• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdafronding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fennix

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Een vraagje...

Als ik tijden met seconde weergave om moet zetten naar tijden zonder seconde weergave dan worden de minuten naar beneden afgerond. Hoe kan ik ervoor zorgen dat er vanaf 30 seconden naar boven wordt afgerond op hele minuten?

Wie helpt mij?

Laatst bewerkt:
Beste Fennix,

Je stelt twee verschillende vragen. Aan de ene kant wil je de weergave veranderen waarbij de invoert gelijk vlijft. Maar daarnaast wil je de invoer aanpassen!
Je kunt gebruik maken van een formule in een andere kolom. Stel dat in kolom A de invoer staat. Zet dan in kolom B de formule:
=AFRONDEN.BOVEN(A1;(1/(24*60)))

In Excel is een datum of tijdstip een getal, waarbij het getal 1 staat voor 1 dag. Aangezien jij wilt afronden op minuten, en er 60 maal 24 minuten in één dag zitten, moet je afronden op 1/(24*60)

Groeten,

Richard

Ik begrijp je formule, maar bij mij is de invoer in A1 willekeurig. Ik wil het zo krijgen dat alleen vanaf 30 sec. naar boven wordt afgerond.

vb.
Stel jouw formule in cel B1.
notatie mm:ss

invoer cel A1 00:31 wordt met jouw formule in B1 01:00, klopt
invoer cel A1 00:29 wordt met jouw formule in B1 01:00, ik wil dat deze naar beneden wordt afgerond.
Ik wil dus afronden op de dichtsbijzijnde minuut.

Is dit mogelijk?

Laatst bewerkt:
Inmiddels is datgene wat ik wilde gelukt. Na veel geknoei ben ik tot het volgende gekomen. In cel A1 staat de tijd.

TIJD(UUR(A1);MINUUT(A1)+(AFRONDEN.N.VEELVOUD(SECONDE(A1)/60;1));A1)

Richard bedankt voor de moeite

Groet:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan