• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd optellen excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik zal wel iets heel stoms doen maar...

Ik probeer een aantal tijden op te tellen (zie bijlage). Maar als ik dan het totaal op wil tellen dan komt er geen goed antwoord uit (omdat je natuurlijk met de 60 seconden zit). Dus had ik (zie bijlage) alles omgerekend in seconden, die bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door 60. Maar ook dit komt niet goed uit, want achter de komma wordt er dan met 100sten gerekend. En niet met de waarde van 60 (van een minuut).

Wie heeft er een goeie oplossing op tijden in excel bij elkaar op te tellen.

hoi Daan

ik heb geen Rar uitpakker, is jouw bestand zo groot dat je hem in moet pakken?

groet sylvester

Datums en tijden worden in Excel als seriële getallen bewaard.
Het geheel gedeelte is de datum en het decimaal gedeelte is de tijd.
1 is dus 1 dag of 24 uur.
Om uren om te zetten naar een decimaal getal moet je de tijdwaarde
vermenigvuldigen met 24, naar minuten nog eens met 60 en naar seconden nog
eens met 60. We krijgen dus:

=Tijd*24*60*60
of
=Tijd*86400

Om seconden (als decimaal getal) terug naar een tijdwaarde om te zetten doe
je het omgekeerde:

=seconden/86400

Succes, Cobbe

Hallo DaanM

Zie bijlage. Kijk ook bij celeigenschappen-->aangepast.
Bij het invullen van de cellen tussen uren/min/sec altijd : gebruiken.

mvg Peter

Bijlagen

Dank jullie allen voor jullie snelle reactie. Ik ga het vanavond even op mijn gemak bestuderen.

Dank jullie allen voor jullie snelle reactie. Ik ga het vanavond even op mijn gemak bestuderen.

Ik heb dit probleem ook al gehad, ik heb dit opgelost door de cel aan te klikken waar de tijd samengeteld wordt. Klik vervolgens op celeigenschappen, zorg ervoor dat deze cel op TIJD staat en vervolgens klik je op aangepast. Dan moet je deze selectie aanklikken:

:mm:ss

Vanaf worden je 24 uren en/of meer gewoon doorgeteld. Anders zet zich de tijd gewoon terug op 0 als je meer dan 24 uren als uitkomt. Vb. als je 24:50:10 ingeeft, geeft dit als je je cel niet aanpast 0:50:10

Greetz,
Erwin.

tijd optellen

Celeigenschappen : u:mm:ss,000

Dan lukt het wel om deze op te tellen

@els21361: Zou de vraagsteller al bijna een jaar bezig zijn met tijden optellen of is je reactie mosterd na de maaltijd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan