Tijd voor een Nieuw Systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick16

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Hallo allemaal, ik zit er aan te denken om binnen een tijdperiode van ongeveer 2 maanden een nieuw systeem te gaan kopen. Mijn oude systeem is ongeveer 5 jaar oud , is meerdere keren geupgrade maar heeft nu toch wel zijn beste tijd gehad denk ik :p.
Mijn probleem is alleen dat ik geen idee heb , wat ik er in moet stoppen :confused:.
Het enige waar ik een beetje verstand van heb zijn videokaarten.
Waar ik naar op zoek ben is een goede gamerspc ik speel redelijk vaak spellen, en ben toch wel iemand die graphics belangrijk vind, dus het moet een krachtige pc zijn.
Ik heb pas een nieuwe nvidia geforce 9600 GT gekocht, en zou die graag verwerken in mijn nieuwe systeem, eventueel in een crossfire mode met nog een 9600 GT als dat een goed idee is? Verder vind ik het belangrijk dat het systeem lekker soepel loopt, het systeem wat ik momenteel heb is erg traag en loopt vaak vast. Een beetje schijfruimte vind ik ook wel handig dus een grote harde schijf is ook nooit mis :thumb:.
Mijn budget voor het nieuwe systeem ligt tussen de 1000 en de 1100 euro.
In eerste instantie gaat het alleen om een nieuwe computer maar uiteindelijk wil ik ook een nieuwe monitor aanschaffen, aangezien mijn tft scherm ook al 5 jaar oud is en dus niet het allerbeste beeld geeft. Dus als jullie daar eventueel een tip voor hebben dan zou ik dat ook heel fijn vinden, ( Het budget wat ik net gaf was alleen voor het systeem en dus exclusief monitor). Ik heb gehoord dat alternate pc builder heel goed is voor het samenstellen van een pc, ik vond het er ook heel handig uit zien maar wist dus niet wat ik er in moest stoppen. Mijn vraag aan jullie is, of een van jullie misschien voor mij een systeem zou kunnen samenstellen (op papier) wat voldoet aan mijn eisen en binnen mijn budget valt. Ik snap dat dit best tijdrovend zal zijn dus alvast heel erg bedankt degene die de moeite neemt :thumb:
Groetjes, Rick

gebruik de zoek functie van helpmij eens
deze vraag word dagelijks enkele keren gesteld :(

Maar daarom is het niet verboden om de vraag voor 1001e keer te stellen. Elk mens is anders en stelt zijn eigen eisen aan een systeem.
We zijn hier geen tweakers: wij helpen gewoon.

Goed: De meeste info staat wel in het draadje.
Behalve of je het systeem in elkaar kan zetten. Het is sowieso lastig om een webshop de pc in elkaar te laten zetten, zonder dat ze de videokaart aan kunnen sluiten -> dan kunnen ze niet testen.

Verder is een 9600GT niet echt de snelste kaart. Ik zou je dan ook aanraden om of gelijk een andere kaart te kopen, of gewoon wat geld opzij te leggen en over bijv een halfjaar (in de zomer bijv) een nieuwe videokaart te kopen.

Dus je hebt nu een budget van 1100 euro. Haal hier 100 euro vanaf.
Spaar een beetje door en koop over een tijd een nieuwe videokaart van ± 200 euro. (ik noem maar wat)

Verder staat er niet bij of je nog software nodig hebt, zoals windows vista.

Bedankt voor de snelle reactie alletwee!
En bedankt voor alle goede tips Marsmannetje.
Ok jammer van die 9600 GT want die is nog maar een paar maanden oud, maar het zei zo.
Ja software heb ik ook nodig, dus windows vista.
:cool:

maar wil je nu al gelijk die nieuwe videokaart, of ga je eerst nog die 9600GT gebruiken?

Ja ik ga toch maar wel voor een nieuwe videokaart denkik, als ik toch bezig ben kan ik het beter meteen goed doen :cool:.
Ik heb een beetje rondgekeken en heb op tweakers deze configuratie gevonden onder best buy high end game system januari.
http://tweakers.net/reviews/1106/4
Ik weet niet of dit een goed game systeem is? :o
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 - € 152,95
Moederbord: Gigabyte GA-EP45-DS3R - € 104,-
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro - € 14,85
Geheugen: Kingston Valueram KVR800D2N5K2/4G - € 34,46
Videokaart: Club3D HD4870 X2 - € 399,-
Geluidskaart: Creative X-Fi Titanium - € 65,78
Harde schijf: 2 x Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS - € 60,50 (2x)
DVD-brander: Samsung SH-S223F (22x) - € 16,81
Voeding: Cooler Master Real Power M620 - € 75,50
Behuizing: Gigabyte Isolo 210 - € 81,-
Monitor: Samsung 2493HM - € 312,-

Muis, geluidsysteem en keyboard stonden er ook bij maar degene die ik nu heb vind ik prima.

Het gehele systeem komt op zon 1400 euro neer.

Wat vinden jullie ervan?:thumb:
Groetjes, Rick

Let op: vervangt je huidige winkelmandje bij tweakers:

http://tweakers.net/ext/pricewatch/...,173904/2,160716/1,221370/1,229938/1,172731/1

Zou ik dan doen.
De phenom II 940, met heel goed moederbord, hele goede koeler (kan je altijd nog gaan overclocken als je dat wil)
En geluidskaart laten zitten: het moederbord heeft volgens mij wel goed geluid. Zeker dit moederbord. (wat voor speakers heb je?)

Eventueel zou je ook een GTX285 kunnen nemen, of de HD4850X2: die zijn wat leuker geprijsd.

Ok en waarom deze veranderingen , zijn die processor en dat moederbord beter dan degene die in de tweakers configuratie stonden? Ik weet niet precies wat voor speakers ik heb gewoon van die platte philips boxjes met een dikke subwoofer erbij geluid is prima :thumb:
Ik ga 6 maanden full time werken dus geld is niet echt een probleem.
Dus ik hoef niet perse een goedkopere videokaart te nemen :).
Ik weet dat ik eerder een bepaald budget opgaf maar ik heb nou zoiets van ik koop gewoon een keer echt een goede pc ookal kost het flink wat.
Dus zal ik gewoon die videokaart nemen die ik had gekozen? Er stond bij dat dat de snelste kaart was op dit moment dus dat lijkt me wel wat.
Groetjes, Rick

Ik zou voor een quad core gaan. Voor sommige spellen, zoals GTA 4 is dat echt een pluspunt.

De goedkopere quadcores zijn alleen een stuk slechter in sommige andere spellen, dan de E8400 uit de BBG. De Q9550, of Phenom II zijn daarintegen snel genoeg om dat verschil klein te maken. En in de spellen waar ondersteuning voor quad cores is, daar loopt ie snel weg.

Je kan grofweg 4 dingen doen:

- Die E8400 nemen en misschien zelfs nog een iets goedkoper moederbord nemen.
Hierbij ga je er vanuit dat je deze over een tijdje moet upgraden (bijv voor de i5-processor die eind dit jaar geintroduceerd wordt als opvolger van socket 775)

- De Q9550: Vrij dure processor voor het oude socket 775 (dus zelfs ald de E8400, maar dan quad). Je zal deze processor niet meer kunnen upgraden. Wil je dus ooit een andere processor, dan heb je ook ander geheugen en moederbord nodig.

- De phenom II 940: qua kwaliteit goed met de Q9550 te vergelijken, maar goedkoper.
In theorie zou je de processor nog kunnen upgraden met behulp van een AM3-processor, welke later dit jaar socket AM2+ gaat opvolgen.

- Een i7 920 processor: nog duurder en je hebt DDR3 en een duur moederbord (200 euro en duurder) nodig. Maar qua prestaties het beste.

Welke je kiest moet je zelf weten: het is geen makkelijke keuze.

Heel erg bedankt dat je zo uitgebreid te tijd neemt om mij te helpen marsmannetje, echt toppie :thumb:
Ok dus als ik het goed begrijp dan is de laatste keuze de beste kwa prestaties maar ook de duurste. als ik daar voor zou gaan ben ik wel heel erg duur uit, ik heb het even allemaal op een rijtje gezet op alternate.nl.
Videokaart: Club 3D HD4870 X2 € 399,-
Processor: Intel® Core i7-920 € 279,-
Monitor: Samsung SyncMaster 2493HM € 312,-
Voeding:Cooler Master RealPower M620 € 85,-
Behuizing:GigaByte iSolo 210 € 99,-
DVD Brander:LG H22LS30 € 29,-
Moederbord:Asus P6T Deluxe € 269,-
Harde Schijf: Western Digital WD6400AAKS x2 € 130,-
Geheugen: GeiL DIMM 6 GB DDR3-1333 Tri-Kit € 139,-
= € 1741
Ik vind dit wel heel erg veel geld, hoewel ik het misschien zou overwegen.

Maar wat ik me afvraag die eerste configuratie die ik gaf zou ik daarmee alle spellen vloeiend op hoge settings kunnen spelen? Dat is namelijk eigenlijk wat ik zoek.
Of is dat een systeem wat al weer snel geupgrade zou moeten worden want daar zit ik eigenlijk ook niet echt op te wachten.
Stel dat ik voor de duurste configuratie die hierboven zou gaan, heb ik dan wel echt een dijk van een pc die voorlopig ermee doorkan en waarmee ik zeker spellen op hoge resolutie vloeiend mee zal kunnen spelen?
Tis een flinke investering maar als ik weet dat ik er echt een super pc voor terug krijg dan wil ik best een paar 100 euro extra uitgeven.

Laatst bewerkt:
Met een core i7 kan je zelfs GTA4 op high spelen en op hoge resolutie.

Met de rest kan je alle spellen goed op high spelen met ook redelijke resolutie.
Bij GTA4 zal je misschien iets moeten compenseren.
Maar ik zou niet teveel op gta letten.

Ik vind het prijsverschil ook te groot hoor.
De phenom II is de beste keuze op dit moment. Vooral ook omdat daar nog nieuwe processors voor uitgebracht worden.

Zoals ik al zei is het nu nog het socket AM2+. Straks wordt het AM3 (das al bijna).
AM3 is net als Core i7 DDR3.
Alleen kan je processors geschikt voor AM3 ook op socket AM2+ zetten. Das het mooie van AMD op dit moment.
En een niet upgradebare processor is best irritant.

Maar ik zeg eerlijk: qua prestaties wint de Q9550 van intel het van de phenom II.

Ok het is voor mij wel heel erg moeilijk om de keuze te maken aangezien ik er niet echt veel verstand van heb en dus puur moet afgaan op wat andere mensen zeggen.
Ik heb veel rondgekeken op tweakers en op andere forums en waar het eigenlijk toch wel op neer komt is dat je beter een paar maanden kan wachten met het kopen van een gamer- pc, omdat nu gewoon een slecht moment is om dat te doen. De core I7 is net uit en is dus erg duur en de socket 775 loopt op zijn laatste beentjes en is dus ook niet erg slim om daar voor te gaan aangezien je dan onvermijdelijk zal moeten upgraden binnenkort.
Ik vind dat altijd zo moeilijk, als je eenmaal het idee in je hoofd hebt van een nieuwe pc dan wil je hem graag zo snel mogelijk kopen, tenminste dat heb ik wel ;)
Maargoed als het echt een heel slecht moment is nu om een gamerspc te kopen dan zou ik wel gek zijn als ik het zou doen, kan ik nog beter even wachten en de tijd die ik hiermee win gebruiken om mijzelf beter te verdiepen in de hardware.:thumb:
Wat vind jij hiervan?
Groetjes, Rick

core i5, de echte opvolger van socket 775, komt pas in het 3e kwartaal.
Dus dan hebben we het over juli 2009 en verder...

Als je zolang kan wachten, dan kan je op dat moment een goede keuze maken.

Socket AM3 komt over enkele weken al. Wellicht zinvol om daarop te wachten.
Maar je weet nooit of het nog een paar weken verder wordt uitgesteld.

Moeilijke keuze dus.

edit:
Ik schat in dat het gevolg zal zijn dat moederborden met socket AM2+ goedkoper zullen worden, terwijl moederborden met socket AM3 duurder zullen zijn dan de huidige moederborden. (maar niet zo duur als die van intel's i7). Het zelfde voor de processors...

Laatst bewerkt:
Ik heb besloten om 2000 euro als definitief budget te gebruiken voor mijn nieuwe monster pc ;).
Hierbij wil ik graag een 24 inch scherm, en na veel rondgekeken te hebben ben ik erachter gekomen dat ik als videokaart voor de Radeon HD 4870 X2 2GB te gaan. Aangezien dit echt de snelste lijkt te zijn van dit moment.
Verder sta ik dus helemaal open voor suggesties, als iemand het leuk vind om een configuratie voor mij neer te zetten binnen dit budget, dan zou ik dat heel relaxt vinden.
Groetjes, Rick:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan