• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd in grafiek goed zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

SuperFerry

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2016
Bekijk bijlage helpmij tijd.xlsx

Best forum leden.

Ik heb een aantal meetwaarden die tussen 07.00 en 08.00 zijn gemeten.
Deze wil ik graag in een grafiek zetten, met een resolutie van 1 minuut.
Het tijdsinterval tussen de meetwaarden is echter onregelmatig, ik wil wel een normale lineair grafiek hebben

Het lukt mij helaas niet om de tijd as goed te krijgen. Uiteraard wil ik gewoon een tijdbasis, waarop ik kan uitlezen welke waarde wanneer bereikt is.
Echter wordt er een hele rare tijdbasis gemaakt
ZIe bijlage met een voorbeeld bestand.
Ik hoop dat jullie mij kunnen uitleggen hoe ik de waarden op de X-as nu laat overeenkomen met de werkelijke tijd.
Alvast hartelijk dank!

Waarbij dan vooral de weergave eenheden (display units) het euvel lijkt te zijn: die staat ingesteld op honderden i.p.v. geen (none).

*** Waarschuwing, ook voor andere belangstellenden ***
In het originele bestand in post #1 zijn complete kolommen in de grafiek als gegevensbereik opgenomen, i.p.v. alleen het feitelijke bereik van de gegevens.
Dat veroorzaakte bij mij dat Excel bijna - Excel 2016 - of helemaal - Excel 2007 - bleef hangen.
In de bewerkte versie in post #2 is een veel kleiner gegevensbereik gedefinieerd en dan is er geen probleem.

Laatst bewerkt:
@MarcelBeug, bedankt voor je toevoegingen.
Zodoende hebben we betere lessons learned :)

Hartelijk dank!
Volgend probleem komt nu boven water, ik zal even alles uitleggen:

ik heb een gegevens bestand waarin gebeurtenissen geteld zijn. Elke minuut is weggeschreven hoeveel gebeurtenissen geteld zijn.
Het kan voorkomen dat er een minuut niets gebeurt, dan wordt er ook niets weggeschreven, deze waarden ontbreken dus.
De tijdspanne is van 08:00 tot 20:00.

ik wil een grafiek maken met een voortschrijdend gemiddelde van 30 minuten. (dus gemiddelde van afgelopen 30 minuten, iedere minuut berekend)
Ik heb dus ook de meetgegevens nodig als de meetwaarde 0 is geweest.
(Dit kan natuurlijk handmatig, maar het gaat in totaal over een meting gedurende 12 uur, erg veel werk dus.)

in de bijlage mijn complete meetwaarden.
Kolom A: tijd van meting (totaal 520 metingen)
Kolom B: gemeten waarde tijdens die minuut
Kolom C: door mij aangemaakt: iedere minuut (totaal 722 minuten)
kolom D: verticaal zoek functie om bijhorende waarde uit Kolom B te vinden bij de gewenste tijd.

De bedoeling is dus dat ik Kolom C en D in een grafiek uiteen zet, en in Kol
Helaas werk de vertic.zoeken (vert.lookup) functie niet.
Ik denk omdat Kolom A een tekst is en Kolom C een tijdswaarde.

Hoe kan ik nu Kolom A en Kolom B snel aanvullen met de meetwaarden die 0 zijn voor het voortschrijdend gemiddelde te meten?
(ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb)

Bijlagen

Probeer het zo eens.

PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(TEKST(C2;"uu:mm");$A$2:$C$520;2);0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan