• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijd optellen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanrichz

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2004
Beste allemaal,
ik probeer in een excelbestand een kolom met tijden op te tellen (bv. 7.05 + 8.16). Het lukt me met geen mogelijkheid. Hij staat al op celeigenschappen, aangepast, uren en minuten, maar nu het optellen nog....

Wie weet wat ik fout doe?

Bedankt,

Sandra

Sandra,

Toon eens je probleem dmv een voorbeeldbestandje.

sandra,

als de tijden in een verschillende (verborgen) kolom staan lukt het wel. de schrijfwijze van uren is wel 8:00 (dubbele punt).

steven

voorbeeld

Het is een excelbestand en dit kan niet worden meegezonden helaas. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik 107 regels naast elkaar moet gaan zetten om ze op te kunnen tellen? Het ziet eruit als volgt: 7.06
8.15
6.28
3.09
--------
hier moet dus de uitkomst komen.

De celeigenschappen staan op aangepast u:mm.

Sandra

sandra,

een voorbeeldje zal het toch duidelijker maken. een excelbestand moet je eerst zippen.

steven

Sandra,

zoals gezegd moet je de uren dan ook invoeren als 8:15
Let op de :

in het bijgevoegde voorbeeld werkt het prima

Ron

Bijlagen

@Ron,

Zet je celeigenschappen op
Code:
[u]:mm
zodat de uren boven de 24 ook zichtbaar blijven.

@Sandra,

Met
Code:
=ALS(LENGTE(A8)=5;TIJD(LINKS(A8;LENGTE(A8)-VIND.SPEC(".";A8));RECHTS(A8;LENGTE(A8)-VIND.SPEC(".";A8));0);TIJD(LINKS(A8;LENGTE(A8)-VIND.SPEC(".";A8)-1);RECHTS(A8;LENGTE(A8)-VIND.SPEC(".";A8));0))
maak je van de getallen tijden, die zich prima laten optellen. De som met
Code:
[u]:mm
geeft dan 24:58

Laatst bewerkt:
bijlage

Dank voor jullie hulp maar het lukt me echt niet. Ik heb een bestand gezippt. Ben benieuwd wat ik verkeerd heb gedaan. Sandra

Bijlagen

Ben benieuwd wat ik verkeerd heb gedaan.
gelezen dat we al 2x gezegd hebben dat het 8:00 is en niet 8.00. met zoeken en vervangen gaat het vlug. hoe kom je eigenlijk aan het resultaat gepresteerd? je kan deze tijden ook aftrekken, dan heb je geen probleem.

steven

Beste Sandra,

Vervang in kolom E de . door een : en je kunt gewoon de SOM-formule gebruiken.
Maar beter is eens te kijken op dit forum met de zoekfuntie, want daar is te vinden hoe de invoer automatisch een : meekrijgt. Heb je wel VBA voor nodig.
Of komen die tijden uit een ander systeem? Dan dien je te bekijken of de export aangepast kan worden.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan