tijd is rijp om te overclocken, maar hoe...

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahmet1984

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2002
ik dacht bij me zelf na al dat gelees over het overclocken om dit zelf ook eens uit te proberen, maar ik heb geen ervaring mee dus aub advies.

mijn hardware:
asus a7v266
2400+
2*256 ddr2100
geforce
ik heb enkele dingetjes uitgeprobeert zoals in het bios de multiplier verhoogt van 15 naar 16*133, maar helaas winxp starte niet meer. ik heb in de bios de mogelijk om te kiezen voor manual, 2000mhz of 2666. ik heb natuurlijk 2666 ook geprobeert maar dat werkte dus ook niet.

wat moet ik nou doen om meer uit deze systeem te halen(behalve nieuwe hardware aanschaffen)?

De multiplier zal op je processor gelockt zijn.
Deze kan je dus niet wijzigen.
Je moet kijken of je de Front Side Bus(FSB) kan verhogen.
Doe dit stapje voor stapje.
Zorg voor goede koeling.
Wat je sneller laat lopen dan het kan, wordt warmer dan normaal.

ik dacht bij me zelf na al dat gelees over het overclocken om dit zelf ook eens uit te proberen

wat moet ik nou doen om meer uit deze systeem te halen

Is dit de enige reden? Of wil je gewoon zie hoe ver je kunt komen o.i.d?

Want met alleen de FSB verhogen merk je amper tot geen verschil qua snelheid.. of je moet hem tot een 3000+ klokken ofzo.. maar dan nog.

Waar je ook op moet letten is of je moederbord een 'pic-lock' heeft want bij de meeste moederborden gaat de snelheid van de pci bus mee omhoo als je de FSB verhoogd en daar hebben een heleboel pci kaarten een hekel aan. Dus als je de mogelijkheid hebt om de pci bus op de normale snelhied te laten draaien is dat wel aan te raden, je hebt dan ook een grotere kans op een stabiele overclock.
Er staat wel weer tegenover dat als je de pci snelhied ook verhoogd het hele systeem ook weer sneller presteerd, ik heb zelf de snelheid van m'n pci bus met 20% stabiel omhoog gekregen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan