• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijd in min zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpmijb

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
hallo allemaal,

Ik heb een bestand van mijn werkuren gemaakt. Nu zou ik willen dat de tijd, indien ik uren tekort kom, in min komt te staan bijvoorbeeld -16 uren of zoiets. Nu gaat het goed tot alles in de plus blijft.
Ik laat de inhoud van de cellen met de gepresteerde uren optellen min het aantal weken maal 38 uren.
Hoe kan ik dit voor elkaar brengen dat ik zie dat ik in de min zit.

Excel kan inderdaad niet rekenen met negatieve tijden.
Via enkele omwegen is wel wat te doen.
Post even een .XLS bestandje dan kunnen we zien wat we voor je kunnen doen.

=ALS(H3>G3;H3-G3;G3-H3)

Als H3>G3 dan H3-G3, als dat niet zo is dan G3-H3

Er wordt dus eigenlijk gewoon het kleinste getal van het grootste afgetrokken zodat de uitkomst altijd positief is.
Hiermee zou je voor tijd voorkomen dat er #### in de cel worden geplaatst. Je zou daarna bijvoorbeeld met een voorwaardelijke opmaak de cel of tekst anders kunnen kleuren als het een negatieve tijd zou moeten zijn.

Hier mijn oplossing
Een beetje dynamisch gemaakt zodat je hem voor verschillende jaren kunt gebruiken.
Alle cellen met een rood lettertype heb ik aangepast.

Hoor graag commentaar.

Bijlagen

@hazesoft
Niet handig om met password beveiligde bestanden te plaatsen.
Daar is niet zoveel van te leren.

Je formule klopt (uiteraard)
Het probleem met zo'n notatie / layout is als je totalen wilt hebben.
Je kunt op die manier niets optellen wat negatief en positief staan door elkaar.

@hazesoft
Je kunt op die manier niets optellen wat negatief en positief staan door elkaar.

Nu biedt Excel eindeloos veel mogelijkheden.
Ik snap niet dat MicroSoft nog niet bedacht heeft dat tijden (te laat komen en zo) ook negatief kunnen zijn!

Popipipo,

Zo had ik het nog niet bekeken om rechts de overuren en de minuren nog eens apart te zetten. Dit heeft wel een beter overzicht om dan de boel samen te tellen.
Deze formule begrijp ik echter niet goed:=ALS(J6="te kort";I6;"")
Kan dit eens vertaald worden? Ik begrijp graag wat ik toepas om er ook iets van op te steken natuurlijk :)

Ik snap niet dat MicroSoft nog niet bedacht heeft dat tijden (te laat komen en zo) ook negatief kunnen zijn!

Daar kun je nog uren over redetwisten.
Wat denk je bv over de stelling

Ik heb min 3 uur gewerkt
Dan heb je dus niet gewerkt
Dus aantal werkuren is 0

=ALS(J6="te kort";I6;"")

De rest uren van vorig jaar zijn dit
'Te kort' houd in: "negatieve uren" Dus te kort gewerkt'
'Te veel' houd in: "positieve uren" Dus te veel gewerkt

Zo komen de uren in je juiste kolom te staan.

Merci Trucker10,

wat een luxe hier zeg. Ik heb al heel wat stof om er eens goed mijn koppeke over te breken.:)
Ik hou jullie op de hoogte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan