• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd notatie omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theknurt

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo,

Hoe kan ik een tijd die genoteerd staat als 818 (acht-honderd-achtien) omzetten naar een excel tijdnotatie 08:18 uur ?

andere voorbeelden:

1055 >> 10:55 uur
1850 >> 18:50 uur

Thanks voor het meedenken.......

Code:
=TIJD(LINKS(A1;LENGTE(A1)-2);RECHTS(A1;2);0)

Gr,

Joske

De oplossing van Joske2000 haalt voor 90% het gevraagde, alleen de tijden tussen 0000 en 0059 uur (00:00 en 00:59) geeft excel een #waarde! melding.
Is daar nog iets voor op te lossen ?

Txs.

Dit krijg ik als resultaat. Lijkt mij niet goed.
1300 1:00 PM
1055 10:55 AM
1850 6:50 PM
818 8:18 AM

Of deze:
Code:
=TIJDWAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-2)&":"&RECHTS(A1;2))

Wel de cel met de formule op notatie Tijd zetten.

Hey JeanPaul28,

Ik moet werken vanuit een bestand waar de waarden al militarisch genoteerd staan.
Dus is de VBA om te buigen naar een formule die ik kan gebruiken ?

Of deze:
Code:
=TIJDWAARDE(LINKS(A1;LENGTE(A1)-2)&":"&RECHTS(A1;2))

Wel de cel met de formule op notatie Tijd zetten.

Hoi Edmoor,

Ik krijg bij de tijden tussen 001 en 0059 (00:01 en 00:59) niet de juiste waarde.....
Is dat nog te corrigeren ?

Knipsel.PNG

Doet het bij mij prima, maar dat moet je er wel voor zorgen dat kolom A als Tekst is ingesteld.
Er spelen dus meer zaken mee dan alleen het zichtbare, daarom is een voorbeed document altijd zo belangrijk.
Met een plaatje komen we daar niet achter.

@Edmoor
Die waarden zijn prima. Maar niet het resultaat waarom gevraagd wordt.
(acht-honderd-achtien) omzetten naar een excel tijdnotatie 08:18 uur ?
andere voorbeelden:
1055 >> 10:55 uur
1850 >> 18:50 uur

Doet het bij mij prima, maar dat moet je er wel voor zorgen dat kolom A als Tekst is ingesteld.
Er spelen dus meer zaken mee dan alleen het zichtbare, daarom is een voorbeed document altijd zo belangrijk.
Met een plaatje komen we daar niet achter.

Het bestandje even uitgekleed.

In de A-kolom staat alle bron data en in de B-kolom komen de tijdwaardes te staan.

Bekijk bijlage helpmij militaire tijd.xlsx

Laatst bewerkt:
@Senso:
Dat klopt toch? 818 = 08:18 in de ochtend, dus AM.
1850 = 6:50 in de avond, dus PM
Afhankelijk dus van de tijdnotatie.

Het bestandje even uitgekleed.

In de A-kolom staat alle bron data en in de B-kolom komen de tijdwaardes te staan.Bekijk bijlage 306651

De lege, 1- en 2-cijferige getallen zijn geen getallen die omgezet kunnen worden naar een tijd.
Dat zijn ook geen geldige militaire waarden.

Zorg ervoor dat het geen Standaard of Getal notatie is maar Tekst.
Anders zal het na afspraken over hoe te handelen bij bepaalde waarden het beste in VBA kunnen worden gedaan.

Laatst bewerkt:
De lege, 1- en 2-cijferige getallen zijn geen getallen die omgezet kunnen worden naar een tijd.
Dat zijn ook geen geldige militaire waarden.

Zorg ervoor dat het geen Standaard of Getal notatie is maar Tekst.

Okay, heb inderdaad nu het een en ander omgezet naar de juiste waarden en nu werkt het inderdaad voor deze lastige tijden !!

@Edmoor
Dat klopt toch? 818 = 08:18 in de ochtend, dus AM.
1850 = 6:50 in de avond, dus PM
Afhankelijk dus van de tijdnotatie.

Dat klopt, maar TS vraagt om een resultaat in 24-stunden modus. Dat had je niet begrepen.;)

Okay, heb inderdaad nu het een en ander omgezet naar de juiste waarden en nu werkt het inderdaad voor deze lastige tijden !!

Begrijp ik niet. Blijft een feit dat het voor 1-2 cijferige getallen niet werkt. En nu werkt het ineens voor lastige tijden? Wat bedoel je?

Deze nog gevonden.

Laatst bewerkt:
Dan zet je dus de betreffende cel in een 24-uurs tijdnotatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan