• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd omzetten in aantal seconden

Status
Niet open voor verdere reacties.

carlocarlo

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2009
Wie kan mij helpen met een formule waarmee ik de tijdsaanduiding kan omzetten naar een aantal seconden?
Bijvoorbeeld : 06:32:00 zal dan worden omgezet naar 390 (zie cel h2 in bijgaand excelbestand)

Bijlagen

in H2 staat 6:32:00, dus 6 uur 32 minuten 0 sec.
Tik in I2 de formule +h2/60 en geef daar de opmaak [ss] aan

Optie 2 tik in I3 de formule +H2*24*60 zonder opmaak, dan krijg je daar echte seconden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
06:32:00 zal dan worden omgezet naar 390

Afgezien van wat @cow18 al gemeld heeft, hoe kom je van 06:32 naar 390 seconden?

Volgens mij zou dat 392 moeten zijn

Ik snap geen enkele van jullie allemaal : 6 u en 32 min = 23.520 seconden toch ?

Ik denk dat er met 6:32:00

6 minuten en 32 seconden wordt bedoeld maar verkeerd is aangegeven in de celeigenschappen

Dan nog werkt het niet zoals beschreven ...

Formule 1 : rekenkundig -> vermenigvuldigen met 86400, het aantal seconden in een ganse dag. Of je nu minuten, seconden of dagen in je tijdsaanduiding staan hebt, het getal dat Excel hanteert achter de schermen is immers altijd een fractie van dagen! Dus om naar seconden te gaan is het altijd van dagen naar seconden.

Formule 2 : functioneel -> '=convert(H2, "day", "sec")' -> zet het getal in de cel (frakties van dagen dus) om in seconden zegt deze funktie...

PS : ik postte gelijktijdig met @snb - hij had het ook gelijktijdig zo gemeld.

Laatst bewerkt:
als ik maandelijks mijn GSM-afrekening download, dan staan de tijden daar ook verkeerdelijk in en moet ik ook altijd delen door 60 zodat excel het goed begrijpt.
Bij mij zit dus de schuld bij de telecom-operator, of dat hier ook zo iets weet ik niet.
Verder zou ik er niet veel meer achter zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan