Ik heb alle ongepaste berichten verwijderd en sluit bij deze de vraag.
Accounts verwijderen doen we niet zomaar en dat gaat ook nu dus niet gebeuren.
Ondanks alles toch een fijne avond gewenst :d

@alle helpers,

Bedankt voor het proberen te helpen en een prettige avond verder ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan