• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Berichten
240
Hallo iedereen,

Ik heb een excelblad (2003) met gegevens over het verloop van meerdere projecten. Elk project heeft een startdatum. Elke stap van het project heeft ook een einddatum. Voorbeeld: aanvraag binnen 10 juli 2008 (stap1). Raming gereed 15-juli 2008 (stap2). Budgetnummer verstrekt 16 juli 2008 (stap3). Goedkeuring verstuurd 16 juli 2008 (stap4). Uivoering gereed 22 juli 2008 (Stap5).

Nu wil ik elke stap op een tijdlijn zetten en in kleur zichtbaar maken (verloop van groen oranje en rood) wat de duur is van deze stap waarbij de einddatum van stap1 de begindatum van stap2 is. enz.

Weet iemand raad?

Alvast bedankt

Groet HarryBee
 
Hallo HarryBee,

Kijk eens op http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
bij roostervb2 en dan bij het blad balkrooster.
Misschien een begin voor de oplossing van jouw probleem?

Groeten
Thoralf

Thoralf, in ieder geval bedankt voor het meedenken. Aan sommige elementen uit het bestand heb ik wel wat, maar het is niet precies wat ik nodig heb.

Ik bedoel eigenlijk dat tussen de begindatum en einddatum van elke stap bijvoorbeeld 10 cellen zitten die verkleuren naarmate de tijd vordert zodat er een gekleurd balkje ontstaat.

Bij de start is het nog groen, zodra de helft van de tijd wordt bereikt moet het vakje oranje gaan kleuren en als de tijd wordt overschreden dan wordt de hele balk rood. Valt de looptijd binnen het gestelde termijn, dan wordt de hele balk groen.

Het probleem zit hem in een percentage van de werkdagen te berekenen.
Voorbeeld: 1 werkdag heeft zeg maar 10 werkuren. De looptijd tussen maandag 7 juli en vrijdag 11 juli is dus 50 werkuren. Om de balk goed te laten werken zou een percentage van die werkuren vergeleken moeten worden met een percentage van de systeemtijd denk ik. Alleen de vraag is hoe. Misschien denk ik wel verkeerd.

Wie weet een oplossing?

Groet HarryBee
 
Ik heb even snel iets in elkaar gezet met een voorwaardelijke opmaak.

je zet de 5 data neer, waarna het groen kleurt als het tijdstip is gepasseerd. elke kolommetje staat voor 10% van de tijd.

Misschien heb je hier wat aan.
 

Bijlagen

  • tijdbalk babo.xls
    14 KB · Weergaven: 447
Hallo HarryBee

Voor de berekeningen zou je gebruik kunnen maken van de functie NETTO.WERDAGEN (je hebt dan tevens de mogelijkheid feestdagen te verrekenen).
Wanneer je die gebruikt met begin- en einddatum van een fase en dat vermenigvuldigd met het aantal werkuren per dag dan kun je daarvan aftrekken het eventuele aantal bestede of nog te besteden werkuren om te bekijken of je nog in de pas loopt met je planning. Immers je kunt ook met deze functie de datum heden (=functie nu()) gebruiken om het verlopen aantal of het nog beschikbare aantal werkuren te bepalen. Met die getallen is natuurlijk de onderlinge verhouding goed te bepalen en beschikbaar voor voorwaardelijke opmaak (kleuring van een balk).
Aansluitend bij de werkwijze van Balkrooster lijkt het mij toe dat werkend volgens de methode van Balkrooster (onder voorwaarde dat de verschillende fases op opeenvolgende rijen mogen staan), dit schema aan je wensen aanpasbaar is.

Groeten
Thoralf
 
Laatst bewerkt:
Hallo HarryBee,

De pagina http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm is vernieuwd: er is een nieuwe map toegevoegd aan de voorbeelden. Kijk eens even op misschien het blad tijdlijnen2 in de map tijdlijnen een stuk in de richting komt van een oplossing voor jouw vraag.

Groeten
Thoralf
 
Ik heb even snel iets in elkaar gezet met een voorwaardelijke opmaak.

je zet de 5 data neer, waarna het groen kleurt als het tijdstip is gepasseerd. elke kolommetje staat voor 10% van de tijd.

Misschien heb je hier wat aan.

Paul,

:thumb: Het princiepe werkt perfect. Ik moet me er even in verdiepen om het zo toe te passen, dat de balk in eerste instantie leeg is, groen wordt en blijft als alles volgens schema loopt, oranje wordt als de helft van de tijd van de betreffende stap is verstreken (de zin hiervan is dat je een seintje krijgt als ik moet gaan informeren of alles nog op schema is) en rood wordt als de einddatum van de stap is verstreken. Het betekent dus dat de volgende stap dus ook rood begint. In werkelijkheid zal er een gereeddatum per stap ingevuld worden, waar de vergelijking op plaatsvind. (snap je het nog :D)
In ieder geval bedankt tot zover, ik kan weer een stukkie verder.

Groeten Harry
 
Hallo HarryBee,

De pagina http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm is vernieuwd: er is een nieuwe map toegevoegd aan de voorbeelden. Kijk eens even op misschien het blad tijdlijnen2 in de map tijdlijnen een stuk in de richting komt van een oplossing voor jouw vraag.

Groeten
Thoralf

Thoralf,

Wederom bedankt. Er zitten ook elementen in die bruikbaar zijn, maar het blijft lastig om de juiste manier te vinden. Uiteindelijk komen we er wel uit denk ik.

Groeten Harry
 
Hallo HarryBee,

Jouw vraag liet mij niet los. Ik ben even verder gegaan en heb het volgende voorbeeld gebrouwen.

Groeten
Thoralf
 
Laatst bewerkt:
Hallo HarryBee,

Jouw vraag liet mij niet los. Ik ben even verder gegaan en heb het volgende voorbeeld gebrouwen.

Groeten
Thoralf

Thoralf,

Dit zijn leuke dingen om uit te vogelen. Jouw voorbeeld werkt in grote lijnen zoals ik zou willen. Er is alleen een punt. De kleurwijzigingen moeten op dezelfde regel gebeuren. Dus als piet "ok" is dan blijft het groen, als piet "do" is, dan blijft hij oranje. Als Piet "to" is dan wordt hij rood. Dit alles dan wel vanaf het moment dat het ontstaat. Dus niet heel de balk verkleuren. Pff. Hele mond vol.:)

Thanx.

Groeten Harry
 
Hallo Harry,

Als ik het geheel van de opmerkingen binnen de vraagstelling overzie, dan kom ik tot de volgende opmerkingen/vragen:
1 – een grafische voorstelling van een planning kan nooit meer zijn dan een weergave van de situatie van dat moment. Dat heeft direct tot gevolg dat je slechts kunt weergeven wat je tot het peilmoment voor de rapportage hebt gerealiseerd tegen de waardering die je er aan wilt toekennen en een geprognotiseerde waardering voor datgene wat nog niet is gerealiseerd. Dit heeft tot gevolg dat, als je de peildatum voor de rapportage opschuift, een deel van wat eerst prognose was, nu is/kan worden omgezet in realiteit (met bijbehorende waardering) en dat het deel wat prognose is gebleven eventueel van waarde kan zijn veranderd.
2 – Als je activiteiten in een datum-gebonden tijdbalk weergeeft, dan geldt dat (delen van) tijdbalken, die liggen op of voor het peilmoment, slechts de waardering van de realisatie tot dat moment kunnen weergeven en er ten aanzien van (delen van) activiteieten na de peildatum slecht een prognose kan worden gegeven voor de gehele/rest van de activiteit.
Zolang een activiteit nog niet is gestart op een peildatum, kan het verloop van de prognoses voor die activiteit in een situatieschets per een bepaalde peildatum, niet in één tijdbalk worden weergegeven.
3 – Uit jouw opmerkingen ten aanzien van de geboden oplossingen kom ik tot de conclusie dat jij in jouw tijdbalk in feite per datum de waardering van de verschillende activiteiten zoals die op de peildatum gelden/golden, wilt zien.
In het licht van de voorgaande opmerkingen zal duidelijk zijn dat een prognoseverandering van een nog niet gestarte activiteit per een datum, liggend voor de peildatum, niet is weer te geven. Hoogstens kan de prognose ten aanzien van een activiteit op het moment van de start van die activiteit worden wergegeven.
4 – Indien het voorgaande een juiste weergave is van de situatie, dan zie ik op dit moment voor de realisatie van jouw probleem de volgende oplossing:
A – je realiseert een systeem (tabel), waarin je per tijdstip (dat zal naar verwachting dagelijks zijn) voor ieder van de activiteiten een status bepaald en vastlegd,
B – je realiseert een grafische voorstelling (zie bijv. tijdbalk), waarin je op basis van de onder A vastgelegde status voor een activiteit, per dag in de tijdbalk de daarmee verbonden kleuring doet. Praktisch gesproken betekent dit dat de kode per dag niet uit de F-kolom wordt gehaald, maar uit de tabel zoals die onder A is gemaakt en gerelateerd aan de datum.

Alles overziende verwacht ik niet dat het realiseren van de hiervoor aangeduide oplossing niet zonder een verdere (wellicht redelijk omvangrijke) inspanning te realiseren valt. In dit laatste is dan meegenomen dat wijzigingen in start- en einddatum van een activiteit (als gevolg van de realiseringen van voorgaande activiteiten, ongetwijfeld in de weergave moeten worden verdisconteerd.
Dit laatste zal er ongetwijfeld toe bijdragen dat de weergave dan ook dient te worden voorzien van twee tijdbalken per activiteit: de oorspronkelijke planning en de gerealiseerde data.
In dat licht moet je je dan ook gaan afvragen moet/kan dit alles nog zinvol in Excel worden gerealiseerd?
Mogelijk heb ik hiervoor een beeld geschetst dat op dit moment nog (gedeeltelijk) achter de horizon ligt, maar wat ongetwijfeld boven de horizon verschijnt als er op weg er naar toe enkele stappen zijn gezet.

Wij horen graag van je.

Groeten
Thoralf

P.S.
Je mag en moet het bovenstaande zeker niet opvatten alsof ik niet met je zou willen meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Als ik het geheel van de opmerkingen binnen de vraagstelling overzie, dan kom ik tot de volgende opmerkingen/vragen:
1 – een grafische voorstelling van een planning kan nooit meer zijn dan een weergave van de situatie van dat moment. Dat heeft direct tot gevolg dat je slechts kunt weergeven wat je tot het peilmoment voor de rapportage hebt gerealiseerd tegen de waardering die je er aan wilt toekennen en een geprognotiseerde waardering voor datgene wat nog niet is gerealiseerd. Dit heeft tot gevolg dat, als je de peildatum voor de rapportage opschuift, een deel van wat eerst prognose was, nu is/kan worden omgezet in realiteit (met bijbehorende waardering) en dat het deel wat prognose is gebleven eventueel van waarde kan zijn veranderd.
2 – Als je activiteiten in een datum-gebonden tijdbalk weergeeft, dan geldt dat (delen van) tijdbalken, die liggen op of voor het peilmoment, slechts de waardering van de realisatie tot dat moment kunnen weergeven en er ten aanzien van (delen van) activiteieten na de peildatum slecht een prognose kan worden gegeven voor de gehele/rest van de activiteit.
Zolang een activiteit nog niet is gestart op een peildatum, kan het verloop van de prognoses voor die activiteit in een situatieschets per een bepaalde peildatum, niet in één tijdbalk worden weergegeven.
3 – Uit jouw opmerkingen ten aanzien van de geboden oplossingen kom ik tot de conclusie dat jij in jouw tijdbalk in feite per datum de waardering van de verschillende activiteiten zoals die op de peildatum gelden/golden, wilt zien.
In het licht van de voorgaande opmerkingen zal duidelijk zijn dat een prognoseverandering van een nog niet gestarte activiteit per een datum, liggend voor de peildatum, niet is weer te geven. Hoogstens kan de prognose ten aanzien van een activiteit op het moment van de start van die activiteit worden wergegeven.
4 – Indien het voorgaande een juiste weergave is van de situatie, dan zie ik op dit moment voor de realisatie van jouw probleem de volgende oplossing:
A – je realiseert een systeem (tabel), waarin je per tijdstip (dat zal naar verwachting dagelijks zijn) voor ieder van de activiteiten een status bepaald en vastlegd,
B – je realiseert een grafische voorstelling (zie bijv. tijdbalk), waarin je op basis van de onder A vastgelegde status voor een activiteit, per dag in de tijdbalk de daarmee verbonden kleuring doet. Praktisch gesproken betekent dit dat de kode per dag niet uit de F-kolom wordt gehaald, maar uit de tabel zoals die onder A is gemaakt en gerelateerd aan de datum.

Alles overziende verwacht ik niet dat het realiseren van de hiervoor aangeduide oplossing niet zonder een verdere (wellicht redelijk omvangrijke) inspanning te realiseren valt. In dit laatste is dan meegenomen dat wijzigingen in start- en einddatum van een activiteit (als gevolg van de realiseringen van voorgaande activiteiten, ongetwijfeld in de weergave moeten worden verdisconteerd.
Dit laatste zal er ongetwijfeld toe bijdragen dat de weergave dan ook dient te worden voorzien van twee tijdbalken per activiteit: de oorspronkelijke planning en de gerealiseerde data.
In dat licht moet je je dan ook gaan afvragen moet/kan dit alles nog zinvol in Excel worden gerealiseerd?
Mogelijk heb ik hiervoor een beeld geschetst dat op dit moment nog (gedeeltelijk) achter de horizon ligt, maar wat ongetwijfeld boven de horizon verschijnt als er op weg er naar toe enkele stappen zijn gezet.

Wij horen graag van je.

Groeten
Thoralf

P.S.
Je mag en moet het bovenstaande zeker niet opvatten alsof ik niet met je zou willen meedenken.

Hallo Thoralf,

Allereerst bedankt dat jullie zoveel tijd willen besteden aan mijn "probleem". Hetgene wat je hierboven beschrijft klopt, maar ik kom wel steeds verder. Je begrijpt dat het probleem betrekking heeft op mijn werk. Omdat op ons bedrijfsnetwerk alleen het officepakket (2003) beschikbaar is en géén exoten worden toegelaten, was de keuze om excel te gebruiken voor mijn projectvolgsysteem al snel gemaakt. Wat ik tot nu toe heb is een werkblad met een aantal kolommen waarin het verschil (looptijd) van een bepaalde stap gemeten wordt. Met voorwaardelijke opmaak wordt deze cel voorzien van een kleur die aangeeft hoe het verloop van deze stap is. 1) blanco betekent dat er nog tijd zat is om te realiseren. 2) oranje betekent dat 50% van de tijd is verstreken (tevens een trigger om daarover te gaan informeren) 3) rood betekent dat de beschibare tijd is overschreden. 4) groen als het op of binnen de gestelde termijn gereed is). Nu is het enige nog waar ik mee zit dat deze betreffende cel in 10 stapjes verdeeld moet worden zodat het een verkleurend balkje wordt. Al de cellen waarin van elke stap hetzelfde kunstje wordt uitgevoerd zet ik dan achter elkaar, waardoor je mijn gewilde tijdbalk krijg. De invulling van de milestones en verdere grafische opmaak is op dit moment niet zo belangrijk. Dus eigenlijk heb ik nu alleen nog maar de oplossing nodig om 10 cellen aaneengesloten, waarbij elk celletje staat voor 10% van de beschikbare werktijd, zodanig te programmeren dat deze blanco, oranje, rood of groen kleuren als deze voldoen aan een bepaalde voorwaarde. Misschien komen we er wel uit.

Nogmaals dank

Groeten Harry
 
Hallo Harry,

Is wat er op het tabblad Tijdlijnen3 staat wellicht de oplossing van jouw probleem?

Groeten
Thoralf
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan