• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd tussen actief en inactief tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

getyours

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
78
Beste all,

Ik heb een log file waarin de tijd dat een sensor actief en inactief word weergeven, helaas meld de log file elke 8 seconden wat de status van de sensor is en is het dus niet overzichtelijk hoe vaak en hoelang de sensor een bepaalde status heeft. Is mogelijk om middels een voorwaarde of macro dit te registreren.

In de het voorbeeld staat in rij "CL03LineControl_DATA_Historian_X50345_FILLER_Ready_No_Cans_At_Infeed" de status van de sensor,
Wat ik wil weten is hoe vaak en hoelang de sensor aangesproken wordt zonder de tussentijdse status van de sensor.

van 6:00:00 tm 6:00:51 niet actief telt als 1x niet actief
van 6:00:59 tm 6:09:03 actief telt als 1x actief
etc

Heeft een van jullie een tip
 

Bijlagen

  • CL3_cansup_1.xlsx
    189,3 KB · Weergaven: 27
Ik zit te denken aan zoiets:
Code:
=(SOMPRODUCT(--(C2:C3820<>C3:C3821))-1)/2
Geeft dit de gewenste resultaten?
 
Ik krijg als output #name, moet er nog iets aan de formule toegevoegd worden?:confused:
 
In het engels vertalen, SUMPRODUCT
 
Inderdaad, als je een Engelse excelversie gebruikt dan ook de Engelstalige formules gebruiken... zoals JVeer al opmerkt: SUMPRODUCT dus.
 
Aha yep duidelijk, als het ik het goed begrijp krijg ik nu het aantal inactieve momenten klopt dat?
 
De functie telt volgens mij hoe vaak de sensor geactiveerd wordt, of zoals je wilt: het aantal inactieve momenten inderdaad.

Aan jou nog even de taak om te controleren of dit de gewenste uitkomst is, desnoods door even met een wat kleiner bereik te experimenteren.
 
Als ik ik een test doe met een klein bereik kom ik steeds 1 moment te kort.
Dus ipv bijvoorbeeld 3 inactieve momenten worden er totaal 2 geteld.
 
Alex heeft het precies gedaan zoals je vroeg. Je zei namelijk T/M ipv TOT de eerst volgende afwijkende.

Dan wordt het gewoon deze (even een klein bereik)

Code:
=SOMPRODUCT(--($C$2:$C$25<>$C$3:$C$26))
 
Heren bedankt,

Dit lijkt tot nu toe te werken.

=(SUMPRODUCT(--(C2:C97<>C3:C98))+1)/2

Nu wil ik ook graag de totale tijd weten die hij inactief is, dit zou met sorteren kunnen,
maar is het ook met een soortgelijke manier mogelijk?
 
Wil je iedere regel direct als 8 minuten rekenen of tellen die 8 minuten pas mee als de volgende regel ook inactief is?

In het eerste geval kun je deze gebruiken voor het aantal uren inactief
Code:
=SOMPRODUCT(--($C$2:$C$3820="Inactive"))*8/3600

En anders deze (ook uren), je zult zien dat er een klein verschil tussen de uitkomsten zit
Code:
=SOMPRODUCT(($C$2:$C$3820="Inactive")*($C$3:$C$3821="Inactive"))*8/3600
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt het zet me zelf ook aan het denken.

Wat ik wil weten de totale tijd per uur dat de machine niet draait,
Wanneer de sensor actief is draait de machine niet.
Als ik weet hoelang de machine draait per uur weet ik ook hoelang hij stilstaat per uur.

In principe zou je ook kunnen zeggen dat het totaal aantal momenten "inactief" * 8 seconden ook een totaal overzicht geeft.
het enige wat dan niet klopt is dat de tijd van terugkoppeling van de sensor gemiddeld 8.5 seconden is.

Heb het nu op deze manier opgelost (+COUNTIF(C:C;"inactive")*8,5/60/60) = draai moment in uren en (+COUNTIF(C:C;"active")*8,5/60/60) stilstand per uur.

Wat nu nog heel mooi zou zijn is als de formule die jullie mij eerder gaven automatisch de aantal actieve momenten per uur registreert.
Ik weet niet of dit met vlookup kan?
 
Heb je office 365?

Dan denkik zoiets (wel gemiddeld gezien). Dus hoeveelheid wat active is gedeeld door het aantal uren.

Code:
=SOMPRODUCT(--(C2:C3820="Active"))/AANTALARG(UNIEK(UUR(A2:A3820)))
 
Laatst bewerkt:
Hallo, in de drukte niet meer aan toe gekomen om de vraag te stellen.

Ik heb met de formules goede charts kunnen maken, wat ik nu nog graag zou willen is het volgende:
Zie hieronder een stuk data die ik gebruik voor charts. Ik weet nu ongeveer hoevaak ik een true melding heb,
maar wat ik eigelijk wil weten is als ik een true melding heb hoelang het het duur voor hij weer false wordt.
In het voorbeeld hieronder zie je dat er 6 keer een true melding is maar in werklijkheid zijn het er 3, de machine registreert
de melding zolang deze actief is en controleerd dit elke 9 seconden.

Wat ik wil weten is hoelang het duur voordat hij weer false wordt per keer.

de eerste keer duurt het drie min
tweede keer twee min
etc..

Kan dit met een formule of moet dit met een macro?


7:10:00 AM TRUE
7:11:00 AM TRUE
7:12:00 AM TRUE
7:13:00 AM FALSE
7:14:00 AM FALSE
7:15:00 AM FALSE
7:16:00 AM FALSE
7:17:00 AM FALSE
7:18:00 AM TRUE
7:19:00 AM TRUE
7:20:00 AM FALSE
7:21:00 AM FALSE
7:22:00 AM FALSE
7:23:00 AM FALSE
7:24:00 AM FALSE
7:25:00 AM TRUE
7:26:00 AM FALSE
7:27:00 AM FALSE
7:28:00 AM FALSE
 
2 kolommen toegevoegd
is kolom H even, dan is die inactief, oneven is actief
bij de verandering van toestand wordt er 1 aan de teller toegevoegd, bij overgang van uur 2
Dan filteren op kolom I en een draaitabel op het andere blad.

Had ook gekund met een uitgebreid filter etc
 

Bijlagen

  • CL3_cansup_1.xlsx
    393,7 KB · Weergaven: 16
Dit is volgens mij precies wat ik zocht, echt tof bedankt.

Ik heb een sheet waar verschillende rijen in staan met true en false data,
Moet ik voor elke rij met data waarvan ik dit wil weten 2 extra kolommen maken en rij (tabel) naam aanpassen?
 
eigenlijk zie ik dat je vroeger al met macros in contact geweest ben.
Misschien is het gemakkelijker om het direct over die boeg te gooien.
Bedoel je dat je meerdere sensoren met hun meldingen naast elkaar staan hebt ?
 
Klopt meeste data kan ik uit commerciële software halen, helaas staat niet alles in deze sofware vandaar dat ik het zo probeer.

Meeste data bestaat uit True, false of snelheden.

Dus mocht je me uit de brand kunen helpen met een macro graag.
 
zie bijlage

er wordt gekeken naar de kolommen B, C en E, waarbij
als B>0 dan active anders inactive
als E=true dan active anders inactive
Na iedere omslag en aan het begin van ieder uur wordt een regel weggeschreven naar de 2e tabel (vanaf AA1)

Op basis van die 2e tabel wordt dan een draaitabel aangemaakt (vanaf BA2)
Daar kan je dan aantal stilstanden en de totale duur ervan per uur bekijken.

Dan heb je nog die totalcounter van kolom G. Misschien heeft die geen of maar vertraagd verband met die statusomslagen, maar je krijgt ook de aantallen naargelang de status. Dus is dit misschien eerder een aanduiding dat ik je iets kan tonen, dan een waardevol getal in dit voorbeeld.

macro : tussentijden
 

Bijlagen

  • CL3_cansup_1 (1).xlsm
    241,6 KB · Weergaven: 17
Wederom hartelijk bedankt voor het meedenken.

Kolom B,C,D,E,en F zijn de belangrijkste kolommen.
Voor kolom F wil ik eigelijk weten hoelang hij per uur op maximale snelheid draait,
dus als F>=135 c/pm.

Waar zitten de functies verstopt? Kan ik de data in kolom A t/m G aanpassen
met andere data, incl kolom titels?

mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan