• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd omrekenen per shift

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvanwitsen

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Beste lezers,

ik zit met de handen in het haar. Ik ben een sheet in excel aan het maken waarmee ik actuele outputs en rendementen kan berekenen. Nu werken wij in ploegendienst en wil ik elk uur per 8 uur de actuele standen uitrekenen.

Ik zit alleen met de vraag hoe ik de tijd omzet. Als ik bijvoorbeeld 03:30 uur invul moet de Uptime 5.50 zijn, immers begint het rekenen vanaf 22:00 tot 06:00 ( is 8 uur ). Dus als ik 4:30 uur invul moet er 6.50 staan. Heeft er iemand een idee?

Als de vraag niet duidelijk is, dan lees ik dat ook graag. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Beste mvanwitsen,

Heb je hier iets aan ?

Als middernacht tussen de begin- en eindtijd valt, moet u rekening houden met het tijdsverschil van 24 uur.
Dit doet u door het getal 1 toe te voegen, waarmee een periode van 24 uur wordt aangeduid.
Tijdinstelling -> :mm
17:00 23:00 6:00 = (=B18-A18+ALS(A18>B18;1)
22:00 6:30 8:30
6:30 17:00 10:30
22:00 7:00 9:00
Groeten Georgyboy,

Ok, hier had ik ook nog geen rekening mee gehouden. Ik heb er inderdaad wat aan. Nu wil ik nog weten hoe ik dan de Uptime weergeef. Als ik om 22:00 gestart ben en ik wil om 02:30u. de resultaten weten, dan vul ik in en zel 02:30 in en in de cel genaamd Uptime zou dan 4.50 naar voren moeten komen.

Zou je me hiermee ook kunnen helpen?

Bedank! Marco

Met een fictief voorbeeldje en daar wat uitleg ( manueel ingevuld ) wat je wil bereiken zouden meerdere helpers een poging tot .. doen

Voor de duidelijkheid met wat ik bedoel heb ik het bestand toegevoegd. Onderin bij "Time last packed pallet" voer ik dan de tijd in en dan zou daarnaast onder "Uptime" de omgerekende tijd moeten verschijnen.

Heel erg bedankt alvast voor de moeite.

Marco

Bijlagen

Nee, dat is niet de bedoeling. Ik zal handmatig de excelsheet invullen, dan wordt het misschien duidelijker. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bedankt.

Bijlagen

Dit is precies wat ik bedoel!! Heel erg bedankt, ik heb de formule bekeken en ben toch blij dat ik om hulp heb gevraagd.

Super Thanx!

Marco

Dit is dus voor de Nachtdienst van 22:00 tot 06:00. Moet ik nu nog ergens rekening mee houden als ik de Ochtenddienst invul van 06:00 tot 14:00 want dan komen natuurlijk andere Uptimes naar voren. Evenals voor de middagdienst van 14:00 tot 22:00.

Thnx!

Laatst bewerkt:
Marco

Dit is dus voor de Nachtdienst van 22:00 tot 06:00. Moet ik nu nog ergens rekening mee houden als ik de Ochtenddienst invul van 06:00 tot 14:00 want dan komen natuurlijk andere Uptimes naar voren. Evenals voor de middagdienst van 14:00 tot 22:00.

Thnx!

Ik had daarjuist al een aantal testjes gedaan met andere uren ;) b.v. 11:00 / 12:00 enz. ik vermoed dat je niet in de problemen komt met andere diensten ( schiften ) . het is voor ons ook steeds leerijk om een formule in elkaar te krijgen :thumb:

Terwijl we toch bezig zijn met een andere aanpak van formule eerst de uren naar decimaal omzetten en dan verder rekenen ( formule is korter en minder ( ) )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ok dit is duidelijk. Maar, ik wil niet zeurderig overkomen, eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als ik de ochtendshift begin om 06:00 de uptime weer 0.00 zou moeten zijn evenals ik de middagdienst begin om 14:00, dan zou de uptime ook weer 0 moeten zijn, voor de duidelijkheid:

Ochtenddienst 06:00 - 14:00 | Uptime 0.00 tot 8.00
Middagdienst 14:00 - 22:00 | Uptime 0.00 tot 8.00
Nachtdienst 22:00 - 06:00 | Uptime 0.00 tot 8.00 ( zoals dit nu al is geformuleerd ).

Als ik in de eerste regel van de sheet i.p.v. 22:00 nu 06:00 invul dan is de uptime meteen al 8.00, terwijl dit dan eigenlijk weer 0.00 zou moeten zijn.

Misschien vraag ik wel teveel, maar ik weet ook dan ik excel heel veel mogelijk is.

Begrijp je wat ik bedoel?

Groeten, Marco

Dit zal waarschijnlijk al een stapje naar VBA zijn if intersect ........clearcontents ( range... ) dit is nog geen macro code ! ik bekijk of ik er kan komen via een formule .
In excel is heel veel mogenlijk ;)

De beste manier zal zijn om het via een macro te doen .
Hier al een korte aanzet ik wis de beide ingevulde cellen en zet dan de formule terug . ( kan beter wacht op de andere helpers voor ............ )
Code:
Sub wis_uren()

Range("D23:E31,H23:I31").ClearContents

Range("H23:I23").FormulaR1C1 = "=IF(RC[-4]="""","""",IF(RC[-4]*24>=22,(RC[-4]*24)-24+2,(RC[-4]*24)+2))"

Range("H23:I23").AutoFill Destination:=Range("H23:I31"), Type:=xlFillDefault

End Sub

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan